do scautingu fregata/ceptorem nie potrzebujesz rezygnowac z bsow i innych, z reszta wiekszosc skilli przydatnych do interceptora bedzie mialo wplyw rowniez na reszte statkow, ale zeby byly konkrety to warto zrobic skille z kategorii "navigation", czyli
Navigation
Afterburner
Fuel Conservation
Acceleration Control
Evasive Maneuvering
High Speed Maneuvering
Warp Drive Operation
oraz
Interceptors (spaceship command)
te skille wplywaja generalnie na zwrotnosc, szybkosc i ogolna 'wydajnosc' twojego statku, ten ostatni zmniejsza prawdopodobienstwo trafienia twojego statku i czas lockowania na tobie jest dluzszy
do tego bedziesz potrzebowal skille pozwalajace na zamontowanie dobrego sprzetu, jak micro auxliary power core (+10 powergrid) czy inne, ale to juz sam znajdziesz
Generalnie na scoutow / warp jammerow (w bitwach) jest zapotrzebowanie duze, ale niestety nie sugeruj sie wymaganiami i kosztem interceptorow, to w dalszym ciagu tylko fregaty a ich strata jest bardziej kosztowna niz strata cruisera chyba ze produkujesz je sobie sam.
Do tej roboty bez wahania wybralbym zwykla fregate.
Co do pilotowania bsa to pomysl jakiego i w jakim celu, jesli myslisz o kopaniu mozesz sobie odpuscic skille electronics i gunnery, jesli myslisz np. o ravenie to wypada zrobic rakiety + skille na wydajosc shieldow, capacitora itd, jesli megathron, apoc czy tempest to gunnery maksymalnie, wyjatkiem jest scorpion + Electronical Warfare ktore lepiej trzymac na minimalnym levelu, generalnie wszystkie beda przydatne i zrobisz je predzej czy pozniej.