Miałem napisać trochę większy post o zmianach dla newbie w Apocrypha, ale ja tak już mam, że czasem sam sobie glupich zajęć szukam, więc jak mi wspomniano, że mógłbym naskrobać więcej, to wyszukałem stary poradnik dla moich korpowiczów z przed paru lat gdy usilnie namawiałem kolegów do gry w EVE. Często po raz pierwszy grających w coś ponad pacmana. Postanowiłem to odrestaurować i dostosować do dzisiejszych realiów, a żem leń, to powoli mi idzie. Dlatego będę toto wklejać po kawałku i wrednie poprawiać i testować na żywym materiale. Jestem gróboskórny, więc krytykę zniosę cierpliwie

"Pierwsze podejście do EVE. Aura (NeoCom), tutorial, 1Event, Epickie misje, atrybuty i overview" 1.) Tutorial + kolejkowanie skili
2.) Event (3x10 misji)
3.) Epic Mission
4.) Atrybuty
5.) Overview Czyli po co mi te punkty, skąd się biorą pieniądze i statki, jak się je produkuje i co ma z tym wspólnego minning (górnictwo), eksploracja i inwencja. O dziwo odpowiedź jest, a nawet po części była od lat zaszyta u agentów EVENT do których kierował nas pierwszy agent z tutoriala. Oczywiście najczęściej nowi gracze wypinali się nawet na niego, bo kto by tam robił jakieś treningi jak można od razu pokazać, że jest się prawdziwym twardzielem i polecieć bez namysłu przed siebie, czyli za najbliższą bramę w low secu gdzie wesoło powiemy "Heloo!" i poczekamy na uprzejmą odpowiedź...
Gdyby jednak okazało się, że odpowiedź nie była uprzejma i w sumie nic nie wiemy i nic już nie posiadamy poza właśnie wykastrowanym klonem, to radzę docenić zmianę, która zaszła w EVE w najnowszym dodatku - Apocrypha.
Nie, nie chodzi o wormhole. CCP doszło do wniosku, że praca włożona w stworzenie agentów EVENT marnuje się gdyż zapomnieli poprowadzić graczy za rączkę i pokazać zielone światło. Tym razem jest jednak lepiej. Zmiany w systemie tworzenia postaci i drastyczne cięcie dotychczasowego poziomu jej początkowego wyszkolenia zaowocowały łopatologicznym tutorialem i darmowymi skillbookami zamiast gotowych wyuczonych skili. Wzmocniono to bonusem do ich dwukrotnie szybszego uczenia się na czas osiągnięcia granicznej ilości 1,6M SP. W praktyce będzie to dla nowego gracza +/- 800k SP w 14 dni.
Jak zatem zacząć grę, która wydaje się przytłaczać ilością opcji, a w końcu nawet zniechęcać gdy nie otrzymamy szybko pomocy od innych graczy. Sami nie znamy często języka w którym można się porozumieć z GMem na kanale "Rookie Help". To niestety patologicznie częsty przypadek sądząc po wypowiedziach na z trudem odnalezionym przez newbie kanale "Polish".
Tutorial jest prowadzony przez system pomocy w grze. Naszym przewodnikiem jest AURA - NeoCom, której okienko pojawia się automatycznie za każdym razem gdy rozpoczynamy robić coś zupełnie nowego dla naszej postaci (i oczywiście CCP przygotowało helpa na tą okoliczość). Nie ma polskiego helpa. Dlatego właśnie postaram się wyłożyć przystępnie, to co możemy skorzystać na klikaniu NEXT zamiast CLOSE w okienku AURy, oraz jakie korzyści płyną z podjęcia misji EVENT dla agentów do których AURA nas kieruje.
Najprzeróżniejsze helpy możemy również wywołać samodzielnie np z menu kontekstowego w grze, używając ikonki HELP (z wizerunkiem AURy), lub najwygodniej klikając F12.
