Budowa capitali i statków T2 to dwie różne rzeczy choć mają nieco wspólnego.
Wspólne:
- statki buduje się z komponentów
- BPO na komponenty są ogólnie dostępne
Różnic jest tak wiele, że wymienię najważniejsze:
- komponenty capitali wykonuje się z ogólnodostępnych minerałów (np. tritanium), achkolwiek wymagają ogromnych ich ilości
- capitale możesz budować jedynie w lowsec i 0.0 (wyjątki: frachtowce - również hisec, supercapsy - wymagają POSów i SOVa), statki T2 możesz zbudować na dowolnej stacji w całym EVE
- proces produkcyjny capitali ma 2 etapy: komponenty (stacja/POS) -> statek (stacja/POS)
- proces produkcyjny statków T2 ma X etapów: moonmining (POS) -> reakcja (POS) - reakcja zaawansowana (POS) -> komponenty (stacja/POS) -> statek (stacja/POS)
- X etapów oznacza, że nie musisz w nich brać osobiście udziału (w capitalach przewożenie modułów jest równie upierdliwe co wożenie minsów - objętość modułów czyni tę operację nieopłacalną), możesz kupić na markecie surowce do pierwszej reakcji na POSie i na własnym ją wykonać, lub możesz od razu użyć produktów zaawansowanej reakcji do budowy komponentów, lub ostatecznie kupić same komponenty (nie mają wielkich objętości - łatwo się je wozi, a w dodatku nie są potrzebne jakieś zastraszające ich ilości).
- wyszlifowanie BPO do produkcji capitala (lub komponentu do niego) wymaga najczęściej ME nie większego od 3 (później zyski są tak marginalne, że nie opłaca się szlifować), szlifowanie 1 lvlu ME zajmuje około 1 miesiąca czasu (nawet wykorzystując bonusy labów POSa jest to ponad 3 tygodnie).
- wyszlifowanie BPO na produkcję komponentu T2 nie różni się czasowo od innych BPO T1, łatwo policzyć perfect ME i perfect PE (około 5)
- jeśli jesteś szczęśliwym posiadaczem BPO T2 (loterii już nie ma) to pewnie masz je wyszlifowane, ale dla porządku - każdy lvl wymaga dodatkowo kilku elementów do szlifowania (np. raports, odpowiedni dBase, jakieś commodity)
- statki T2 najlepiej budować z BPO (najmniejsze koszty produkcji), ale obecnie głównie inwentuje się BPC (bo ilość BPO jest ograniczona i się nie powiększa) - każde wyinwentowane BPC T2 ma jednak podwyższony poziom zużycia surowca do produkcji i czas produkcji - budowa statków na POSie podnosi te koszty dodatkowo o 10%
- do inwencji BPC T2 wymagane są datacore i interfaces, co dodatkowo podnosi koszty budowy statku T2.
- fundusze potrzebne do zainwestowania w BPO dla capitali to około 15-20mld (zależy od modelu i zakresu), fundusze potrzebne do budowy statków T2 to około 1mld (nie liczę infrastruktury poza POSem do inwencji) + miesięczny koszt utrzymania.
Żeby nie wyszedł zbyt długi post, małe podsumowanie: statki ogólnie opłaca się budować na stacjach, w wyjątkowych sytuacjach buduje się na POSie (bo np. daleko do stacji, lub supercapitale), wożenie surowców to niepotrzebny etap i ryzyko wydłużający i tak dość długi czas budowy (zwłaszcza capitali). Zarobić można na każdym etapie, lecz 1 osoba może mieć problem (na pewno będzie mieć) by samemu podołać (nawet jeśli ma kilka kont, to czasu nie rozciągnie). Koszt utrzymania POSa nie jest zbyt wielki jeśli się w bilansie uwzględnia zyski ze sprzedaży jego produkcji. Raczej wątpliwe byś był w stanie utrzymać wszystkie POSy potrzebne do produkcji wszystkich komponentów T2 - nie ma to żadnego uzasadnienia żebyś miał sam produkować wszystkie komponenty (przechodził cały proces) tym bardziej, że część księżyców z niezbędnymi surowcami jest nie do zdobycia bez znacznych sił. Skup się albo na inwencji, albo na produkcji z gotowych komponentów.