Autor Wątek: Jamming Almanach  (Przeczytany 3676 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

marioosh

  • Gość
Jamming Almanach
« dnia: Marzec 31, 2006, 08:47:14 »
Niektórzy graj?c w EvE Online, s?owo bro? kojarz? sobie z ró?nego rodzaju hybrydkami, missle'ami czy te? innego rodzaju uzbrojeniem. Niekiedy kto? z was pomy?li s?owo "Statek". Ale ilu skojarzy z broni? takie elementy jak Sensor Dampener, Warp Scrambler, ECM, ECCM? Nieliczni, moi drodzy tylko neliczni. Ale to dobrze, bo tacy jak ja maj? przynajmniej zaj?cie.
Jak rozpoczyna?em gra? w Evk? - na pocz?ku tego roku, zacz??em szuka? informacji o tego rodzaju ekwipunku.
Wszystko co znalaz?em chcia?em zebra? w jeden artyku? (dlatego nazwa Almanach). G?ównym rdzeniem tego artyku?u jest zamieszcony na Batleclinic.com artyku? Jamming101 autorstwa niejakiego Wrayeth, który przet?umaczy?em, poprawi?em b??dy, co nieptrzebne wyrzuci?em a reszt? sam dopisa?em. ;)

Jamming czyli walka elektroniczna.

Jamming jest bardzo siln? form? walki, jendak?e jest to walka defensywna - albo montujemy sprz?t który pomaga jak najszybciej pozby? si? przeciwnika, którego z reszt? pozbywa si? nasz kolega, albo montujemy sprz?t który nie pozwala przeciwnikom pozby? si? nas. Ci??ko jest wypo?rodkowa?, jaki sprz?t mamy zak?ada?. gdy latamy sami, to musimy mie? czym strzela?, chyba ?e nasz? strategi? jest bezpieczne oddalenie si? z miejsca pu?apki.

Na ka?dy modu? walki elektronicznej jest kontrmodu?, który niweluje lub os?abia efekt dzia?ania. Jendak?e z praktyki wiadomo, ?e nie zawsze nam si? to na wiele zda, bo jest tyle mo?liwych fitów, ?e nie zawsze trafimy z odpowiednim ustawieniem.
Wobec powy?szego jamming jest (poza kilkoma wyj?tkami) prawie zawsze skuteczny.



Sensor Dampers

Zaczenimy od Sensor Dampers, czyli zag?uszacze sygna?u (tak to sobie nazwa?em, ale b?d? u?ywa? oryginalnych nazw)
Montowane w slocie: ?rednim
wymaga aktywacji: tak
czas dzia?ania: ok 30 sekund
zu?ycie energii: 50

Dzia?anie: zmniejszaj? targeting range i scan resolution o 50%.

Przyk?ad:
U?yjmy dwóch statków: Gallente Celestis (posiada on bonusy do sensor Dampers, ale w tym przyk?adzie nie b?dziemy ich bra? pod uwag?)


Celstis
Target Range: 65 km
Signature radius 135m
Scan resolution: 250m

B?dzie to nasz statek wyposa?ony w modu?y do jammingu.

Drugim statkiem b?dzie Caldari Raven

Target Range: 75km
Signature radius: 460m
scan resolution 85m

(W naszych przyk?adach nie b?d? opisywa? bonusów ze statków ani ze skilli)

Aby Celestis móg? dzia?a? musi podlecie? na odleg?o?? 65km bo ma taki zasi?g, je?eli zbli?y si? na 75 to Raven mo?e zacz?? go namierza?. Nie mo?e jeszcze strzela?, bo jak wiadomo najpierw trzeba "zalokowa?" cel.

Ogólny wzór na czas namierzenia to: 10000/scan resolution/signature radius celu.


