Dominion – Szturmowanie bram2009.11.11 13:08:35 | Autor - CCP AbathurZ pośród wielu zmian jakie zostaną wprowadzone wraz z nadejściem Dominion, żadnej nie przyglądano się z tak wielką uwagą, jak tej odnoszącej się do sposobu w jaki systemy gwiezdne będą przechodzić z rąk do rąk.
Podczas gdy podstawowa mechanika pozostała ta sama, obecny
przebieg [
] tego, jak działa podbój był nieustannie rewidowany od tygodni. To świadczy bardzo dobrze o solidnej robocie jaką wykonano pracując nad systemem infrastruktury i jak umożliwi nam to dalsze usprawnienia tego aspektu w przyszłych wersjach.
By znaleźć się w tym miejscu prześledziliśmy całą drogę rozwoju przy wszystkich naszych projektantach i przedyskutowaliśmy różne aspekty z dużym dystansem. Co ważniejsze, opóźniliśmy ukończenie tej części projektu ponieważ chcieliśmy zmaksymalizować nasze interakcje ze społecznością EVE. Poprzez czytanie waszych opinii, rozmawiając z CSM i słuchając was podczas FanFestu, jest rozsądnym stwierdzić, że na tą część Dominion gracze mieli większy wpływ niż na jakąkolwiek inna przez nas poczynioną.
Jak wcześniej powiedziałem, na całość tego procesu składało się wiele elementów. Cały pomysł polega na tym, by pole bitwy jakim jest null-sec było o wiele bardziej dynamiczne, oraz wymuszało zarówno na atakującym jak i obrońcy podejmowanie decyzji. By podsumować projekt w jego najbardziej podstawowej formie, oto główne cele, które pragnęliśmy osiągnąć:
• Związanie suwerenności z infrastrukturą sojuszy.
• Stworzenie środowiska walki, w którym obrońca ma więcej narzędzi niż tylko „siedzieć i czekać”. Na każdym kroku w trakcie konfliktu strona broniąca się będzie mogła przejść do ofensywy poprzez wyeliminowanie struktur przeciwnika.
• Upewnienie się, że proces zajmowania struktur składa się z kilku części, uniemożliwiając błyskawiczne przejęcie systemu gwiezdnego (rosyjski sojusz budzi się w systemie, by stwierdzić, że Amerykanie przejęli go gdy spali.)
• Dać graczom wiele celów, tak by najeźdźca mógł atakować ze względów terytorialnych, lub po prostu ze złośliwości, po to by zaszkodzić infrastrukturze.
Znieśliśmy rolę jaką zajmowały struktury przy uzyskiwaniu suwerenności. Stary typ gry polegający na spamowaniu wieżami i odczekaniu siedmiu dni, by zanegować roszczenia terytorialne innego sojuszu, został usunięty. W Dominion jeśli chcesz przejąć czyjąś ziemię będziesz musiał wydrzeć ją pazurami i zębami.
Zanim przyjrzymy się obecnej ścieżce podboju istnieje kilka nowych struktur, które musimy wam przedstawić i wyjaśnić ich funkcje.
Znacznik Roszczeń Terytorialnych (ZRT ) – [Lub, jeśli ktoś woli, po prostu „słupek graniczny”
– Ptyś]
Territorial Claim Unit (TCU)
Oto wasz ZRT:
http://ccp.vo.llnwd.net/o2/community/devblog/2009/CCP_ClaimMarker.jpgGdy wlecicie do nie zajętego systemu, będziecie mogli ustawić swój ZRT [„słupek graniczny”] by ustanowić połączenie z gwiezdnymi bramami obecnymi w systemie i oznaczyć system jako wasz własny. Logo waszego sojuszu będzie dumnie wyświetlone, tak by wszyscy mogli je widzieć. Gdy wasz ZRT będzie aktywny (online), będziecie odpowiedzialni za pieniężne utrzymanie systemu a wasz ZRT stanie się celem niemożliwym do zaatakowania w lokalnej sieci danych.
Jednostka Blokady Suwerenności (JBS)
Sovereignty Blockade Unit (SBU)
Zależnie od waszego podejścia do życia w null-secu, poznajcie swojego nowego najlepszego przyjaciela / najgorszego wroga. JBS-y reprezentują intencję atakującego by odebrać wam co wasze. Są taranami oblężniczymi uderzającymi w wasze drzwi… Eee, gwiezdne bramy. Gdy JBS zostaje aktywowany przy bramie zakłóca połączenie z waszym ZRT. Jeśli tak się stanie w przypadku 51% bram w systemie, wasza suwerenność w systemie zostanie zagrożona, a wam pozostaje trochę roboty do zrobienia (zniszczenie tych rzeczy).
Centrum Infrastruktury (CI)
Infrastructure Hubs (I-Hubs)
Centra Infrastruktury są tym, co pozwala wam na rozwój waszej przestrzeni. Są kluczem pozwalającym wam na wszystko od zakotwiczania Jump Bridge-y i Cyno Jammer-ów, po zwiększenie częstotliwości z jaką pojawiają się pewne typy anomalii, czy nawet pojawianie się tuneli czasoprzestrzennych (wormhole). Kolejny blog będzie zawierał więcej szczegółów odnośnie ulepszeń i tego jak będą działać Centra, ale na razie musicie wiedzieć tyle, że Centrum jest także jednym z kluczowych struktur obronnych waszej suwerenności.
