A wg mnie CCP popełnia poważny błąd. Nie chodzi tu o zrażanie do siebie graczy. Skille za $ zawsze były. Można przecież kupić plexa, sprzedać in-game a za zarobione iski kupić postać. Rynek jest płynny więc można praktycznie kupić dowolną postać z dowolnymi skillami i ilością SP
Błąd polega na tym, że CCP drive’uje nie ten popyt co trzeba. A popyty są 2. Popyt na plexy w grze (In Game Demand – IGD) i popyt poza grą – czyli popyt na GTC opłacany za $ (Out Of Game Demand – OOGD). Zwiększanie IGD nie zwiększając OOGD jedynie podnosi ceny plexów na markecie. Widać to teraz. Skończyły się wakacje, ludzie wrócili do gry w statki, reaktywując często konta, pojawili się też nowi i wzrosło zapotrzebowanie na plexy, ale nie wzrosła ich liczba na rynku, więc ceny w isk rosną.
Jedyne co przyniesie remap za plex to wzrost ceny plexów.
Wydaje mi się, że liczba ludzi płacących za konta jest stała. Ciekaw jestem statystyk. CCP pewnie je ma. Osobiście zakładam (niepotwierdzone żadnymi danymi), że na zachodzie ludzie częściej przedłużają konta za $, w końcu tam miesiąc gry to jakaś 1h pracy za średnie wynagrodzenie. Podczas gdy u nas czy u ruskich trochę trzeba popracować na te $, więc pewnie brać słowiańska częściej kupuje plexy. Skoro są osoby chętne do kupowania plexów w grze, to muszą być też dostawcy, którzy kupując za kasę GTC i odsprzedają je za isk. Zwiększając IGD na plexy nie zwiększą OOGD bo ilość ludzi płacących za konta wg mnie jest stała, a sezonowe fluktuacje dotyczą raczej osób kupujących plexy za isk
Zwiększając IGD nic nie zyskają, bo nie przyciągną nowych ludzi, którzy kupią GTC… chyba że osoby kupujące GTC za $ to zdecydowana większość i zakładają, że będzie to dla nich wystarczająca pokusa do wydania więcej kasy. Ale wciąż zakładam, że kasa, która wpada do CCP jest zależna przede wszystkim od ilości kont. I tu paradoksalnie mogą się przejechać. Jeżeli IGD zwiększy się tak, że ceny poszybują w górę może się okazać, że grindować na plexa nie wystarczy już średnio 10h w miesiącu, a np. potrzebne będzie 20h czy 30h. Część graczy, stwierdzi, że to bez sensu i zrezygnuje z gry. Ilość kont opłacanych za plexy spadnie, ceny plexów spadną, ale ich wolumen na rynku i przychody CCP będą dużo niższe.
Może rozwiązaniem byłoby nieznaczne obniżenie ceny GTC przy jakimś podniesieniu ceny w isk, tak aby nie opłacało się kupować ich w grze. Może część graczy stwierdzi, że nie opłaca się grindować wiele godzin za przedłużenie konta, skoro można za odpowiednik 1h pracy kupić GTC. Kiedyś to liczyłem i cena każdej rzeczy kupowanej/sprzedawanej w grach online da się wyrazić w czasie potrzebnym na jej zdobycie pomnożonym przez najniższą stawkę godzinową za pracę w Realu. Tzn. 100mln isk na allegro kosztuje 13 PLN. Jeżeli przeciętnie da się zarobić 50mln isk w 1h to wychodzi około 6,5 PLN za godzinę pracy na ich zdobycie, czyli tyle ile zarabia studenciak w jakimś Macu, czy Tesco. Patrząc na jakiegoś Golda, czy Adenę wychodzi podobnie.