Czyli 10000/85(scan resolution Ravena)/135(signature radius Celestisa) = 0.87 podstawowego czasu namierzania
(niestety nie doszed?em ile to jest 'podstawowy czas namierzania' )

Dla porównania szybko?? namierzenia Ravena przez Celestisa wynosi 0.087 czyli ok 10 x szybciej

Gdy Celestis podleci na odleg?o?? 65 km, mo?e uruchomi? swój Sensor Dampener
Co si? dzieje:
Raven ma zasi?g teraz tylko 37,5km wi?c traci cel, jednocze?nie gdy kto? pojawi mu si? w zasi?gu, jego scan resolution b?dzie wynosi? 43m, czyli czas namierzania si? wyd?u?y (1,72 w przypadku namierzania Celestisa)

No ale Celestis mo?e mie? jeszcze kilka sensor damperów:
- odpala drugi Raven ju? ma: 19km targeting range, 22 scan res (3.3 czas namierzania)
- odpala trzeci : 9,5km target range, 11 scan res (6,7 czas namierzania)
- czwarty: 4,3km target range, 6 scan res (12,35 czas namierzania)
- pi?ty: 2,2km 3 scan resolution czyli ok 25x wolniej namierza ni? normalnie.
I w tym momencie Raven, mo?e co? zrobi? ale tylkko do odleg?o?ci 2,2 km, bo jak co? jest dalej to nie namierzy. Jedynym ratunkiem s? tutaj rakiety F.o.F lub drony, które nie potrzebuj? namierzania, ale trudno jest liczy? tylko na los. Bo nie mamy wp?ywu na to co zostanie zaatakowane.

Jak ju? wspomnia?em, k?dy z modu?ów walki elektronicznej ma swój kontrmodu?.
Sensor Damper ma dwa: Sensor Booster i Signal Amplifier.

Sensor Booster

Montowane slocie: ?redni
wymaga aktywacji: tak
czas dzia?ania: ok
zu?ycie energii:

Sensor Booster jest dok?adnym przeciwie?stwem Sensor Dampnera, efektem jego dzia?ania jest bonus 50% do Targeting range i scan resolution. Uruchamiaj?c jeden taki modu? nagujemy jeden sensor dampener.
Wracaj?c do powy?szego przyk?adu, aby Raven mia? dzia?a? normalnie, to musia?by uruchomi? 5 sensor boosterów u siebie.

Wielkim problemem jest to ?e wykorzystuj?c wszystkie mid-sloty na sensor dampenery nie ma ju? miejsca na sensor boostery wi?c mo?emy sta? si? ofiar? takiego dzia?ania.

Drugim modulem jest Signal Amplifier

Singal Amplifier

Montowane slocie: dolny
wymaga aktywacji: nie

Signal Amplifier jest montowany na dolnych slotach i nie wymaga aktywacji. Co za tym idzie oszcz?dza naszego capa. Nie jest jednak tak mocny jak Sensor Booster. Wzmacnia target Range o 15% a scan resolution o 10%, wi?c nie jestesmy w stanie przeciwwa?y? sygna? Sensor Dampenera, ale tylko zmniejszy? jego skutki.

Podsumowanie:

Sensor Dampers
-50% targeting range
-50% scan resolution

Sensor Boosters
+50% targeting range
+50% scan resolution

Signal Amplifiers
+15% targeting range
+15 scan resolution

Electronic Counter Measure - ECM

Nast?pna grupa jest podobna do poprzedniej, tak?e blokowany jest sensor przeciwnika. Jednak nie ogranicza zasi?gu, tylko go blokuje ca?kowicie.
Jest to oparte na zasadze wszystko albo nic. Je?eli uda si? u?y? modu?u na przeciwniku, to ten nie mo?e nic targetowa?. W przeciwnym razie dzia?a normalnie. Dzia?a to na zasadzie porównania: si?a ECM jest porównywana z si?? sensorów statku, je?eli si?a jammera jest równa lub wy?sza, to przeciwnik nie mo?e zalockowa? ?adnego celu.
Niby wszystko ?adnie, ale jest pewne utrudnienie.Ka?da rasa u?ywa czego innego do namierzania przeciwnika.

Amarr u?ywa Radar sensors
Caldari - Gravimetric sensors
Gallente - Magnetronic sensors
Minmatar - Ladar sensors.