Nowa Mechanika Trybu Wzmocnienia (Reinforcement)
W Dominion, zarówno Stacje (outposts), jak i CI będą posiadać podwójny licznik czasu trybu wzmocnienia, jeden dla osłon, drugi dla pancerza. Właściciele struktur będą mogli ustawić dogodny dla siebie czas, w trakcie którego będą chcieli by wyszły z trybu wzmocnienia i wtedy zostanie dodany losowy czynnik, który zadecyduje o dokładnym czasie w jakim wyjdą ze wzmocnienia.
Ta mechanika służy dwóm celom, mając nie dopuścić na nowo do ping-pongu stacji, a także chcemy spróbować złagodzić „konflikt stref czasowych”.
Jak to wszystko działa?Czas na diagram!
Jak można zobaczyć, zarówno Stacja jak i CI odgrywają rolę w tym, jak bitwa może się potoczyć. To co nie jest od razu oczywiste, to wpływ tego jak JBS-y pomagają wpłynąć na tą dynamikę. Najłatwiej jest to wytłumaczyć poprzez wyszczególnienie różnych kondycji które istnieją w systemie i różnicują struktury wewnętrznej zależności. Możecie to uważać za „zasady”, wedle których powyższy diagram działa.
SuwerennośćPrzechwycenie posterunku, zniszczenie CI, czy ZRT nie gwarantuje atakującemu przejęcia suwerenności. Zniszczenie ZRT resetuje system, otwierając go na ustawienie w nim ZRT przeciwnej strony. Stacja może zostać przejęta, CI i ZRT obrońcy zniszczone, ale uzyskanie suwerenności jest w zupełności uzależnione od tego, czy atakujący umieści swój własny ZRT.
Struktury obronne (Stacja/Centrum Infrastruktury)
Obie struktury posiadają podwójny licznik czasu by uniknąć błyskawicznego zajęcia przez stronę atakującą. Stacja posiada dwa czterdziestoośmiogodzinne liczniki, by zapewnić co najmniej 4 dni między zmianą strony. Centrum Infrastruktury posiada dwa dwudziestoczterogodzinne liczniki, by zapewnić co najmniej 2 dni nim zostanie zniszczone.
Struktury ofensywne (JBS)
Stany podatnościJBS-y są wrażliwe na atak dopuki są w trakcie zakotwiczania i aktywacji.
Gdy Stacja i/lub Centrum Infrastruktury wejdą w tryb wzmocnienia, JBS-y wejdą w równoległy cykl. Oznacza to, że JBS-y są niepodatne na obrażenia tak długo, jak nie istnieją w systemie struktury możliwe do zaatakowania.
Jeśli Stacja, bądź Centrum Infrastruktury są podatne na atak, tak samo podatne są JBS-y. Jeśli Centrum Infrastruktury jest podatne na atak, a Stacja nie, JBS-y są również są podatne.
Kontrolowanie bramJeśli atakujący w którymś momencie straci kontrolę nad ilością JBS-ów, sprowadzając ilość pokrytych nimi bram do mniej niż 51%, oblężenie uważa się za przerwane. Stacja/ Centrum Infrastruktury powróci do stanu niepodatności na obrażenia, do czasu gdy atakujący na nowo nie przywróci do działania wystarczającej ilości JBS-ów, by pokryć nimi ponad 51% bram w systemie.
Systemy bez Suwerenności, ale ze Stacją• Jeśli Stacja pozostaje pod czyjąś własnością, ale system nie posiada suwerenności, Stacja jest wrażliwa na atak. Atakujący nie potrzebuje JBS-ów i może bez przeszkód strzelać, oraz zająć Stację (ping pong).
• Suwerenność jest wymagana by móc posiadac Centrum Infrastruktury i nie jest możliwy scenariusz, w którym system posiada Centrum Infrastruktury, ale nie posiada suwerenności.
Systemy z Suwerennością ale bez Stacji, czy Centrum Infrastruktury• Atakujący musi aktywować JBS-y by pokryć nimi 51% (lub więcej) bram w systemie.
• Gdy JBS-y są aktywne, ZRT staje się podatny na atak i może zostać zniszczony.
• Suwerenność zostaje zniesiona. Atakujący może umieścić własny ZRT.
Systemy z Suwerennością• Jeśli właściciel Stacji posiada Suwerenność, stacja jest niepodatna na ataki. By zmienić ten stan, atakujący musi umieścić w systemie JBS-y przy 51% (lub więcej) bramach w systemie.
• Gdy Stacja przejdzie przez podwójny licznik czasu, atakujący mogą przejąć stację.
• Jeśli właściciel Centrum Infrastruktury posiada suwerenność, Centrum jest niepodatne na ataki. By zmienić ten stan, atakujący musi umieścić w systemie JBS-y przy 51% (lub więcej) bramach w systemie.
