Wiem, ?e niektórym osobom sprawia nieco problemów zrozumienie jak te wszystkie bonusy sk?adaj? si? w EVE w sumaryczn? warto?? - czy to szybko?ci statku, czy ilo?ci wydobywanych mienra?ów albo odzyskiwanej energii. W zwi?zku z tym poni?ej podstawowe zasady dotycz?ce tego typu oblicze?:
Po pierwsze definicja:
- warto?? bazowa - warto?? bez ?adnych modyfikatorów.
--- Np. warto?? bazowa wydobycia Minera II wynosi 60 m3 na minut?.
--- warto?? bazowa czasu ?adowania baterii (capacitor) w Dominixie wynosi 870 s
--- warto?? bazowa szybko?ci Vigila wynosi 310 m/s
- bonus z umiej?tno?ci - najcz??ciej definiowany jest jako pewna ilo?? procent (%) na poziom umiej?tno?ci. Procenty te SUMUJE si? a nie sk?ada. W zwi?zku z tym poziom 4 umiej?tno?ci daje po prostu bonus 4*ilo?? procent na poziom. Widzia?em ju? dziwne obliczenia na sieci, wi?c wol? to uzgodni? na pocz?tku.
--- bonus do szybko?ci wynikaj?cy z Nawigacji to 5% na poziom. W zwi?zku z tym na 4 poziomie umiej?tno?ci Nawigacja dodaje 20% do szybko??.
- modyfikator ilo?ciowy - nie mam lepszej nazwy na to niestety. Niektóre modu?y daj? bonus który jest sta?? liczb?.
--- Overdrive Injector I dodaje 30 m/s do szybko?ci statku.
A teraz zasady sk?adania bonusów. Ogólny wzór to:
Warto?? ko?cowa = (warto?? bazowa + modyfikator ilo?ciowy) * (1+bonus z umiej?tno?ci 1) * (1+ bonus z umiej?tno?ci ....) * (1+procentowy bonus z modu?u) * (1+procentowy bonus z modu?u .....).
To oczywi?cie wzór uproszczony. A teraz troch? przyk?adów:
Statek Vigil - szybko?? bazowa 310 m/s
2 modu?y Overdrive Injector I - modyfikator ilo?ciowy 30 m/s ka?dy
Umiej?tno?? Frigate poziom 4 - bonus 5% za poziom = 20%
Umiej?tno?? Navigation poziom 3 - bonus 5% za poziom = 15%
Afterburner 1 AB - przyjmijmy dla uproszczenia ?e daje nam dok?adnie 40% do szybko?ci.
Szybko?? Vigila = (310 + 30 + 30)*(1+20%)*(1+15%)*(1+40%)=
370*1,20*1,15*1,40 = 714,84
Mam nadziej?, ?e to by?o proste. Co jednak z bonusami procentowymi, które obni?aj? warto?? bazow?? Zamiast (1+%) robimy z tego (1-%).
Powiedzmy, ?e kto? zak?ada Weba na tego Vigila. Web zmniejsza szybko?? statku o 80%. W zwi?zku z tym aktualna szybko?? Vigila wynosi:
714,84 * (1-80%) = 714,84 * 0,20 = 142,968 m/s
Dobra, teraz ju? bez zb?dnych komentarzy jeszcze kilka przyk?adów.
Czas ?adowania Capacitora:
Dominix bazowo 870 sekund.
Umiej?tno?? Capacitor Systems Operation poziom 5 - 5% krótszy czas ??dowania na poziom = 25%
2 modu?y Capacitor Relay, ka?dy daje 20% krótszy czas ?adowania.
3 modu?y Eutetic Capacitor Recharger, ka?dy daje 18% krótszy czas ?adowania.
870 * 0,75 * 0,80 *0,80 *0,82 *0,82 *0,82 = 230,2478 sekund
Wydobywanie minera?ów:
bazowo Miner II - 60 m3/min
umiej?tno?? Mining poziom 5 - 5% na poziom = 25%
umiej?tno?? Astrogeologia poziom 4 - 5% na poziom = 20%
umiej?tno?? Caldari Cruiser (kopiemy w Ospreyu) poziom 4 - 20% na poziom = 80%.
60 *1.25 *1.20 *1.80 = 90 *1.80 = 162 m3/minut?.
Sk?adanie odporno?ci Hardenerów.
Bazowa warto?? odporno?ci Thermal: 35%
Thermal Hardener I zwi?ksza odporno?? o 50%. Tu sytuacja jest o tyle ciekawa, ?e tak naprawd? Hardener zmniejsza warto?? niebronion? o 50%. W zwi?zku z tym nale?a?oby to policzy? tak:
35 + 50% * (100-35) = 35 + 50% *65 = 35+32,5=67,5 % odporno?ci.
Je?eli do tego dodamy modu? który zwiekszy nam odporno?? powiedzmy o jeszcze 20%, to sumarycznie otrzymamy:
67,5 + 20% * (100-67,5) = 67,5 + 20% * 32,5 = 67,5 + 6,5 = 74%
Mo?na to te? policzy? pro?ciej (i zgodnie z naszymi wzorami).
Bazowa warto?? nieodporno?ci = 65%
65 * (1-50%) *(1-20%) = 65 *0.5 *0.8= 26.
Czyli odporno?? wynosci 100-26 = 74%.
I tak dalej, i tak dalej. Mam nadziej?, ?e to troszeczk? upro?ci?o wam zrozumienie zasad obliczania w EVE.