Drodzy,
jako ze troche nudzi mi sie w pracy, napisalem poradnik dot. fleet commandu w eve. prosze, przeczytajcie, mowcie czy dobry czy nie. Xart jesli poradnik jest ok, mozesz wrzucic go do czesci 'poradniki'.
Fleet commanding - poradnik
Ogólne zasadyPoradnik nie mówi nic o konsktrukcji gangu, poradnik mówi o tym, w jaki sposób poprowadzic grupę osób, walczyć nimi i wygrywac.
Kim jest Fleet Commander (FC)? FC to osoba, która staje sie dowodzca grupy osób. FC ma na celu jedno. Tak pokierowac osobami 'pod nim' aby wygrac w starciu z wrogiem. FC musi wiedziec, kogo ma pod komenda, co te osoby potrafią, jakimi statkami latają. FC musi mieć szerokie pojecie o statkach w eve i mozliwych taktykach dzialania. Musi znać silne i słabe strony wiekszosci jednostek w grze (a juz na pewno musi wiedziec o silnych i slabych stronach statków jakie ma pod swoja komenda).
Poza wiedza o statkach, FC powinien wiedziec, gdzie jest. Musi znać cala siatkę połączeń międzysystemowych w regionie, w którym operuje. Najlepiej, wykorzystać mapy 2d eve'a (Np. mapy ombey'a Np
www.ombeve.co.uk).
Część osób ma aspiracje do dowodzenia, ale boi się Sie. W końcu prowadzi gang ludzi, bierze za nich odpowiedzialność. Owszem, jest to stres, ale dodaje smaczku całej rozgrywce:)
Pamiętaj, nie musisz na początku dowodzić 200 osobowym gangiem sniping bs'ow, capitali itp. Zacznij od małych grupek, rob rundki po okolicy, atakuj, kiedy chcesz, uciekaj, kiedy nie chcesz walczyć itp. Każ ludziom brać tanie statki, wtedy nie będzie złości i pretensji, jeśli cos pojdzie nie tak, a na pewno pojdzie:)
Przygotowanie ganguZasada jest prosta. Im mniejszy gang, tym ważniejsze jest, jakie statki sa w gangu. Ogólnie można przyjąć ze potrzebujesz:
2 scoutow
Min 1 pilot w interdictorze
Około 4, 5 kolesi w interceptorach.
Reszta gangu w zależności od rozmiaru gangu. Ogólnie proporcje powinny Sie wachać:
70% czystego damage'u
30% e-war
Musisz tez podjąć decyzje, czy idziesz na long range (duży zasięg) czy short range (krotki zasięg). Ważne jest, żeby wszystkie statki miały podobny zasięg. Jeśli będziesz miał polowe dominixow (statek typowo na krotki zasięg) i polowe tempestow (statek typowo na duży zasięg), to nie masz nic:)
Rozkład rólScouci w covopsach lub szybkich ceptorach - 1 z przodu max 2 skoki przed głównym gangiem. To samo z tylu
Interdictory - ich jedynym zadaniem jest wskoczyć na wrogi gang i wypuścić bańkę, potem może działać jako antisupport
Piloci w ceptorach - ich głównym zadaniem będzie trzymanie wrogich statków na miejscu, jeśli nie ma banki.
Reszta to twoja siła ognia i siła obrony.
komunikacjaKomunikacja głosowa jest obowiązkowa. Nie da rady efektywnie prowadzić gangu poprzez pisanie rozkazów w gang-chacie. Jednak jako FC możesz delegować jedna osobę, aby powtarzała twoje rozkazy w gang-chacie. Przyznaje, ze jest to bardzo pomocne.
Poza tym wydawaj jasne, krótkie komunikaty, nie pozwalaj na jakiekolwiek dyskusje na teamspeaku podczas operacji. Niestety musisz nauczyć Sie dużej asertywności i mieć odwagę powiedzieć czasem 'ZAMKNIJ MORDE!' A potem bez emocji wrócić do dowodzenia. Niektórzy mówią, ze będąc FC, trzeba podkomendnych traktować trochę jak bydło, mięso armatnie. Może to nie jest zbyt mile, ale efektywne.