W zwi?zku z powy?szym jammery wyst?puj? w kilku wariantach, a dok?adnie w pi?ciu, po jednym na ka?dy rodzaj sensorów, oraz jeden wspólny

Ten wspólny nazywa si? Multispectral Sensor Jammer i ma moc 4 przeciw ka?demu rodzajowi czujników.

przeciw Magnetronic(Gallente) u?ywa si? Ion Field Disruptor
przeciw Ladar (Minmatar) u?ywa si? Phase Inveters
przeciw Gravimetric (Caldari) u?ywa si? Spatial Destabilizers
przeciw Radar (Amarr) u?ywa si? Noise Generators

Powy?sze cztery urz?dzania charakteryzuj? si?, ?e maj? moc 6 przeciw jednemu rodzajowi sensorów, a 2 przeciw trzem pozosta?ym.
Niestety modu?y te s? bardzo capo?erne wi?c trzeba uwa?a? aby zbyt szybko si? tego capa nie pozby?

nale?y wspomnie? tak?e o module ECM Burst, dzia?a na takiej samej zasadzie jak ECM Multispectral, z t? róznic?, ?e ma si?e 6 przeciw wszystkim rodzajom czujników, ale dzia?a na WSZYSTKIE STATKI W ZASI?GU DZIA?ANIA. nie uruchamia si? go na pojedy?czy cel. Wad? jest jego ogromna capo?erno??.


Kontrmod?u?em na ECM jest Electronic Counter Counter Measure ( ECCM) lub Backup Array

ECCM

ECCM wyst?puj? w czterech odmianach po ka?dym z rodzajów sensorów i po prostu wzmacniaj? ich si??.
Montuje je si? na ?rodkowych slotach i wymagaj? aktywacji.

Drugim rodzajem rodzajem jest Backup Array

Backup Array

Te modu?y tak?e wyst?puj? w czterech rodzajach dla ka?dego z sensorów, ale montuje si? je na dolnym slocie i nie wymagaj? aktywacji. Daj? te? mniejszy bonus.
Ostatnim rodzajem kontrmodu?u jest montowany na ?rodkowym slocie ECCM Projector. Daje bonus wszystkim rodzajom sensorów, ale bonus otrzymuj? wszystkie statki sprzymierzone, które s? w zasi?gu dzia?ania modu?u.

Przyk?ad:
Wykorzystamy do tego celu znowu Ravena i Celestisa.

Raven ma 22 Gravimetric sensor strength
Celstis dla porównania Celestis ma 18 magnetometric sensor strength

Aby pozbawi? Ravena mo?liwo?ci targetowania musimy zamontowa? jammery o sile conajmniej 22 przeciw Gravimetric sensors.

Mo?e by? tak:
1 Multispectral
3 Spatial Destabilizers

i mamy 22 przeciw Gravimetric oraz 10 na pozosta?e, mamy tak?e wykorzystane 4 z 5 medium slotów
To daje nam jednak przewag? jedynie przeciw statkom Caldari, oraz ma?ymi statkami innych ras.

Je?eli wykorzystamy wszystkie pi?c slotów montuj?c
4 Multispactral
1 Spatial Destabilizer

tak?e uzyskamy 22 si?y przeciw Gravimetric, ale b?dziemy mieli po 18 na ka?dy inny typ sensorów, a to pozwala nam blokowa? skutecznie nawet Cruisery.

Wystarczy jednak aby nasz przeciwnik mia? chocia?by najs?abszy ECCM i ju? mu nic nie zrobimy. Prywatnie uwa?am, ?e twórcy gry nie zachowali równowagi pomi?dzy ECM a ECCM i nie ma sensu tegu u?ywa? na szersz? skal?. Mo?emy montowa? ECM'y jednynie wtedy gdy wiemy z kim walczymy ( z jakim statkiem lub ras?) i to w przypadku gdy tych statków nie ma za wiele. Ale to tylko moja prywatna uwaga.



Propulsion Jamming

Modu?y Propolsion Jamming wp?ywaj? na zdolno?ci ruchowe przeciwnika.

W tej grupie rozró?niamy modu?y:
Warp Scrambles
Warp Disruptors
Statis Webifiers


Pierwsze dwa blokuja mo?liwo?? Warpowania, przez naszego przeciwnika.

Warp Scrambler ma zasi?g 6 km oraz dzia?a z si?? 2.
Warp Disruptor ma zasi?g 20 km oraz dzia?a z si?? 1.

Natopmiast Statis Webifier zmniejsza pr?dko?? przeciwnika o ok 80% i dzia?aj? w odleg?o?ci 10 km.
Wszystkie z tych modu?ów montujemy na ?rodkowym slocie.

