Na temat przydatności statków różnych ras było już chyba milion postów, ale pokrótce można to podsumować. W pierwszej kolejności musisz wiedzieć co chcesz robi i wybrać profesję. W przeciwieństwie do innych MMO w Eve nie wybierasz jakiejś jednej klasy, którą chcesz grać, ale twoja 'klasa' jest zdeterminowana przez to co robisz. Sam wybierasz czy chcesz być górnikiem, producentem, handlowcem, misjonarzem, piratem czy żołnierzem. Możesz oczywiście robić wszystko na raz, ale ze specjalizacjami jest tak jak w życiu. Im bardziej jesteś wyspecjalizowany tym lepiej idzie ci w twojej działce ale masz mniejsze możliwości przerzucenia się na inną. Brak specjalizacji pozwala ci robić wszystko, ale w niczym do końca nie jesteś dobry.
Każda profesja wymaga jakichś statków. Jeżeli wybrałeś cokolwiek niezwiązanego ze strzelaniem to nie pomogę ci. Jak dla mnie to itemy biorą się z marketu, a skąd tam się wzięły to już nie moja sprawa.
Co do strzelania, to zależy do czego chcesz strzelać.
Jak do krzyżyków (pve) to podobno caldari są najlepsi i najuniwersalniejsi. Caracal (cruz), Drake (BC), Raven (BS) czy Tengu (T3) są powszechnie uważane za najlepsze statki do pve w swoich klasach. Jeżeli masz zamiar poświęcić życie na strzelanie do NPC to warto też wiedzieć do jakich. Jak masz zamiar misjonować w empire to lepsze są uniwersalne rasy. Jak masz zamiar wynieść się do 0.0 do warto wiedzieć co tam mieszka, bo na przykład Amarem na początku nie masz co szukać u Angeli (wiem, jest Sacri).
Jak do kwadracików (pvp) to w grę wchodzą już inne statki.
Tu bym statki podzielił na 2 kategorie - core i backup.
Core to podstawowy skład każdej floty, czyli główny DPS, który ma rozgromić siły wroga. Statki, których tu się używa generalnie zależą od wielkości gangu, a wielkość gangu w dużej od stylu gry korporacji/sojuszu i umiejętności czy też specjalizacji FC prowadzących te gangi. Oczywiście nawet członkowie wielkiego blobującego sojuszu lubią czasami polecieć na małego roama w nanohacach, więc tu nie ma reguły, ale już w przypadku dużych flot różne sojusze mają swoje ulubione setupy z których są znane (np. Cursed i ich Dominixy, czy swego czasu Atlas z hacami w Geminate).
I tak a propos Core dla większości możliwych setupów flot:
Small scale pvp, czyli tak lubiane małe gangi (kilka –> kilkanaście osób) używane chyba przez wszystkich. Tutaj podstawą są hace (Heavy Assault Ships) a dokładnie Matarskie Vagabondy, są szybkie, da się je sensownie stankować i mają dobry dps. Ostatnio coraz częściej Vagabondy sa wypierane przez Cynabale, czyli frakcyjne cruzy (wymagają skillowania Matar/Gallente). Docelowo w tym setupie można jeszcze jako core ship użyć nano Zealota (Amarr hac). Czasami w małych gangach lata się nano hac/nano bc. Wtedy jako nano bc używa się hurricane’ów (Matar). Da się też jakoś w tym setupie sfitować pozostałe bcki – Harbinger (Amarr), Brutix (Gallente) i Drake (Caldari), ale ich ‘nanowość’ to już kwestia dyskusyjna. Podstawą w takich gangach to jednak prędkość i dps z działek oraz tank na shield. Logistyki w takich gangach to już kwestia gustu, nie zawsze się je spotyka.
Medium gangi (20-50).Większe gangi z definicji nie są już tak szybkie jak małe a i wymagają zazwyczaj więcej dps do engageowania innych większych gangów, więc używa się już częściej bcków, właściwie takich jak pisałem, przy czym tu już core flot zaczyna stanowić Drake (Welcome to Drake Online). W takich gangach już lata się z logistykami, najczęściej shieldowymi i dobrze jakby taki statek wytrzymał zanim logi go zalockują, więc wytrzymałość brutixa czy harbingera sprawia, że piloci latają nimi na własne ryzyko.
Coraz rzadziej widzi się już też gangi snipe hacy. Tu podstawą są szybkie statki (hace) mogące strzelać do wroga z ponad 100km. Podstawą takiej floty jest Zealot (Amarr). Lata się też Muninami (Matar), Cerberusami (Caldari) i tym snipe hacem Gallente (nie pamiętam jak się zwał
Powyżej 50 osób już można mówić o flotach, choć pewnie i można by tą granicę przesunąć do 100 osób.
