Cały tekst opiera się głównie na moich przemyśleniach, rozwiązaniach zresztą bardzo subiektywnych W milicji siedzę już dobre parę lat. Mam nadzieję, że tekst będzie miły dla oka i dowiecie się z niego dostatecznie dużo.
Zapewne większość z Was słyszała o tym, że FW jest dobrą farmą siana. Tak, zgadza się jednak pamiętajcie, że gra po to by jedynie zarabiać na plex’a czy ogólnie gromadzić isk’i do skarpety na stacji mija się z celem. Faktem jest jednak, że na trialu można zarobić na 30 dniową licencję nie jedną a nawet kilka co na pewno daje poczucie stabilności finansowej. Możliwe jest to nawet kilkudniową postacią a stary wyjadacz będzie miał dużo łatwiej. Co się jednak robi w Factional Warfare? Przede wszystkim dobrze, tanio bawi bez wymogów dużych skilli. W FW latają fryty T1, T2, T3D, T2D etc. i ogólnie większość stanowią statki subcapitalowe do cruiserów t2 włącznie a widok marudera, nie mówiąc już o zwykłym BSie czy nie linkującym Cruiserze t3 jest czymś rzadkim.
W milicji będącej źle przetłumaczonym słowem millitia głównie chodzi o pvp. Dużo ludzi będzie Wam mówić, że chodzi tu o niebotyczne zarobki jednak to zwykle mówić będą Ci, którzy żyjąc w nullu czy dziurze nie są w stanie się tam wyżywić. Istotą milicji z punktu widzenia gry jest po prostu mało zobowiązujące pvp.
Pamiętaj o jednej ważniej rzeczy- jeśli zdecydujesz się dołączyć do corpa milicyjnego nie ważna jest twoja rasa jaką reprezentujesz. Czyli np. będąc Gallente możesz zapisać się do Amarrów. Przykładowo moja postać to czarny Matar, grający dla Imperium Amarrskiego latający głównie Gallentyjskimi statkami.
Pamiętaj też, że jeśli latasz w low to:
żyj w low,
zabijaj w low,
zarabiaj … no względnie w low.
Dodatkowo jeśli chcesz należeć do corpa NPC pamiętaj, że będziesz bardzo źle traktowany w milicji. Raz, że podpadasz pod szpiega, awoxera a dwa – nie masz pleców i nikt Cie nie chroni więc można Tobą pomiatać.
1. Fabuła.Jeśli interesuje Cię fabuła to nie zachęcam bo nie czytałem książki Eve Empyrean Age. Podobno dobra jednak jeśli Cię nie interesuje przejdź do punktu numer dwa. By na wstępie cokolwiek napisać to:
Caldari zwykle w FW nazywane jest Squid ze względu na grę słów Caldari/Calamari a calamari to squid. Drugi powód – był kiedyś bardzo dobry i znany corp Caldari, który nazywał się Squid czy Squids ale co było pierwsze nie pamiętam.
Gallente to proste … Gejlente
.Fabularnie duża część z nich to Francuziki więc jedno łączy się z drugim.
Minmatar – minnies … czemu? Ze względu na zorganizowanie a raczej jego brak i z dupy fity (bardzo subiektywna i generalizująca ocena). Są jak Zergowie ze StarCrafta dużo ich ale niezbyt mocni i nie pamiętam kiedy mieli dobrego FC.
Amarr – The Popes – papiści – tak Amarrzy mają własną religię i tutaj można także znaleźć dużo ludzi, którzy bardzo wczuwają się w rolę. Nie zdziw się będąc np. Minnie, że po walce, gf Amarr zaprasza Cię grzecznie na swoją plantację bawełny i obiecuje nie gwałcić Ci siostry za często
.
Dodatkowo – Amarr trzyma z Caldari, Gallente z Minmatar i to są dwie strony konfliktu. Jednak z doświadczenia wiem, że np. Caldari pełne jest awoxerów zatem każdy starszy np. z mojej milicji widząc gracza Caldari strzela bez ostrzeżenia. Sojusze fabularne nie spisują się w grze zbyt dobrze.