• Gdy Centrum zostanie zniszczone i/lub Stacja zajęta, atakujący mogą zniszczyć ZRT przeciwnika i umieścić swój własny.
DecyzjeCzy jako strona atakująca rzucicie swoje siły przeciw wrogiej Stacji czy Centrum? Ile sił chcecie zaangażować do realizacji obu celów wiedząc, że wy także musicie nie dopuścić by obrońcy zniszczyli wasze JBS-y, które sprawiają, że struktury SA podatne na atak?
Czy jako obrońcy będziecie się starać przeszkodzić waszym przeciwnikom w przesuwaniu się naprzód aktywnie broniąc struktur? Czy też wyprowadzicie zmasowane kontr-uderzenie na nieprzyjacielskie JBS-y, ryzykując doprowadzenie oblężenia do rychłego konca?
Przejście od Apocrypha do DominionCo stanie się z moimi rzeczami?!Gdy Dominion wystartuje 1-go Grudnia, wasze Cyno Jammer-y, Jump Bridge-e, Cyno Beacon-y i Capital Ship Assembly Array-e będą nadal działać. W trakcie przerwy w działaniu serwera, podczas którego wprowadzimy patch Dominion, uruchomimy skrypt, który sprawdzi, czy dany system jest w posiadaniu sojuszu. Jeśli znajduje się w posiadaniu, ZRT automatycznie zostanie w nim zakotwiczone i aktywowane.
Będziemy sprawdzać wedle dat od jak dawna dany sojusz zajmował system, by odpowiednio odzwierciedlić poziom suwerenności. To umożliwi wam sprostanie wymogom potrzebnych na zainstalowanie pewnych struktur.
Od tego momentu będziecie mieć siedem dni, aż do 8-go Grudnia, by wznieść swoje Centra Infrastruktur i zainstalowanie tych ulepszeń, jakie sobie zażyczycie mieć. Zasadniczo, będzie to tygodniowy okres odroczenia, nim nowe zasady systemu infrastruktury wejdą w życie dla każdej struktury wymagającej ulepszenia infrastruktury (infrastructure upgrade). To da wam czas na zrobienie zakupów, wybudowania i zainstalowanie ulepszeń, oraz doprowadzenie do porządku obrony.
Gdy okres odroczenia zostanie wyłączony 8-go Grudnia, będziecie musieli mieć aktywne wszystkie odpowiednie ulepszenia, inaczej struktury, które je wymagają przestaną działać.
Następne punkty programuOd początku chcieliśmy się upewnić, że nowy projekt byłby w stanie przyswoić sobie nową zawartość, lub zmiany z minimalną szkodą dla codziennych spraw sojuszy w EVE. Wybór powyżej wskazuje tylko początek tego co możemy zrobić z tym nowym systemem. Gdy tylko opadnie pył i będzie można zobaczyć jak sprawuje się nowy system przyjrzymy się możliwości dodania kolejny elementów zarówno do użytku dla atakujących, jak i obrońców.
Było wiele pomysłów, które musieliśmy porzucić dla Dominion, lub przesunąc ich realizację w czasie. Głównym powodem tego jest to, że wprowadzając zmiany na taką skalę czuliśmy, że najlepiej upewnić się, by wszystko obecne w grze działało odpowiednio nim dodamy kolejne elementy, bądź warstwy.
Podkręcanie i testowanieCiężko pracujemy by wszystko to powierzyć w wasze ręce na serwerze testowym, a więc proszę śledźcie ogłoszenia o wydarzeniach na forum serwera testowego. Monitorujemy szczegółowo wasz odzew co do tych zmian i będziemy kontynuować ich usprawnianie aż do dnia premiery Dominion.
- Abathur
Link do oryginału:
http://www.eveonline.com/devblog.asp?a=blog&bid=709PS.
Przede wszystkim - wbrew temu co pisałeś Pticu, jeden tłumacz to za mało. Trzeba jeszcze conajmniej dwóch, może trzech chętnych poza mną. Tłumaczenie tak wielkich tekstów zajmuje sporo czasu. Obecnie się sprężyłem ze względu na z jednej strony zapał, a z drugiej na fakt posiadania dnia wolnego (masochist mode on). Druga rzecz, to to, że imho, lepiej będzie wydzielic osobny wątek na forum, ze wzgledu na obszernośc niektórych dev-blogów. Aha, prosze mnie informowac o zastrzeżeniach. Tak, tak, wiem, że jestem pr0 i wogóle, ale nawet taki zajePtyś jak ja robi błedy i chce o nich wiedzieć
.
PS. 2
Dodałem przetłumaczony diagram, a nazwy modułów za waszą radą postanowiłęm uznać za nazwy własne, toteż "Zakłucacze Cyno" wróciły do swej angielskiej formy
. Nazwy pogrubione pisane kursywą są oryginalnymi nazwami anglojęzycznymi struktur, o których mowa w blogu. Aha, no i ten nieszczęsny
prąd również poprawiłem
.