Najbardziej standardowe setupy to snipe bs, czyli battleshipy rażące wroga na 200km. Najczęściej używane statki w tej klasie to Amarrski Apocalypse i Matarskie Tempesty, a później Gallentyjskie Megathrony i Caldaryjskie Rokhi. Rokh teoretycznie ma najlepszy zasięg ale najgorzej się go fituje na armor, bo tak się fituje najczęściej floty snipe BS.
Innym popularnym setupem jest Drake Army, czyli dużo Drejków, a oprócz tego jeszcze więcej Drejków. Rozpisywać się nie będę, bo chodzi o Drejk Online.
Są też floty rr bsów, czyli battleshipów, które mają zamontowane remote Repki i naprawiające się nawzajem. Tu najczęściej używane są Armageddony (Amarr) i Dominixy (gallente) stankowane na armor. Ale jakoś mało ostatnio takich gangów i flot.
Duże floty to też floty ahacy, czyli sfitowanych na armor hacy. Tu zdecydowanie rządzi Amarrski Zealot, jak ktoś leci innym hacem, to dlatego że nie ma silli na Zealota.
Pewnie jest jeszcze milion setupów, których nie wypisałem.
Oprócz core flot są jeszcze statki funkcyjne, a im większe gangi, tym więcej różnych funkcji do spełnienia. Tego jest naprawdę od groma i pisać o tym jakimi statkami się lata
Są potrzebne interceptory, czyli statki przechwytujące. Najlepszy jest ten, w którym siedzi ogarniający pilot.
Zawsze potrzebne są interdicory (zwykłe i heavy). Podobnie jak wyżej: ogarnięcie > rasa.
Często zamiast suicide cepów wlatujących w bloby używa się lachesisów (Gallente) i huggingów (Matar), które spełniają podobną funkcję nie ginąc przy tym hurtowo.
Zawsze mile widziane są logistyki Scimitar (Matar) czy Basilisk (Gallente) do pompowania shielda czy Guardian (Amarr) i Oneiros (Gallente) do pompowania armora.
Są też potrzebne commandy, ale na tym się nie znam.
Oczywiście solo pvp też nie jest zabronione
, ale ponieważ klasyczny ze mnie killwhore i solo nie mam ani jednego killa nie będę się rozpisywał, powiem tylko, że tu raczej rządzą Matarzy (Vagabond, Hurricane, matarskie AFy, Dramiel, Cynabal – dwa ostatnie wrzucam bo wymagają raczej matarskich skilli niż każdych innych). Reszta ras też daje radę. Wszystko zależy od pilota.
Są też floty/gangi „każdy leci tym czym umie”, ale one bardzo często są w owned, można się domyśleć po której stronie.
Wg mnie ważne jest abyś w miarę możliwości latał różnymi przydatnymi statkami. W dobrych flotach ważne jest to, aby wszystkie core statki miały porównywalne parametry (fit T2), tak aby FC miał pewność czym leci. Były sytuacje, że zbierały się 200 osobowe floty snipe bsów, z czego 1/3 była na ficie T1, 1/3 to bcki „bo nie mam skilli na bs” i na koniec FC miał realnie siłę ognia 60 osobowego gangu, a nie 200 osobowej floty.
Jeszcze krótko podsumowując:
Amarr – statki fitowane na armor, ale da się coś tam złożyć na shield. Podstawą są lasery, na których można osiągać dobry zasięg. Mają duży rof przy niewielkiej alfie (zadają małe obrażenia ale często), ale daje to w sumie spory dps. Problem z laserami jest taki, że można jedynie osiągać 2 typy damage. Wg mnie najlepsze statki flotowe (snipe bs – Apocalypse, snipe hac i ahac – Zealot, rr bs – Armagedon i najbardziej uniwersalny bc Harbinger)
Minmatar – statki dające się dobrze fitować na armor i shield, z przewagą shield w rzeczywistych zastosowaniach. Chyba najbardziej uniwersalne, ale wymagające relatywnie sporo skillowania. Mają ze swoich dział największą alfę. Wg mnie najlepsze statki do small scale i solo pvp (Vagabond, Hurricane, matarskie AFy, Dramiel, Cynabal) oraz bardzo dobre statki do większych flot (głównie bsy)
Caldari – statki zdecydowanie do fitowania na shield. Generalnie walą rakietami, co w pvp rzekomo jest pewnym defektem, bo rakieta musi dolecieć (dramiel na przykład jest szybszy). Podobno najlepsze statki PVE (Caracal - cruz, Drake - BC, Raven - BS czy Tengu - T3). No i Drejk, ale dla samego Drejka IMO nie warto wybierać Caldari.
Gallente - statki fitowane na armor, słabo się sprawdzaja na shieldzie, choć wg EFT da się założyć np. shield extendery
. Najlepszy Carrier – Thanatos
Świadomie nic nie pisze o bomberach, capitalach, T3 i kilku innych, bo się nie znam, a poza tym skillowanie powyższego zajmie Ci z 2 lata, więc powodzenia
Aha, wszystko co napisałem powyżej to teoria, która ma się różnie do rzeczywistości, a i teorii pewnie jest wiele.