2. Co i kogo można znaleźć w przestrzeni milicyjnej.Sektory, które są objęte walką znajdują się w systemach low czyli 0.1-0.4 gdzie Concordu nie ma a jedyną „ochroną” są działka pod stacjami i gate’ami. Wśród graczy proporcje są w miarę równe i 1/3 ludzi, których spotkacie będzie z Waszej milicji, 1/3 z przeciwnej milicji a pozostała 1/3 to neutrale, których traktuje się jako WTka (war target) na równi z wrogą milicją. Czyli przykładowo będąc w Amarr do Minmatar czy Gallente możecie strzelać kiedy chcecie nawet w Hi sector’ach. Jednak istnieje prócz Concordu jeszcze jedna „policja”, którą zwą „navy” i będzie do Was strzelać i łapać w hi sec przeciwnych stron. Jednak od navy można uciec, zestrzelić a podobno Scorpion Fleet Issue może także całe navy tankować i wykończyć. Tak słyszałem, nie próbowałem.
Na paskach asteroid znajdują się tłustsze raty (przeciwnik NPC) jednak nie one są przyczyną tego, że w low FW znajduje się tyle osób. Są nimi complexy w skrócie nazywane plexami (tak, ta sama nazwa na 30 dniową licencję i miejsce w space) bądź deplexami zależnie od ich położenia. Drugim miejscem gdzie jest najwięcej bitek są misje. Zarówno plexy jak i misje milicyjne po otworzeniu widoczne są dla każdego w overview.
3. Plexy.Tytułem wstępu pomijam wpływ gry Dust512 na plexowanie.
Plex jest miejscem w przestrzeni, który można znaleźć poprzez otworzenie probe scannera. Wyróżniamy plexy zamknięte, otwarte i skończone.
Zamknięty to taki , który znajdziesz w probe scannerze jednak nie na overview. By go otworzyć należy kliknąć w probe scannerze warp to i ten pojawi się w OV.
Otwarty – wiadomo.
Zamknięty – to taki, który się zbugował, wisi nadal na OV jednak jest już zrobiony.
Nazwy plexów posiadają 3 człony:
1. Amarr, Minmatar, Caldari, Gallente - zależnie od tego w jakiej milicji jesteś – powiedzmy w Amarr ze względu na stronę konfliktu Amarr i Caldari plex jest Twój więc jest do deplex (o tym dalej)a Minmatar czy Gallente to plex.
2. Novice, Small, Medium, Large gdzie (ilość LP przykładowo na przykładzie tieru 2 oraz przykładowo ile mieć optymalnie DPS by strącić rata):
a) Novice – wlecieć mogą tylko fryty t1, frakcyjne pirackie. Czas robienia: 10min, 10k LP, 80dps
b) Small – wlecieć mogą powyższe + fryty t1, t2, T1D i T2D. Czas robienia: 15min, 17,5k LP, 120dps
c) Medium – wlecieć mogą powyższe + T3D, Cruisery t1 jak i t2. Czas robienia 20min, 25k LP, 250 dps
d) Large – nie posiada drabinki więc może wlecieć wszystko. Czas robienia 20min, 30k LP,400 dps.
Należy także zauważyć, że na plexach nie można postawić cyna.
3. Installation, Compound etc. – niczym sięnie różnią, chodzi tylko o to by np. nie było 2 small w tym samym systemie o tej samej nazwie.
Różnice pomiędzy plexem a deplexem:
Plex: na nim znajduje się rat bądź raty. Jeśli są 2 to jest to świeto lasu, najczęściej jeden. Po zestrzeleniu i odczekaniu kilkudziesięciu sekund pojawi się następny. Czas stopuje się w momencie gdy rat jest na plexie. Po skończonym plexie bez względu na jego wielkość contested systemu rośnie o 0.7%.
Deplex: to Twój system, Twój plex i Twój rat. Nie strzelaj do niego, czas cały czas leci. Jednak otrzymasz mniej LP. Dokładnie 75%*%contested systemu*plex. Czyli jeśli system ma równo 50% robimy novice czyli 10k LP – podstawiamy i wychodzi: 75%*50%*10k LP= 3750 LP. Po skończeniu deplexa bez względu na jego rozmiar status contested systemu spada o 0.7%.