Wszelkie komunikaty od scoutow powinny być jasne i przejrzyste. Wybieraj ludzi rozważnie, inaczej
Jesteś ślepy
Ustawienia w grzeTutaj bardziej liczy Sie to jak każdy ma ustawiony overview. Gra daje możliwość posiadania kilku rodzajów ustawień overview. Ja u siebie mam (wszystkie ustawienia oprócz npc NIE pokazują jednostek przyjacielskich:
GANG_BS - skaner pokazuje jedynie wrogie battleshipy
GANG_SUPPORT - skaner pokazuje jedynie wrogie statki wsparcia (cruisery/battlecruisery)
GANG_ANTIFRIG - skaner pokazuje jedynie freje/ceptory/interdictory/af'y/covopsy
GANG_DREADS - skaner pokazuje jedynie capital shipy wroga
NORMAL - skaner pokazuje wszystkie wrogie statki
NPC - nieważne tutaj ustawienie, ale podaje żeby wszystko było:) Jak można Sie domyśleć, skaner pokazuje wszystkie statki (wrogie i przyjazne) bramy i npc'e, czyli to wszystko, co przydaje Sie podczas npcowania.
Pamiętaj o tym, ze każdy gracz ma swoja role. I tak statki, które maja sile ognia powinny być ustawione na największe statki we wrogiej flocie, wsparcie powinno zająć Sie wsparciem wroga, itd./itp.
poruszanie SieNo dobra - zebrałeś, Sie w sobie, przełamałeś strach, niepewność i nieśmiałość. Udało ci Sie zebrać kilka osób i chcesz skopać komuś cztery litery. Super!
Właśnie zaczynasz całkowicie nowa grę w Eve. Jednak żeby to zrobić, musisz Sie najpierw przygotować, potrenować, przelecieć tam, gdzie może być walka.
Zacznijmy od poruszania. Jest kilka zasad, które musisz spełnić, aby nie skończyć w najbliższej przyjaznej fabryce klonów;)
Po pierwsze wydrukuj sobie mapę regionu i powieś na ścianie. W grze przejrzyj, w których systemach znajdują Sie ludzie. Na pewno będziesz chciał je sprawdzić. Mapa na ścianie pozwoli ci tak planować drogie, aby nie zapędzić Sie w kozi róg.
Po drugie ustaw odpowiednio gang - jednego scouta wyślij do przodu, drugiego, (jeśli masz) wyślij do tylu. Pamiętaj, aby wybrać scoutow, którzy bardzo wyraźnie mówią.
Wybierz system docelowy i ruszaj. Przedni scout powinien być około 2 skoków przed główną grupa. Twoim zadaniem jest przekazywać jasne informacje:
- set destination xxx - wszyscy w gangu maja w autopilocie ustawić taki cel
- warp to outgate - wszyscy w gangu maja warpowac Sie do bramy 'wychodzącej' z systemu
- jump through - przeskocz przez bramę
- jump on contact - jak dolecisz do bramy, przeskakuj natychmiast na druga stronę
- hold on gate/station - zatrzymaj Sie przy bramie/stacji
- get on jumprange - wszyscy w gangu maja zbliżyć się do bramy (poniżej 2500m od bramy)
- align to xxx - wszyscy kierują Sie w tym kierunku z maksymalna prędkością manewrowa.
- battlespeed - wszystkie statki lecą z prędkością powyżej 75% max prędkości
Myślę, ze to większość prostych komend, który każdy FC powinien opanować, jeśli chodzi o przemieszczanie Sie w grupie.
WalkaStało Sie. Twój gang spotkał drugi gang i ten drugi nie jest 'blue'. Co dalej? Jedna podstawowa zasada - spokój!