Nale?y równie? zwróci? uwag? na fakt ?e ani Warp Scrambler ani Warp Disruptor nie wp?ywaj? na dzia?anie Microwarpdrive.


Kontrmodu?y

Warp Core Stabilizer neguje dzia?anie Warp Scramble i Warp Disruptor zmniejszaj?c ich si?? dzia?ania o 1 pkt.
Czyli aby znegowa? dzia?anie Warp Scramblera potrzeba mie? zamontowane dwa Warp Core Stabilizer.



Weapon Disruption - czyli zak?ócanie broni :)

Te modu?y s? do?? rzadko stosowane. Ich zadaniem jest zmniejszenie zasi?gu broni oraz pr?dko?ci obraciania dzia?ek (tracking speed). Montowane s? na ?rodkowych slotach i wymagaj? aktywacji.

Kontromu?

Modu?y z dzidziny weapon Upgrades, zwi?kszaj?ce zasi?g broni i pr?dko?? obracania dzia?ek, niektóre tak?e obra?enia.Modu?y montowane na ?rodkowych lub dolnych slotach.

Ostatnim modu?em który znajduje si? w grupie Electronic Warfare jest Target Painter

Target Painter

Montowany jest na ?rodkowym slocie i wymaga aktywacji, nie potrzebuje du?o energii.
Efekt. Zwi?ksza Signature Radius przeciwnika o ok 25%.
Co za tym idzie lepiej si? przeciwnika trafia, i dostaje wi?cej obra?e? (w przypadku Missle)



PODSUMOWANIE

Je?eli chcemy zbudowa? statek, który b?dzie nastawiony typowo na walk? elektroniczn? nie mo?emy zapomnie? o najwa?nieszym. Znale?? sposób na jak najszybsze ?adowanie akumulatora.
Wi?kszo?? modu?ów montowana jest na ?rodkowych slotach i po?eraj? du?e ilo?ci energii. Je?eli Cap nam si? wyczerpie stajemy si? praktycznie bezbronni. Dlatego trzeba o tym pomy?le?.
Mo?emy zamontowac sobie jaki? cap booster, który co prawda zabiera sporo miejsca w ?adowni ale jest do? skutecznym sposobem. Inn? metod? jest u?ycie Nosferatu, nie do?? ?e nam si? polepsza zapas energetyczny, to przeciwnikowi si? szybciej zu?ywa.  Mo?na tak?e montowa? cap rechargery albo inne teg typu modu?y. Najwa?niejsze jest tak dopasowa? fit, aby spe?nia? swoj? rol?, nie tylko przez kilka sekund.

Je?eli natomiast chcemy zbudowa? statek tak aby broni? si? przed ró?nego rodzaju jammingiem, to dajcie spokój. Jest taka ró?norodno?? w modu?ach, ?e zawsze mo?emy by? zaatakowani innym rodzajem ni? ten, na który sie przygotowali?my.
Jak to ucza w Akademii: Najlepszym sposobem na unikni?cie jamminu jest pierwszemu zjammowa? przeciwnika.

KONIEC

Mam nadziej?, ?e ten miniporadnik troch? przybli?y? temat walki elektronicznej. Dla graczy z d?u?szym sta?em zapewne to nic nowego, ale dla pocz?tkuj?cych powinno si? przyda?. Niektóre materia?y, z których korzysta?em by?y ju? wiekowe wi?c by?y wnich pewne nie?cis?o?ci - stara?em si? je poprawi?, ale mo?e nie wszystko wy?apa?em. W zwi?zku z tym prosz? o wypisanie wszelkich uwag - b?dziemy poprawia?.

Dormio

  • Użyszkodnik
  • *
  • Wiadomości: 3 456
  • Mi'Sie
    • Zobacz profil
  • Imię postaci: Dormio
  • Korporacja: Shocky Industries Ltd.
Jamming Almanach
« Odpowiedź #1 dnia: Marzec 31, 2006, 09:15:19 »
No to prosz?... pierwsza nie?cis?o??: ECM.
Obecnie ECM/ECCM jest mierzony PROPORCJONALNIE... czyli okre?la si? prawdopodobie?stwo zag?uszenia centrali bojowej przez jammer.
W przypadku Ravena maj?cego si?? 22 musieliby?my mie? jammer o sile 22 by mie? 100% PRAWDOPODOBIE?STWA. Takich modu?ów nie ma.