LP zarabia się dla:
Amarr: 24th Imperial Crusade
Minmatar: Tribal Liberation Force
Caldari: State Protectorate
Gallente: Federal Defence Union
4. IHuby, tiery, contested i level’e:Jeśli wejdziecie do okienka Faction Warfare, która możecie otworzyć np. wchodząc w menu w lewym górnym rogu i otwierając zakładkę bussines. Oprócz mapki systemów w 3d, która jest kompletnie zbędnym bajerem radzę zapoznać się z całą resztą.
Zacznijmy od listy systemów. Nazwa na niebiesko – system Twojej frakcji, czerwony wrogiej. Następnie ilość jumpów oraz to co nas interesuje - % contested system. Wyróżniamy kilka typów contested w zależności od tego jaki jest obecny stan systemu:
- stable oznacza, że system jest w 0% contested,
- procent podany to procent contested
- vulnurable to określenie 100% contested, który umożliwia bicie I Huba o czym niżej,
- lost to określenie, że system jest stracony i już nie można plexic czy deplexic, ten status zniknie po DT gdzie system przejdzie na drugą stronę. Należy zauważyć, że np. będąc Minmatarem, nie można zadokować w Amarrskiej stacji. Zatem zdobycie systemu przez jedną frakcje wyprowadza ze wszystkich stacji w tym systemie wrogów … szkoda, że nie neutów też
.
Co się robi jak wrogi system dojdzie do 100% (vulnurable) ? Zbiera się flotę i leci się bić huba … ważne jest np. to, że będąc Caldari nie można bić Huba Matarskiego. Czemu? Mechanika zabrania.
Szczegóły odnośnie huba … szukałem kilkakrotnie jednak nie znalazłem szerszego info. W dużym skrócie by dokonać flipu systemu należy zbić mu shield i armor. Ile ma tego shieldu i armoru? Podobno 10kk na shield i 10kk na armor gdzie biłem już ich dość dużo i to by mogło się zgadzać. Dodatkowo podobno mają 1750 recharge rate na shield jak i na armor … i też z doświadczenia tak to wygląda.
Wielu dziwi się czemu milicjanci nie wyciągną capsów i dreadów. Dzieje się tak z bardzo prostego powodu. W milicji praktycznie nie zarabia się isków tylko LP, których nie da się opodatkować. Nie ma podatku, nie ma SRP, nie ma hangarów korpowych najczęściej więc nie ma co kraść. Zatem nikt nie pobiera full API od ludzi by dowiedzieć się kto co. W pewnym momencie kierując moim Alliance miałem w korporacji ludzi z Testów, Goonsów, Razor’a, Shadow Cartelu etc. Aż się prosi o bat phone;).
Czym jest tier? Jest to poziom milicji, w której się znajdujesz. Im wyższy tier tym więcej LP dostajesz za dane wykonane zadanie. Zatem na tier pierwszym dostajesz 50% bazowego, drugi to bazowya na trzecim 175% bazowego etc i jest 5 tierów. Pamiętajcie, że LP się upłynnia otrzymując towar i to, że Wasza milicja jest np. na tier 1 może oznaczać, że będziesz miał wyższy przychód jak Twój kolega bądź Twoja koleżanka w innej milicji posiadającej tier 2. Czemu ? powiedzmy, że Ala, która ma kota w głowie poleciała na 10min plexa (licząc z biciem rata zrobiła go w 11min) i zarobiła 5k LP, które upłynniła na markecie po przeliczniku 1lp=2200isk czyli zarobiła 11kk isk. Krzysiu jest w innej milicji, w której jest T2 i poleciał na 10min plexa (11min znów) i zarobił 10k LP, które ma przelicznik 1lp=1000isk czyli zarobił 10kk. O milion mniej jak Ala. Pamiętajmy, że tak małych sum się nie zamienia. Sugeruję zamieniać minimalnie od 300k LP, a najlepiej od 0,5kk LP.
