71
Patche i dodatki / Odp: Kronos - letni dodatek 2014
« dnia: Kwiecień 17, 2014, 09:48:01 »
Uwaga ściana tekstu nadchodzi !!!
W połączeniu ze zmianą polegającą na tym, że aby obrabiać BPO (np. kopiować) na labie w POSie trzeba je tam zawieźć dla mnie oznacza to jedno - nie będę ryzykować 700+ BPO wrzuconych do corp hangaru na POSie tylko po to by je kopiować. Pojedyncze sztuki do szlifowania mogę wozić (szczególnie te tanie), ale nie całą bibliotekę. Corp hangar na POSie ma jeszcze jedną wadę względem stacji - nie da się zalockować BPO przed wyciąganiem, a jedyne zabezpieczenie to nadanie odpowiedniego prawa dostępu. Zastanów się czy zatem zaryzykujesz zawiezienie BPO BSa na POS po to by zrobić BPC, czy może jednak wolisz zawieźć na "bezpieczną" stację do kopiowania ? Oczywiście wszystko rozbija się o bonus obróbki na POSie - jeśli lab POSowy będzie kopiować 2x szybciej, to pojedyncze sztuki można wozić (ale wówczas rynek zostałby "zalany" dużą ilością tanich BPC - po co utrzymywać POS ?), ale znów - dla pojedynczej sztuki nie potrzebujesz kilkunastu/kilkudziesięciu slotów w labach, a trzymanie większej ilości drogich BPO, to zbyteczne ryzyko - skoro możesz obrabiać, za "niewielki" koszt bezpiecznie na stacji:
No i bierzmy pod uwagę, że obecnie BPC na POSie (z bonusem) shipa robi się kilka, czy kilkanaście dni (1 run - w przypadku Orci ~28d !), a to oznacza kilku/kikunasto procentowy udział w utrzymaniu POSa (średnia za ostatnie 2 miesiące w naszym wypadku ~450mln ISK). Przy ilości dostępnych slotów kopiowania per POS (dla ułatwienia przyjmijmy 10x copy) dostajemy koszt minimalny na poziomie 45mln/ISK per slot za miesiąc obróbki (Orca). Oczywiście to koszt najniższy i przy założeniu, że wszystkie sloty copy są zajęte na raz przez cały m-c. Celowo pomijam szlifowanie - nie wiem w jaką stronę pójdą planowane tu zmiany, ale podejrzewam kolejne "ułatwienie" patrząc po pokazanym przykładzie, a poza tym większość tych które warto było szlifować już mamy oszlifowane. No i aspekt ekonomiczny - nieważne jak zmienią obróbkę ME/PE, to nie wiem ile ME musiałbym zaoszczędzić by zrównoważyć przykładowe kilkadziesiąt mln ISK kosztu per sloty (wszystkie). Oczywiście, że przy tych cenach NIE opłaca się kopiować/obrabiać na POSie najtańszych BPO (np. na amo), prościej jest produkować z nich bezpośrednio.
Teraz weź pod uwagę wartość zdeponowanych BPO (10) i samego POSa - opłaca się ryzykować ? POS żre paliwo niezależnie czy ma zajęte sloty czy nie, więc koszt raz będzie niższy (powiedzmy wszystkie sloty copy/ME/PE zajęte przez cały miesiąc), a raz wyższy (kopiujesz np. 1 BPO w danym miesiącu). Dlatego sądzę zrezygnowali z warunku standingu dla stawiania POSa. Stawiasz POS do kopiowania i tuż po zwijasz.
Z powyższego wynika, że stacje z labami będą oblegane, a ponieważ ilość biur na nich ma granice, a cena jest uzależniona od ilości zajętych biur (już obecnie są to jedne z najdroższych miejsc do zakładania biur), to po prostu te ceny będą kilkukrotnie wyższe.
Dla mnie personalnie (CEO) ta zmiana oznacza jeszcze jedną przykrą rzecz - żeby po zmianach cokolwiek zrobić z BPO będę musiał je najpierw zagłosować nad jego odlockowaniem, odczekać 24h (minimum), ręcznie odblokować (tylko CEO może), a następnie przekazać do obróbki (lub samemu ją zacząć). Wyobraźcie sobie ilość klikania przy 700+ BPO jakie ma SHCK !
