Nie ma takiego topica, w ktorym prezentowane sa aktualne trendy na rynku oraz sytuacja mikroekonomiczna w wybranych reginach.
Poniewaz jestem tez producentem polproduktow, jestem zainteresowany waszymi opiniami, spostrzezeniami o bieżacej sytacji ekonomicznej.
Napewno handlowa mekka stala sie Jita, podobnie jak kiedys centrum wszechswiata byl system Yulai.
Ilosc i wielkosć transakcji ma potezny wplyw na pozostale regiony w swiecie EvE. Z drugiej strony powszechnosc kosmicznych TIRów - frachtowcow spowodowala wyrownanie sie cen na calym swiecie. Nie znam osoby, ktora aktualnie nie porownuje ceny z Jita market przed dokonaniem zakupu czy sprzedazy lokalnej.
Reginalne rynki takie jak: Rens, Inaro, Orvolle, Stackmon, Dodixie, Oursulaert, Amarr, Torrinos, Hek, Aldik, Tash Murkon nie sa w stanie konkurowac obrotami z Jita. Dodatkowo potencjalni kupujacy paskudnie traktuja rynki lokane, dokonujac tylko interwencyjnych zakupow - czyli wszystkie drogi prowadza do jita.
Z tego co mozna zaobserwowac, to utrzymujace sie od dłuższego czasu wysokie ceny na simple reaction, w przeciwienstwie do adv reaction i t2 components. Przy takich zalozeniach raczej jest to dosc dziwne zjawisko, aby w tak dlugim okresie utrzymac rentownosc produkcji t2 .
Fakt, ze utrzymanie POS jest niezwykle tanie, poniewaz cena rynkowa podstawowego paliwa jest wyjatkowo korzystna...isotopes mozna kupic w granicach 230 is za unit( dla faction tower z sov 3 - miesieczny koszt utrzymania posa - 100-110m) - kluczowy i strategiczny jest nitrogen, poniewaz do produkcji najczesciej uzywa sie caldari tower. Niemniej dla poczatkujacego gracza - producenta istnieje pewna granica wejscia na rynek - zakup towera plus moduly - min 600-700m, paliwo 120m, reagenty do reakacji (roznie) od kilkuset m ISK do kilku miliardow ISk.
Dla uproszczenia przyjmuje sie min. sredni miesieczny profit na tower - ok 150-200m, oznacza to, że ilosc pracy wlozonej ma jakis wymierny sens. Sa oczywscie high=endowe moony, gdzie mozna zarobic nawet do kllku miliardow isk miesiecznie. Ale tych moonow jak na razie jest 64 w grze.
Ceny podstawowego minerału - tritanium podskoczyła - srednia cena z ostatniego miesiaca - 4,2 ISk/unit. Zapewne jest to zwiazane z masowa produkcja supercapsow, glownie titatnow, ktore pochlaniaja koszmarne ilosci podstawowych minsow.