Co wpływa na poziom tier’a? Wpływają na to punkty (okienko Factional Warfare prawy górny róg). Te otrzymuję się za systemy i ich levele. Każdy system to 1 punkt + każdy z systemów można upgradeować maksymalnie do poziomu 5. Czyli max z jednego systemu można wyciągnąć 5 punktów. Ilość %, który określa tier liczy się [(ilość posiadanych punktów)/(maksymalna możliwa ilość punktów do zdobycia)]*100%. Tier jest całej milicji a nie Twój prywatny, osobisty.
Jak podnieść level systemu? Lecisz na Infrstructure Hub – I hub na zero. Klikasz prawym klawiszem i wchodzisz w management struktury. Tam możesz dokonać donate LP. Level pierwszy kosztuje jakieś 40k LP. Czemu level spada? Bo WT plexuje w danym systemie.Jeśli zamknie kilka plexów level spadnie. Czy level na coś jeszcze wpływa? Tak na ilość plexów jaka pojawić się może w systemie zatem szczytem głupoty jest upgradeowanie systemu, który właśnie bronisz.
6. MisjeKlepanie misji FW z jednej strony łatwiejsze jak misję w Hi bo bije się zwykle jedną strukturę, rata … no czasem więcej, z drugiej trudniejsze bo są widoczne dla wszystkich na overview po otworzeniu. Zatem patrzcie na local jak otwieracie kto siedzi w danym systemie bo na misjonarzy się poluje. Tutaj takie delikatne przemyślenie – nie rozumiem czemu ludzie masochistycznie robią misję w Stealth Bomberach. Te może zestrzelić byle jaka fryta T1. Jakbym miał skillować od zera postać robiącą misje skillowałbym Stratiosa ze względu na drony i możliwość poruszania się w covert cloaku. Sam robie w Ishtarze, widziałem ludzi robiących szybko Sacrilage. Odradzam robienia misji w choinkach, wszelkiej masy Cruiserach t3, ze względu na to, że taka strata już boli. By robić misje l4 należy mieć jakieś 500dps by szło gładko. Zaletą Ishtara jest to, że wlatując na misje najczęściej nie ruszam się z beacon’a mając możliwość lockowania i bicia ze 100km - po prostu wyciągam sentry i leje co mam lać, lecę do następnej.
Jak się zbiera misje? Bierzesz shuttle, cepa, coś szybkiego. Jest kilka stacji w hi, większość, zbiera się w low. Więc sprawdź czy dany system, w którym możesz zebrać misję należy do Twojej milicji. Prócz 2 misji można wszystkie oddać z byle jakiej stacji. Przy pełnej ilości systemów, w których można misje brać biorę ich 30 – 15 l3, 15l4 a wykonywanie ich nazywa się run’em. Nie opłaca się robić misji poniżej tieru 3. Ilość LP zależna jest od tieru w momencie oddawania! a nie brania misji więc sprawdźcie czy tier chwilowo nie spadł. Misje można bez konsekwencji odrzucić od jednego agenta co 4h.
Ile zarabia się robiąc wszystkie misje? Mając wbite skille do zwiększenia ilości LP a także ten od ilości isk na tierze 3 przy pełnym run’ie jest to jakieś 800k-900k LP i 75kk ISK. Na tierze 3 zwykle itemy stoją jakieś 800-1100 isk/LP (buy order Jita). Zatem robiąc je 4h licząc zbiórke i nie doliczając do tych 4h zamiany LP i sprzedaży itemów biorąc przelicznik 900 i 800k LP zarobisz 720kk + 75kk isk, które podałem wcześniej co daje 795kk a w przeliczeniu na godzinę w przybliżeniu prawie 200kk lecąc Ishtarkiem za 220kk. Żyć nie umierać. Na t4 dochodzimy już do sumy około 1.2-1.3kk LP.Pamiętajcie im wyższy tier, tym więcej itemów na rynku tym są tańsze. Duży tier nie oznacza dużych zarobków.