W blogu jest natomiast wzmianka o planowanych interakcjach:
Na szczęście powyższe to jedynie moje czarnowidztwo, a ilość POSów w hisecu wzrośnie tak, że każdy moon będzie zajęty, co oczywiście pociągnie za sobą wzrost kosztu utrzymania (podaż paliwa), itd...
A nie wręcz przeciwnie? Będzie więcej POSów w hi, bo żeby nie ryzykować utraty BPO trzeba będzie zapuszczać ciągłe ksero?Nie doczytałeś chyba devbloga, albo zrobiłeś to bardzo pobieżnie. W blogu zostało opisane kilka zmian, jedną z nich jest likwidacja slotów na stacji na rzecz podniesienia kosztów. Przy okazji Dev zaznaczył, że nie zamierzają zmieniać struktur stacji (czyli te co nie miały labów dalej ich mieć nie będą). Ponadto nie przewidują zmiany w możliwości nastawiania prac zdalnie.
Bo kopiowanie chyba nie będzie wymagało zawiezienia BPO na POSa?
W połączeniu ze zmianą polegającą na tym, że aby obrabiać BPO (np. kopiować) na labie w POSie trzeba je tam zawieźć dla mnie oznacza to jedno - nie będę ryzykować 700+ BPO wrzuconych do corp hangaru na POSie tylko po to by je kopiować. Pojedyncze sztuki do szlifowania mogę wozić (szczególnie te tanie), ale nie całą bibliotekę. Corp hangar na POSie ma jeszcze jedną wadę względem stacji - nie da się zalockować BPO przed wyciąganiem, a jedyne zabezpieczenie to nadanie odpowiedniego prawa dostępu. Zastanów się czy zatem zaryzykujesz zawiezienie BPO BSa na POS po to by zrobić BPC, czy może jednak wolisz zawieźć na "bezpieczną" stację do kopiowania ? Oczywiście wszystko rozbija się o bonus obróbki na POSie - jeśli lab POSowy będzie kopiować 2x szybciej, to pojedyncze sztuki można wozić (ale wówczas rynek zostałby "zalany" dużą ilością tanich BPC - po co utrzymywać POS ?), ale znów - dla pojedynczej sztuki nie potrzebujesz kilkunastu/kilkudziesięciu slotów w labach, a trzymanie większej ilości drogich BPO, to zbyteczne ryzyko - skoro możesz obrabiać, za "niewielki" koszt bezpiecznie na stacji:
Cytuj
As mentioned above however, exact details on job cost scaling will be announced by CCP Greyscale in another blog, so stay tuned for details on that one. In the meantime, rest assured that profit margins are still going to be possible as long as you don’t all flock to over-saturated solar systems. Expect costs ranging from 0% to 14% of the base item being produced for the most extreme case.Max 14% od wartości itemu, powiedzmy dla ułatwienia dla Orci = 600M ISK - 84mln ISK - niby sporo prawda ? Z tym, że cena ma być "rynkowa" (koszt uzależniony od wartości przedmiotu), a 14% to max.
No i bierzmy pod uwagę, że obecnie BPC na POSie (z bonusem) shipa robi się kilka, czy kilkanaście dni (1 run - w przypadku Orci ~28d !), a to oznacza kilku/kikunasto procentowy udział w utrzymaniu POSa (średnia za ostatnie 2 miesiące w naszym wypadku ~450mln ISK). Przy ilości dostępnych slotów kopiowania per POS (dla ułatwienia przyjmijmy 10x copy) dostajemy koszt minimalny na poziomie 45mln/ISK per slot za miesiąc obróbki (Orca). Oczywiście to koszt najniższy i przy założeniu, że wszystkie sloty copy są zajęte na raz przez cały m-c. Celowo pomijam szlifowanie - nie wiem w jaką stronę pójdą planowane tu zmiany, ale podejrzewam kolejne "ułatwienie" patrząc po pokazanym przykładzie, a poza tym większość tych które warto było szlifować już mamy oszlifowane. No i aspekt ekonomiczny - nieważne jak zmienią obróbkę ME/PE, to nie wiem ile ME musiałbym zaoszczędzić by zrównoważyć przykładowe kilkadziesiąt mln ISK kosztu per sloty (wszystkie). Oczywiście, że przy tych cenach NIE opłaca się kopiować/obrabiać na POSie najtańszych BPO (np. na amo), prościej jest produkować z nich bezpośrednio.
