ale tego nie da się zbadać, bo niby jak? Zamknij oczy i pomyśl jak funkcjonuje sprzedaż gier.
Ile razy czytam jakieś badania robione przez xyz, prognozy sprzedaży to śmiech mnie ogarnia. Naprawdę to nie działa inaczej jak siedzi sobie xyz przy stoliku i wróży z fusów.
Jest to też jeden z powodów dlaczego wielkie firmy w miarę często wtapiają kasę na grach. Nie ma jak zbadać tego rynku.
Bzdura.
Ponieważ mam pojęcie jak to wygląda w mediach, to przełożę te doświadczenia na rynek gier.
Chcesz zrobić klona Eve Online, ale z elementami zręcznościowego latania statkiem (Wing Commander). Zakładasz cel sprzedażowy - powiedzmy, że chcesz mieć 0,5 mln userów w ciągu 12 miesięcy, z czego liczysz że odciągniesz 50 tys. aktualnych graczy Eve, 150 tys. takich co w Eve grało a resztę pozyskasz spoza tych dwóch grup
Idziesz do firmy badawczej. Tam konstruują Ci grupy do focusów. Każda grupa ma np. 25 osób. 3 z nich to aktualni gracze Eve, 9 to ludzie którzy kiedyś grali w Eve, dorzucamy do tego 4 osoby, które pamiętają Wing Commandera. Do tego bierzemy jeszcze kryteria demograficzne plus deklarowaną kasę do wydania. Grup takich masz 5-10.
Następnie tym grupom - reprezentantom swoich przyszłych klientów (tak jak sondaże opinii publicznej pozwalają mierzyć wyniki wyborów) - pokazujesz co chcesz zrobić i zbierasz feedback. Poprawiasz zgodnie z sugestiami (oczywiście, nie wszystko da się zrobić, ale to co się da) i pokazujesz jeszcze raz. Pracujesz z nimi stale (po to większa liczba grup, bo ci ludzie nie będą codziennie siedzieć na sesjach) aż dojdziesz do alfy, gdzie rolę grup focusowych przejmą testerzy.
Badanie jest oczywiście "jakościowe", a nie "ilościowe", ale daje Ci dobre pojęcie czego określona przez Ciebie grupa konsumentów oczekuje, jak spełniasz te oczekiwania i jak Twoje pomysł trafiają do tej grupy. Niestety, takie coś kosztuje grubą kasę.
Ale lol - budowa samolotu i jego testowanie też kosztuje. I nikt jakoś nie protestuje, że drogo i nie projektuje samolotu w CAD-ie, potem wg. projektu buduje gotowe maszyny i od razu sprzedaje liniom lotniczym