Tworzenie postaci jest teraz dość proste i sprowadza się do kilku kliknięć związanych z wyborem rasy, pochodzenia i płci co ma minimalny wpływ na początkowe skile i żadnego na dalsze (na start jest fregata i broń small wybranej rasy). Suma danych nam skili, to teraz 56k Skill Points. Generujemy obrazek naszego avatara i to już wszystko. Anulowano dawniejszy rozdział atrybutów postaci na rzecz domyślnego, równomiernego zestawu, który można teraz w trakcie gry zresetować i podzielić wedle schematu nie mniej niż 5 punktów na atrybut i nie więcej niż 15. Nowy gracz nie powinien jednak natychmiast tych punktów resetować pomimo, że ma możliwość dokonania dwukrotnej zmiany w pierwszym roku gry. Najpierw wypadałoby wykonać misje treningowe związane walką, eksploracją, górnictwem i produkcją aby w pełni mieć świadomość jak będą wyglądały następne miesiące gry. Pierwsze deklaracje w stylu chcę być inżynierem - wynalazcą i pilotem tytana szybko rozchodzą się po kościach i weryfikujemy swoje fantazje na temat tego jak wygląda gra w EVE i nasza w niej przyszłość.
1.) Tutorial (pomoc AURy), trening (2 misje), kolejkowanie skili: a. Tutorial AURy [nie czytaj jeśli opis klikania myszką w ikonki przyprawi cię o boleści ze śmiechu] W momencie gdy wpiszemy imię naszej postaci i zatwierdzimy start gry zostaniemy za pierwszym razem wyrzuceni od razu w przestrzeń w treningowym stateczku (Rookie Ship) i adekwatnym uzbrojeniu plus laser do kopania rudy z asteroid, AURA (help gry) zacznie nam podpowiadać kolejne podstawowe czynności, a także czasem pomgać je wykonywać, np warp do celu treningu. Nawet jeśli jesteśmy jako tako obeznani z tym co nas czeka nie należy AURy zamykać gdyż w trakcie kolejnych podpowiedzi przekaże nam ona skillbooki do nauki nowych umiejętności z którymi teraz, po zmianach w dodatku APOCRYPHA u nas krucho (tylko 56k SP), oraz podstawowe moduły wyposażenia statku. Głównie klasy CIVILIAN, czyli treningowe o niskich parametrach, ale za to nie stawiające graczowi dużych wymagań poza umiejętnością ich założenia w oknie FITTING po zadokowaniu na stacji, co zresztą też AURA wyjaśnia. Jeżeli w ogóle nie znamy języka angielskiego (lub innego z pełnych tłumaczeń EVE, o ile ją przełączyliśmy np na niemiecki), to klikamy na okienkach AURy zawsze na opcję NEXT tak długo aż się przewiną kolejne podpowiedzi. Jeżeli w okienku pokaże się ikona skillbooka, lub modułu, to zostanie on automatycznie dodany do naszej ładowni nawet ją przepełniając. Tak się stanie jeśli nakopaliśmy rudy, a dopiero potem dostaliśmy item od AURy. W tej sytuacj statek odmówi dalszego lotu. Najprościej wyrzucić urobek opcją JETISON (menu kontekstowe pod prawym klawiszem myszki po najechaniu na item) i załadować ponownie, to co się zmieści. Skillbooki jeśli mamy podstawę do ich nauki (inne wyuczone już skile), a prawie zawsze tak będzie; możemy wpisać do pamięci opcją INJECT, lub od razu zacząć ich naukę opcją TRAIN TO LEVEL...
Na początek AURA da nam skill
HULL UPGRADES. Natychmiast go aktywujemy aby za kilka(naście) minut załozyć modouł
CIVILIAN DAMAGE CONTROL.
O.K. Jesteśmy w kosmosie, AURA sobie coś wyśietla, wokół nas jakieś skałki z veldsparem, który po zapchaniu naszej, śmiesznej ładowni jest wart około 10k ("k" jak kilo, czyli tysiąc) ISK (lokalna waluta w Reykjaviku, ale także wirtualna w EVE). Wcale nie jest to taką małą kwotą chociaż za kilka godzin gry będziecie posiadali ze 300 razy więcej i pełny garaż fregat i industriali. Industriali na które nie zrobicie jedak skila tak długo póki nie aktywujecie pełnego konta płacąc za grę kartą, plexem/kodem itp.