Teraz weź pod uwagę wartość zdeponowanych BPO (10) i samego POSa - opłaca się ryzykować ? POS żre paliwo niezależnie czy ma zajęte sloty czy nie, więc koszt raz będzie niższy (powiedzmy wszystkie sloty copy/ME/PE zajęte przez cały miesiąc), a raz wyższy (kopiujesz np. 1 BPO w danym miesiącu). Dlatego sądzę zrezygnowali z warunku standingu dla stawiania POSa. Stawiasz POS do kopiowania i tuż po zwijasz.
Z powyższego wynika, że stacje z labami będą oblegane, a ponieważ ilość biur na nich ma granice, a cena jest uzależniona od ilości zajętych biur (już obecnie są to jedne z najdroższych miejsc do zakładania biur), to po prostu te ceny będą kilkukrotnie wyższe.
Dla mnie personalnie (CEO) ta zmiana oznacza jeszcze jedną przykrą rzecz - żeby po zmianach cokolwiek zrobić z BPO będę musiał je najpierw zagłosować nad jego odlockowaniem, odczekać 24h (minimum), ręcznie odblokować (tylko CEO może), a następnie przekazać do obróbki (lub samemu ją zacząć). Wyobraźcie sobie ilość klikania przy 700+ BPO jakie ma SHCK !
A czy nie jest tak - poprawcie mnie, jeśli się mylę - że gra w żaden sposób nie wspiera korpów industrialnych? Prościej jest wszystko robić samemu w tej działce niż działać w grupie. Znam gościa, który sam na masową skalę produkuje T3, skupując tylko gazy i salv z WH. Dalej robi już wszystko sam.W obecnej chwili widzę w większości kłody pod nogami, ale przecież korpy z zasady (CCP tak uważa) powinny funkcjonować w 0.0, a nie hisecu. Co na obecną chwilę daje bycie w korpie graczy w hisecu ? W zasadzie nic. Szczególnie w przypadku małych i nowych korpów. Korpy stare z dorobkiem (POS/biblioteka BPO) dają możliwość zarówno bezpiecznego obrabiania BPO/BPC bez konieczności szukania wolnego slotu i latania po całym EVE z cennym majątkiem. Poza tym teoretycznie możliwość zarabiania na customsach, wykonywania własnych rekacji na POSie, mniejsze podatki (NPC mają 10%). Koniec końców te teoretyczne możliwości są niedostępne (i.e. customsy - mamy kilka ale w systemach, gdzie NIKT nie robi PI !), POS gracz zazwyczaj musi utrzymać sam (paliwo to kolejny wrzód na dupie - teoretycznie jest łatwiej wozić 1 kostkę niż kilkanaście różnych pozycji, ale dozbierać na tę 1 kostkę wcale nie jest łatwiej)... jedyna zaleta korpa graczy w chwili obecnej to możliwość wspólnej zrzuty na BPO i udostępnienie go (po zalockowaniu) wszystkim korpowiczom.
W blogu jest natomiast wzmianka o planowanych interakcjach:
Cytuj
In a last blog, CCP Soniclover will introduce the concept of teams, which are the workforce used for industry jobs in the new system.Patrząc na powyższe i dotychczasowe doświadczenia jestem jednak pełen obaw czy to będzie ułatwienie, czy może raczej kolejne utrudnienie.
Zależy. Jak robisz "sam" na kilka charów to corp robi Ci za wspólny hangar itp, kwestia nadania charomuprawnień.Jak robisz wszystko sam to najlepszym wyborem jest własny prywatny korp - odpadają podatki (NPC=10%, u graczy dowolne - w przypadku własnego = 0). Ryzykiem jest natomiast wojna.
Na szczęście powyższe to jedynie moje czarnowidztwo, a ilość POSów w hisecu wzrośnie tak, że każdy moon będzie zajęty, co oczywiście pociągnie za sobą wzrost kosztu utrzymania (podaż paliwa), itd...