Misje dla której frakcji są trudniejsze/łatwiejsze? Po ostatnim patchu (grudzień 2015) trochę się zmieniło. Wg kolejności od najłatwiejszej do najtrudniejszej – Amarr, Gallente, Caldari, Minmatar. Czemu tak? Amarr dostaniecie od ratów target painter czyli nie tak źle, Gallente ECM ewentualnie montujesz ECCM, Caldari dumpy drony dadzą radę, Minmatar TDka i to nie jest straszne jednak to jedyne misje, na których występują dodatkowe, uciążliwe raty z webami i punktami w ilości nawet 8 na niektórych l4.
Co bić na misjach?
Misje l3:
Chain Reaction – Reactor - struktura,
Contingency Plans – Fleet Commander,
Exposed – Sector Commander,
Gate Blitz – Indyki,
A left Hook – „Frakcja” Support Center – struktura,
Morale and Morality – Indyki,
Supply Interdiction – Indyki,
Tightening the Nose – Rat z unikalną nazwą + zbiórka tactical information - odradzam robienie tej misji bo trzeba zebrać i polecieć z itemem do agenta dodatkowo dostajesz jakieś 75% LP w stosunku do normalnej misji l3.
Rodier Rage – Indyki po prawej – nie ma drabinki!.
Misje l4:
Cost of Hubris – Fleet Commander,
Cutting the Net – jak tightening the nose jednak trzeba przelecieć do następnego pocketu i tam jest kontener, także odradzam, także trzeba dowieźć i też mniej LP,
Dead Man Tell No Tales – „Frakcja” Tactical Command Post – dodatkowo uwaga na raty z webem i punktem,
Halt the Invasion – Occupied Stargate, struktura, która jest twarda po cholerze, jest daleko od beacona radzę unikać tej misji, jedyna, którą robie niecałe 10min a to naprawdę długo,
Lethal Strike – Commander,
The Reprisal – Commander,
Rodiest Rage – Indyki po lewej, nie ma drabinki!,
Shades of Grey – Indyki, robi się dłużej, zbyt blisko podlecisz dostajesz duży dps,
Supply Interdiction – Indyki,
Uproot – Reactor, strukruktura – ciekawostka – jeśli nie ruszysz się z beacona nie aggrują raty.
Ile robi się pojedynczą misję? Większość l3 Ishtarem robię do 1min, niektóre te, które mają więcej indyków 2-3min. L4 absolutnie do 5 min wyjątkiem jest Halt the Invasion oraz przeciągnąć powyżej 5 mogą się Shades of Grey, Uproot, Supply Interdiction. Najwięcej czasu zabiera podróż.
Czy opłaca się lootować misję/salvagować? Salv nie, niektórzy zbierają jednak nie ma z tego jakiejś dużej ilości siana, trzeba by było bić wszystkie raty ... IMHO nie opłaca się. Lepiej jest oddać misje i ewentualnie zrobić 2gi run.
7. Organizacja w milicjiZwykle jest jeden dominujący Alliance (skupia różne korpy) który przewodzi strategii milicyjnej i by dostać się do „oficjalnych” flot należy być zaufanym. Nie mam wiedzy na bieżąco odnośnie wszystkich struktur organizacyjnych w milicji jednak Matarzy zwykle przypominali układ plemienny właśnie z jednym Alliance czy korpem, który dominował bądź jednym FC. W moich Amarrach mamy nieoficjalną koalicję, Gallente zwykle porozumiewali się między sobą dość dobrze a u Caldari bardzo często występuje totalna anarchia jednak ostatnio podobno wzięli się za siebie i powstały jakieś struktury.
Null a low, nazewnictwo. W low 6-8 ludzi to już flota, gangi po 2-4 osoby to norma. To nie null. Duża część graczy ma wypompowane jajka. Często ktoś leci we frycie za 6-25kk a w jaju ma 1-3,5b. Urok tego, że w low nie ma baniek>
Jednak kiedy trzeba się spiąć milicjanci latają w zorganizowanych grupach międzynarodowych sięgających często po 50 osób jednak by dostać się do takiej floty najczęściej trzeba być zaufanym. Polecam szczególnie dochodzić do korpów, które są stabilne, mają kille na KB, dogadują się i już należą do kręgu tych, którym się ufa.