W
EVE Wiki masz wszystko ładnie zebrane w tabelki.
Do tego CCP przygotowało oficjalny
tracking guide, gdzie we flashowej prezentacji zobaczysz jak należy rozumieć zależności pomiędzy prędkością, kątem podejścia, a możliwościami namierzania ze strony dział.
Od siebie do tego co napisał Mando dodam:
- optimal - jeżeli spełnione są pozostałe warunki (stosunek signature/resolution >=1 i tracking) to działa zadawać powinny obrażenia za każdym razem (ich wysokość jest modyfikowana poprzez odporność = resistance celu), ponadto część ze strzałów będzie miała powiększony dmg (tzw. wrecking hit).
- falloff - obszar, w którym wydajność ostrzału spada od max do zera (spadek nie jest liniowy, na prezentacji masz odpowiedni wykres), ale dla uproszczenia możesz przyjąć 50% tego co na optimalu, ponadto falloff jest naliczany na optimal, oczywiście tu również część w części salw masz wrecki.
Po pewnym czasie zauważysz, że optimal-falloff - to obszar, w którym znów zaczynasz pudłować, ale powodem jest tu raczej niewystarczający tracking. Teoretycznie możesz trafiać cel również poza optimal+falloff. Kiedyś (nie wiem czy obecnie to działa) niektóre strzały wchodziły aż do optimal+2xfalloff (głównie wrecki). Na ilość wrecków teoretycznie NIE ma znaczenia zasięg w jakim się znajduje cel.
Z powyższego można wyciągnąć 2 wnioski:
1. Unikniesz części obrażeń poprzez sam rozmiar sygnatury statku
2. Poprzez odpowiednie sterowanie trasą podejścia zmniejszysz możliwość trafienia Ciebie
Dodatkowo jak spojrzysz na parametry dział (ingame możesz porównywać wybrane parametry dla poszczególnych wariantów danego działa) to zauważysz, że "wydajność" nie rośnie liniowo. W przypadku raili masz dostępne po 3 warianty dla każdego rozmiaru (i.e. 75mm, 125mm, 150mm dla small), co niekoniecznie jest prawdą w przypadku pozostałych dział.
Generalna zasada jest taka, że im większy rozmiar działa tym większy zasięg, dmg oraz zużycie prądu (cap, dodatkowo to stwierdzenie NIE jest prawdziwe dla projectile), a mniejszy tracking.
Rodzaje uzbrojenia podał Mando, ale chyba zapomniał wspomnieć:
- energy (laser) - zadają 2 typy obrażeń: em+the
- hybrid - również 2 typy obrażeń: kin+the
- projectile - nawet do 3 typów obrażeń - typ i wartość zależy od rodzaju amunicji (!)
- rakiety/dronki/SMB - każdy model to inny rodzaj obrażeń
Przeciwko rakietom można się bronić używając defenderów. SMB mogą stanowić pewnego rodzaju obronę przeciwko dronkom. Przeciwko działom możesz się bronić sygnaturą, resistami albo odpowiednim trackingiem. Jako obronę możesz zastosować zakłócanie elektroniczne = e-war (ECM/disrupting), ale jest ono
zupełnie bezużyteczne przeciwko dronkom i SMB.
Oczywiście istnieją moduły wpływające na parametry dział (zasięg i tracking) zarówno je poprawiając jak i pogarszając (forma obrony), ale to już chyba temat na osobny post.