Pragnąłbym się wtrącić tylko z jedną rzeczą. Akurat fanem lotnictwa wojskowego nie jestem, ale pamiętam jak na zajęciach z typkiem z Inżynierii Lotniczej opowiadał on, jakoby F-16 było 'odkurzaczami'. Wystarczy looknąć, jak wygląda wlot powietrza i zobaczyć, że łopatki wirników w tejże maszynie są ze stopów aluminiowych. Start/Lądowania z pasów, które będą miały zwiększoną ilość pyłu/innych drobin w powietrzu powoduje mikrouszkodzenia łopat - te cholery podobnież się szalenie zużywają i niszczeją, więc przy F-16 wymagana jest ciągła praca (słowem : dziura, która będzie wciągać więcej hajsu). Dobrym sposobem na ograniczenie niszczenia el. wirnika jest - cytuję - "Oddział z miotłami, zamiatający co chwila pas startowy".
W sumie to tyle z mojej strony Z prywatnego punktu widzenia też nie byłem za F-16 (Amerykanie nas wiele razy dymali i dymać będą, a my się nadal będziemy dawać )
Hmm, Izraleczycy nie mają z tym kłopotu a regularnie startują z pustynii.
Ale ciekawe spostrzeżenie. Generalnie F16 wymaga więcej troski i obsługi niż Grippen (o tym było juz pisane).
Generalnie, jeśli chce się poczytać o obecnym stanie Polskiego lotnictwa polecam bardzo przywoicie napisaną książkę "Próba Sił" Macieja Kozińskiego. Prezentuja ona właśnie taką lokalną wojenkę, w którą wikła się współczesna Polska.
Książka jest rozpowszechniana za darmo:
http://proba-sil.c0.pl/A z 48-ma F16 jesteśmy w stanie cokolwiek więcej zrobić wobec jak sam podajesz 64+64 ?
Idąc tą drogą wogóle nie ma sensu mieć lotnictwa.
To podaj jeszcze wady F16 skoro jak mniemam uważasz się (i koledzy uważają) za osobę obeznaną w temacie.
Względem czego? Względem Eurofightera - jest to myśliwiec starszej generacji, o mniejszym stopniu ucyfrowienia. Względem Grippona zaś - znacznie trudniejszy w obsłudze, wymagającey większej troski. Względem obu - support, części i szkolenie jest za oceanem.
Jeśli czytasz tak samo wybiórczo jak pamiętasz kto co napisał...Zadanie z matematyki odejmij 48 od 64+64.
Zadanie z geografii policz km z Warszawy do Kaliningradu.
Wut?
Drugie zadanie z matematyki policz ile czasu potrzeba na poderwanie 46 samolotów (zakładają, że patrolująca para jest już w powietrzu) wiedząc, że masz <40 pilotów uprawnionych do latania.
A gdzie jest powiedziane że patrolować będzie para? co do liczby pilotów szkolonych na ten typ - nie znam aktualych liczb, ale NIGDY 100% maszyn nie jest w służbie. EDIT, za
http://www.sp.mil.pl, na przełomie 2012/2013 ma być 72 pilotów przeszkolonych na ten typ. Więc nie wiem skąd Twoje informacje.
Nie idź tą drogą. Ja nie twierdzę, że Gripen jest lepszy od F16. W ramach projektu F16 dostaliśmy uzbrojenie, ale koszt jednostkowy samolotu też był odpowiednio wyższy !
IMHO lepszym wyborem byłby po prostu, bo:
- nie musi używać specjalnie przystosowanych pod niego lotnisk i może używać lotnisk polowych
- jego eksploatacja oznacza niższy koszt
- jego obecna konstrukcja jest obecnie typowo defensywna, ale może być dostosowana do zadań ofensywnych i również jest wielozadaniowa
- producenta mamy "na miejscu", a nie kilka tys. km za oceanem, a dodatkowo w ramach offsetu mieliśmy brać udział w jego produkcji
- Może, to częsty mit, F16 tak samo może kożystać z DOLi jak Grippen. Nawet na jakimś forum było zdjęcie F16 startującego z DOLa z podpisem "TAK TO JEST F16 NA DOLu". (DOL - Drogowy Odcinek Lotniskowy, w czasie pokoju miejsce masowych samobójstw motocyklistów i posiadaczy Golfów III rodem zza Odry). Zresztą Izraelskie F16 regularnie lądują na pustynnych DOLach. I ani łopatki się nie urywają, ani owiewka nie rysuje...
O, F16 na DOLu (Tajwan):
- Pisałem, musielibyśmy mieć 63 Saaby żeby mieć taki sam udźwig jak 48 F16.
- Nie ma czegoś takiego jak "konstrukcja defensywna samolotu". Defensywna może być doktryna. Sorry, ale nie masz elementarnych wiadomości ani o lotnictwie, ani o współczesnych warunkach prowadzenia wojny. Grippen NIE JEST wielozadaniowy - nie może strzelać HARMami (rakietami przeciwradarowymi), nie może przenosić podstaowych rodzajów uzbrojenia przeciw infrastrukturze. To proste jak kij - F16 ma takie same możliwości walki myśliwskiej (jeśłi nie lepsze) jak Grippen i znacznie większe możliwości rażenia celów naziemnych.
Ej.. no nie przesadzaj nie trwało by to latami.
Trwało by. Poczytaj o Link 16. To dość złożony system. Przykładowo - pozwala na przekazywanie rakietom wystrzelonym z jednego samolotu danych o położeniach celów pozyskanych z innych samolotów czy zasobników szybujących.
A ja dalej zakładam że żadnej wojny nie będzie, a jak będzie z Rosją to nasze samoloty jak wystartują to po to by zmienić bazy na te w Niemczech ;P
Ta, w latach 30 też tak sądzili. Do znudzenia, si vis pacem, para bellum.
No właśnie nie ma i na nasze warunki zasięg Gripen-ów jest wystarczający.
Nie jest! Bo nie będzie ostrzeżenia ze radarów statków, wróg nie musi przelecieć 300km zanim zostanie przechwycony. Czas patrolu jest krytyczny, a ten w Grippenie jest niższy.
Jak mnie przekonasz że koszt utrzymania F-16 jest tańszy od utrzymania Gripen-a to wtedy będzie to bzdura.
Nie jest. To wada F16. Ale drugorzędna. Nadal nie uważam że F16 jest najzajebistszy. Jest jednak wyraźnie lepszy niż konkurencja w tym przetargu.
Jeśli uważasz że nas nie wyjebali na offset-cie i wszystko jest cacy to chyba mieszkasz w innym pięknym kraju ;P
A czy inni by nas nie wyjebali to inna sprawa
Nie uważam. A czy ty uważasz że Szwedzi/Francuzi by nas nie wyjebali?
[/quote]