Do pełni szczęscia musicie usłuchać AURy i zestrzelić cel treningowy, czyli nibypirata. To własnie ten czerwony krzyżyk, który miga do was światełkami udając, że strzela. Gdyby tego nie robił, to znaczy, że o nim zapomnieliście i jesteście za daleko. Klikamy zatem na OVERVIEW po prawej stronie ekranu, to takie okienko z tekstowym przedstawieniem otaczających nas obiektów wedle skonfigurowanych filtrów i kolumn podających nazwę, odległość etc. Warto na początek posortować je wedle odległości od najbliższych na górze. Na pewno masz teraz w zakładce dużo asteroid z veldsparem, ale wśród nich jest oczekiwany czerwony krzyżyk oznaczający wrogiego NPC, dla odróżnienia gracze są oznaczani przerywanym kwadratem, a stacje kwadratem. Kółka, to bramy do innych systemów.
Zaznacz krzyżyk myszką i kliknij na ikonkę strzałki z kropką - APROACH, aby podlecieć jak najbliżej przeciwnika (to naprymitywniejsza forma ataku adekwatna do używanej przez nas treningowej broni). Teraz jak się już zbliżasz kliknij na ikonkę celownika aby namierzyć cel. Jeśli jesteś wystarczająco blisko uda się to, a wtedy zniszcz cel klikając na ikonę broni u dołu po środku ekranu (pamiętaj - jedna to laser górniczy i nie służy do walki), lub wygodniej aktywuj broń klawiszem F1.
Po kolei zestrzel dwa następne pirackie stateczki, które się pojawią. Za każdego zostanie ci naliczona niewielka nagroda. Po zestrzelonych przeciwnikach zostaje wrak, a w nim często resztki wyposażenia i ładunku. Podnieś CIVILIAN SHIELD BOOSTER (regenerator tarczy enegetycznej chroniącej kadlub i armor statku). Potem sam go zalożysz. Trening totalnego newbie na tym się kończy.
Nakop veldsparu do pełna jeśli masz jeszcze miejsce w ładowni (kopanie polega na namierzeniu asteroidy i aktywacji lasera górniczego zamiast broni), po kilku minutach ładownia się zapełnia urobkiem, czyli Twoją ewentualną kasą. Wszystko, to po to abyś wiedział o co biega z górnictwem na fatalnych skilach i w badziewnym statku, bo pieniędzy na razie i tak nie potrzebujesz. Leć na stację zaznaczając w OVERVIEW biały kwadrat z nazwą stacji w kolumnie obok, a potem klikając wyżej ikonkę DOCK (strzałka w kwadracie).
Aura zapewne daje znać o sobie, więc ją zaklikaj nextem. Niestety od czasu do czasu jej pomoc wymaga wykonania jakiegoś manewru np zadokowania, wydokowania, kliknięcia na jakiś element menu i otwarcie okienka, ładowni. Potem pozamykanie tego Itd. Bądź grzeczy i wykonaj o co AURa prosi.
Udało się zadokować. Siedzisz sobie bezpiecznie w stacji. Przegadałeś AURę. Czas otworzyć okienko FITTING i załozyć zdobyczny
CIVILIAN SHIELD BOOSTER. Aura dała nam wczesniej skill
HULL UPGRADES, którym powinniśmy rozpocząć nasze pierwsze skilowanie. Razem z nim dostalismy moduł
CIVILIAN DAMAGE CONTROL, który do założenia wymaga własnie tego skila. Powinniśmy go już mieć na level 1 po krótkim czasie nauki, więc na stacji zakładamy w LOW SLOT naszego Rookie Shipa CIVILIAN DAMAGE CONTROL, który wzmocni znacznie naszą odporność, a w MED SLOT wkładamy CIVILIAN SHIELD BOOSTER, który posłuzy nam do regeneracji nadszarpniętego wrogą bronią shielda. Oba założone moduły są typu aktywnego, czyli wymagają włączenia po wydokowaniu ze stacji i zużywają częś zasilania naszego statku. Na szczęście treningowe moduły robią to w niewielkim stopniu i nie musimy się zamartwiać, że zabraknie nam prądu w trakcie walki - na razie.
NeoCom zasypuje nas wiadrem nowych skili. Wbijamy więc w kolejkę kolejne:
Afterburner
Enegy Management
Industry
Repair Systems
Shield Management...ComingSoon