Zakładam, ze wroga flota została wykryta przez scouta. A to oznacza, ze wiesz juz gdzie sa i jakie statki wchodzą w skład tej floty. Musisz to porównać ze składem swojej floty i zadać sobie pytanie: Damy rade czy nie? Oczywiście możesz iść na żywioł, ale chyba nie o to chodzi żeby dać Sie wybić nie?
Po przeanalizowaniu podejmujesz decyzje. Zakładam ze masz zamiar zaatakować.
Jest kilka czynników, które decydują o przebiegu walki:
- liczebność twoja vs wroga
- odległość
- ilość e-war
- czy masz covopsa
- czy masz interdictora
Dodatkowo musisz wskazać drugiego i trzeciego nawoływacza celów (ale to dziwnie brzmi
) secondary and tertiary target caller.
Podjąłeś decyzje, angażujesz Sie w walkę. Pamiętaj o spokoju i jasnym wydawaniu rozkazów. Przygotuj wszystkich, powiedz ze masz taki i taki plan. Wyślij scouta aby przygotować ci warp in point (miejsce, do którego cały Twój gang wskoczy). Następnie Każ wszystkim ustawić Sie w kierunku tego miejsca a Następnie warpuj cały gang jednocześnie. Podczas lotu mowie zazwyczaj, ze każdy po wyjściu z warpa ma obrócić statek, wycelować w jakieś miejsce pt. warp out point, dać pełną prędkość i jeśli tylko zostanie wywołany jako główny cel, natychmiast ma zwiewać. Możesz również wysłać drugiego scouta gdzieś w przestrzeń aby zrobić safespota i był waszym warp out pointem.
Jak tylko wyjdziesz z warpa każ interdictorowi postawić bańkę aby uniemożliwić wrogowi ucieczke a następnie zacznij wywoływać cele, jeśli nie uda ci Sie wgrać grida wystarczająco szybko, przekaz ta funkcje drugiemu albo trzeciemu.
Naraz wywołujesz dwa cele. Pierwszy i drugi. Statki posiadające działka wala w pierwszy, statki posiadające pociski kierowane (Np. Raven) wala w drugi a to dlatego, ze zanim pocisk doleci, to pierwszy cel juz pada. Po rozwaleniu pierwszego celu, drugi staje Sie pierwszym a ty wywołujesz kolejnego jako drugi cel.
Teraz juz tylko systematyczność. Wywołujesz kolejne cele i patrzysz jak tam Twój gang Sie trzyma. Jeśli idzie dobrze (a powinno) powoli eliminujesz kolejnych wrogów. Zazwyczaj od największego do najmniejszego.
Kolejna zasada/porada podczas walki, którą ja stosuje: Wsparcie oraz e-war ma wolna rękę, ich zadaniem jest eliminacja pomniejszych statków, które mogą zagrozić (poprzez web, warp disruptor) głównym statkom floty lub w przypadku e-war'a wyeliminowanie dużych statków poprzez wyłączenie systemów namierzania, natomiast trzon floty jest pod moja ścisłą komenda. To samo z tacklerami, oni maja utrzymać główny cel w miejscu wiec musza Sie mnie słuchać.
Co mówić jak zacznie Sie bitwa? Niewiele:
- Primary target is XXX
- Secondary target is XXX
- align to XXX
- Warp to XXX
- spread jamming
- jam XXX
Wydajesz jasne krótkie rozkazy, Pamiętaj, ze czasem musisz je powtarzać np. żeby wszystko było jasne.
Zazwyczaj po minucie, dwóch jest po walce. Zbierasz puszki i lecisz dalej
Male PS. Poradnik zostal stworzony dla początkujących dowódzców i przedstawia ogólne założenia dowodzenia gangiem. pamiętaj, ze nie jest to 100% przepis na zwycięzką walkę. Poza tym dowodzenie wielkimi flotami rzędu 100, 200 i więcej osób, POS wars, capital ship warfare to juz zupełnie inna bajka.
Powodzenia!