Prawdopodobie?stwo zag?uszania mierzy si? dla ka?dego modu?u osobno. Czyli dla naszego przyk?adu Raven vs Spatial Destabilizer mamy prawdopodobie?stwo rz?du 27% (6/22). Dodanie kolejnych modu?ów nie zwi?ksza prawdopodobie?stwa (wci?? b?dzie to 27%), lecz zwi?ksza ilo?? modu?ów które mog? odnie?? sukces.

UWAGA. Prawdopodobie?stwo 100% mówi, ?e jakie? zdarzenie powinno mie? miejsce, lecz nie wyklucza sytuacji, w której nie b?dzie mia?o miejsca. W naszym wypadku nie wykluczy, ?e si? nie uda zag?uszy?.
Brak sygnatury w ramach protestu przed czepiaczami...

Hastrabull

  • Administrator
  • Użyszkodnik
  • Wiadomości: 2 060
    • Zobacz profil
Jamming Almanach
« Odpowiedź #2 dnia: Marzec 31, 2006, 16:32:37 »
warp scrambler ma 7.5 km zasieg

ecm dziala teraz na zasadzie prawdopodobienstwa procentowego (niestety nie znam sie bardziej co i jak)
Jak masz się tu kogoś bać, to mnie...
buahahaha <- demoniczny śmiech

roofi

  • Gość
Jamming Almanach
« Odpowiedź #3 dnia: Marzec 31, 2006, 22:57:57 »
ostatnio na escrow znalaz?em scrambla o zasi?gu 18kmi sile " -3 "-koszt chyba 600M, escrow w okolicach ylandoki/lonetrek

gorakh

  • Gość
Jamming Almanach
« Odpowiedź #4 dnia: Kwiecień 01, 2006, 17:21:38 »
Sensor dampeners: Penalty: Using more than one type of this module or similar modules that affect the same attribute on the ship will be penalized.

Wiec o ile nie ma tu zadnego buga to kazdy kolejno dodany dampener powinien miec o 50% mniejsza skutecznosc od poprzednio dodanego.

regis

  • Gość
Jamming Almanach
« Odpowiedź #5 dnia: Kwiecień 01, 2006, 17:51:45 »
Cytat: "Hastrabull"

ecm dziala teraz na zasadzie prawdopodobienstwa procentowego (niestety nie znam sie bardziej co i jak)


a dziala normalnie ;)

Ty masz powiedzy 5 punkcikow jammujacych,  cel ma 20 sensor strenght
prawdopodobienstwo zjamowania 5/20 = 0,25... czyli 25%. Czyli w teorii raz na 4 cykle cel zjammujesz.

Sensor Dampnery i SB... dzialaja jak dmg mody. Zalatwilo nas tutaj stacking penalty, czyli mniej wiecej po trzecim juz nie ma sensu dokladac.
Naszczescie ponoc to poprawili i SD dziala odrebnie do SB. Kwestia przetestowania jak ma ktos chwile. Bo wiem ze bylo tak ze jak ktos mial 2x SB i sie mu wsadzilo 2x SD no to pierwsz dampner jakos tam kiepsko dzialal, czwarty juz nie.... troche to bylo tego no... nerf.

Z webami i scramblami to trzeba uwazac. Czasami zdarza sie ze leci ktos na oficerskim sprzecie.. i wtedy moze zwebowac z 15km (domination web), albo zascramblowac za 3 punkty z 15km (mizuros mod scrambler)... i takie tam rozne kombinacje. Mozna sobie poogladac w zakladce Variations w danym typie itemu... a potem na escrow co ile kosztuje  :twisted:

Tracking disruptorki sa baardzo fajnie ;) przewaznie dlatego ze sie ofiara ich nie spodziewa i zanim sie polapie czemu nie strzela juz jest za pozno.

Target Paintery... bardzo pomocne przy biciu posow z "normalna flota".

I najlepiej do EW stosowac statek, ktory NIE MA bonusow do EW. Jezeli lecisz scorpionem, blackbirdem na jakis fleet op, to tak jakbys mial na dupie przyklejona karteczke "Strzelac tutaj"... Scorpy prawie zawsze ida pierwsze na dno.