Rasy nie maja cech szczególnych nieosi?galnych dla innych ras. Ró?ni? si? balansem strtowych punktów, ale ka?da rasa ma dwie linie. Jedn? preferuj?c? agresywn? walk? kosztem gorszych parametrów naukowych i/lub interakcji z NPC. Druga linia przeciwnie nastawiona jest na nauk? lub handel, co wi??e si? bezposrednio z szybszym szkoleniem obrony uzale?nionej od skilli enginering i mechanic. Ró?nice ko?cowe dla zawansowanych graczy s? jednak znikome, poniewa? tych kilka punktów jest istotne na starcie, ale ledwie widoczne po roku gry.
Tak samo jak w klasycznych grach RPG. Je?eli jedna rasa ma punkt wi?cej w ataku, to druga ma punkt wi?cej w obronie aby skompensowa? atak tamtej. Sprawdza si? to w 100% je?li chodzi np o statki, ale z postaci? jest troch? bardziej skomplikowane. To ca?a filozofia, tyle ?e wspó?czynników balansuj?cych jest sporo zarówno po stronie postaci jak i statków. Pod uwag? warto bra? jedynie parametry postaci, bo statków i broni i tak mo?esz si? z czasem wszystkich wyuczy?. Wi?c je?eli wybierzesz ras?, która na starcie ma 9 punktów PERCEPCJI, to po wyuczeniu wszelkich skillbooków i zaintalowaniu implantów b?dziesz mia? najwy?szy mo?liwy potencja? do agresywnej walki. Kto? kto wybierze ras? z 7 punktami startowymi b?dzie mia? na koniec szkolenia o dwa punkty mniej percepcji, ale za to np o 2 wi?cej na inteligencji i wi?ksze mo?liwo?ci w obróbce BPO.
Generalnie bez wzgl?du na ras? PERCEPCJA jest skillem szczególnym, poniewa? wp?ywa bezpo?rednio na walk?, dlatego warto j? zmaksymalizowa? podczas tworzenia postaci (mo?emy doda? 3 punkty z 5 do startera, a nat?pne dwa przeznaczy? na inny parametr). Pozosta?e skille poza interakcj? z otoczeniem powoduj? szybsz? lub wolniejsz? nauk? poszczególnych skillbooków z nimi powi?zanych, ale nauczy? mo?na si? i tak wszystkiego. Dlatego nie warto si? przejmowa? wydumanymi teoriami o wy?szo?ci jednego typu roz?o?enia statsów nad innym, bo ostatecznie i tak wygrywaj? cierpliwi, którzy wyskilluj? to co ich interesuje w jak najkrótszym czasie.
Osobn? kwestia s? specjalne skille zawodowe, które wyst?puja wy??cznie podczas tworzenia postaci i nie mo?na ich potem kupi?. Ja znalaz?em dwa:
1) Blackmarket - skill powiekszaj?cy standardow? 10% szans? udanego przemytu o dodatkowe 10-50%. Skill jest dost?pny po wybraniu szko?y handlowej, a nast?pnie specjalizacji handlowej w której on wyst?puje.
2) Repair drone (sorki ale pisz? z pami?ci, wi?c mo?e by? zbli?ona nazwa) - Ten skill jest dost?pny po wybraniu szko?y in?ynieryjnej, a nast?pnie odpowiedniej specjalizacji.
Je?eli kto? zna inne spec skille, to ch?tnie sie o nich dowiem. Nie trafi?em na ?adnego ciekawego linka, który by je opisywa?.