Jak dla mnie jeśli chodzi o pvp to widzę zmiany trendu na paru płaszczyznach w przedziale czasu nieco dłuższym niż dominion:
Floty:
- zdecydowany wzrost znaczenia bomberów - wiadomo nie ma już starego DD tytków, więc zostało to zastąpione tytanami
- częstsze używanie tytanów mimo większej szans na złapanie go - tutaj wydaje mi się są 2 przyczyny. Po pierwsze tytany przestały często być albo nie być dla sojuszy. Przed dominion jak sojusz miał 2 tytki to nie chciał za żadne skarby ich zaryzykować bo były potrzebne do 2xdd floty przeciwnika. Teraz spadło ciśnienie z pilotów tytków. Owszem musi jakiś być żeby frachty przerzucać ale to już nie to samo. A skoro można zaryzykować tytkiem to ludzie to robią. Po drugie tytki mają taką alphe że ściągają statki które wcześniej były bezpieczne. Koniec bezkarnego docking game w capsach czy choćby wychylania się zza posa. Kiedyś to było praktycznie(poza lagiem,DC) w 100% risk free. A teraz skończy się niedługo wkur...wanie morosem pod stacją.
-flotowe bsy - wydaje mi się, że jest zmiana trendu we flotowych bsach. sniper bsy są jakby rzadziej używane. Główna przyczyna tego to imo postęp pilotów covertów( tu się kłania zmiana systemu skanowania jakiś czas temu) i bombery. Widać tu i tam, że jest przesunięcie w strone mniejszych statków, zwłaszcza Atlas lubi hacami latać ale nie tylko. Trend się zmienił z optimala w kierunku mobilności choć dalej zależy to mocno od sytuacji i celu (np., posa z dobrym setupem hacami nie zaorasz).
Średnie gangi - Wyraźnie zyskały na znaczeniu drake+scimi gangi. Są wyniki na tych setupach choć wymagają zachodu. Scimi z fitem potrafi w jita już 120++ mln kosztować co mówi samo za siebie. Drugi najpopularniejszy setup to max dmg przy przyzwoitym optimalu. Obie te konfiguracje są zabójcze dla suportu i dlatego tak lubiane w rajdach. Nawet jak cię przeciwnik zblobuje i wystawi bsy to zawsze jest opcja że każesz alinować i tłuc suport. Nie ma bata żeby nawet najlepszy pilot cepa czy dykty przeżył pod ogniem zelówy czy munina na 3 tracking modach, podobnie z nalotem na stado draków. Osobiście uważam, że to cepom i dyktom należy się boost (może być ekonomiczny czyli spadek ceny) lub nerf med gunów/rakiet przeciw mniejszym statkom bo ta obecnie dla pilotów lubiących pomykać w klasach frejka/destroyer czasy w średnich gangach są do bani. Sytuacja, w której sabre z fitem kosztuje 50-60 mln isk i jest sucide shipem mi osobiście się nie podoba.
W średnich gangach jak i flotach widać też, że jeśli chodzi o EW dominuje tylko i wyłącznie ECM. Dumpenery czy tracking distry zniknęły zupełnie. TD nigdy nie były super popularne a sensor dumpy po nerfie zniknęły. Obecnie nie widuje się już lachesisów czy arazu w ficie na sensor dumpach. W ogóle wydaje mi się, że rekony jakoś od pewnego czasu stały się dużo mniej atrakcyjne. Scramble na laczku/arazu dalej ma za mały zasięg żeby robiło to różnice, huginem lubiłem sobie polatać ale po nerfie webów jakoś się dużo rzadziej zdarza. Jedynie curse jest popularne do solo z powodu zasięgu neturalizerów. IMHO tym statkom należy się troche miłości od ccp i pole do tego mają szerokie. Mogą dps zboostować, mogą EW tylko na nich poprawić, mogą im troszkę tanka podnieść równają powiedzmy do haców, mogą ich koszt lekko obniżyć. Cokolwiek. Ale może nie jestem obiektywny bo podobnie jak z dyktami lubie rekonami latać.
Zdecydownie Dominion to boost frakcyjnych shipów,
wreszcie przestały być drogimi zabawkami w hangarze a zaczęły się pojawiać na pvp. Ich wartość bojowa mocno zbliżyła się do ceny. Zwłaszcza shipy angelsów.
Od długiego czasu widać trend na fitowanie shipów w med/large gangach na pasywnym tanku. Od pewnego czasu widać równie wyraźnie przesunięcie z armor na shield tank zwłaszcza dla small/med shipów. Wydaje mi się że obecnie 80-90% roming shipów ma tank na shieldzie. W pvp liczy się mobilność więc armor stoi na przegranej pozycji od początku, bo rigi mają pently do velocity. Ale nie tylko. Tank na shieldzie mimo że jest med slotowy można boostować z low np. przez resy z DC czy PDS, albo jeszcze modami na pasywny recharg. Armor jest tylko low slotowy. Wydaje mi się, że pokombinowanie ze zniesieniem pently dla velocity przy armorze sporo by w grze urozmaiciło.
Od dłuższego czasu praktycznie zniknęły blasterbouty w pvp, w gangach większych niż 6-8osoby. Deimos/Astarte do gangu 8 osób i więcej nie opłaca się na blastach fitować. Eos po nerfie dronek też mało atrakcyjny, myrm mało oferuje dla gangu. Jako rodowity galente mam tu niesmak straszny z powodu nerf bata ccp.
Z drugiej strony zmiany w projectaliach zrobiły troche ruchu. Autocanonki na zmianach w falloffie zyskały. Przy artkach zyskały w gangach gdzie alpha jest potrzebna.
Ostatnio jest troche więcej T3 w pvp. Pewnie dla tego że cena zmalała.
Jeśli chodzi o ilość KM, chłopcy u mnie w sojuszu trzymają poziom. Standard na zamknięciu tygodnia bez fleet opów to między 15-20 mld isk w strąconych shipach. Po dominion nie ma zmiany tutaj.