Autor Wątek: Matematyka w EVE  (Przeczytany 5632 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

dzikus

  • Gość
Matematyka w EVE
« dnia: Październik 29, 2004, 17:48:38 »
Wiem, ?e niektórym osobom sprawia nieco problemów zrozumienie jak te wszystkie bonusy sk?adaj? si? w EVE w sumaryczn? warto?? - czy to szybko?ci statku, czy ilo?ci wydobywanych mienra?ów albo odzyskiwanej energii. W zwi?zku z tym poni?ej podstawowe zasady dotycz?ce tego typu oblicze?:

Po pierwsze definicja:
- warto?? bazowa - warto?? bez ?adnych modyfikatorów.
--- Np. warto?? bazowa wydobycia Minera II wynosi 60 m3 na minut?.
--- warto?? bazowa czasu ?adowania baterii (capacitor) w Dominixie wynosi 870 s
--- warto?? bazowa szybko?ci Vigila wynosi 310 m/s

- bonus z umiej?tno?ci - najcz??ciej definiowany jest jako pewna ilo?? procent (%) na poziom umiej?tno?ci. Procenty te SUMUJE si? a nie sk?ada. W zwi?zku z tym poziom 4 umiej?tno?ci daje po prostu bonus 4*ilo?? procent na poziom. Widzia?em ju? dziwne obliczenia na sieci, wi?c wol? to uzgodni? na pocz?tku.
--- bonus do szybko?ci wynikaj?cy z Nawigacji to 5% na poziom. W zwi?zku z tym na 4 poziomie umiej?tno?ci Nawigacja dodaje 20% do szybko??.

- modyfikator ilo?ciowy - nie mam lepszej nazwy na to niestety. Niektóre modu?y daj? bonus który jest sta?? liczb?.
--- Overdrive Injector I dodaje 30 m/s do szybko?ci statku.

A teraz zasady sk?adania bonusów. Ogólny wzór to:

Warto?? ko?cowa = (warto?? bazowa + modyfikator ilo?ciowy) * (1+bonus z umiej?tno?ci 1) * (1+ bonus z umiej?tno?ci ....) * (1+procentowy bonus z modu?u) * (1+procentowy bonus z modu?u .....).

To oczywi?cie wzór uproszczony. A teraz troch? przyk?adów:
Statek Vigil - szybko?? bazowa 310 m/s
2 modu?y Overdrive Injector I - modyfikator ilo?ciowy 30 m/s ka?dy
Umiej?tno?? Frigate poziom 4 - bonus 5% za poziom = 20%
Umiej?tno?? Navigation poziom 3 - bonus 5% za poziom = 15%
Afterburner 1 AB - przyjmijmy dla uproszczenia ?e daje nam dok?adnie 40% do szybko?ci.

Szybko?? Vigila = (310 + 30 + 30)*(1+20%)*(1+15%)*(1+40%)=
370*1,20*1,15*1,40 = 714,84

Mam nadziej?, ?e to by?o proste. Co jednak z bonusami procentowymi, które obni?aj? warto?? bazow?? Zamiast (1+%) robimy z tego (1-%).
Powiedzmy, ?e kto? zak?ada Weba na tego Vigila. Web zmniejsza szybko?? statku o 80%. W zwi?zku z tym aktualna szybko?? Vigila wynosi:
714,84 * (1-80%) = 714,84 * 0,20 = 142,968 m/s

Dobra, teraz ju? bez zb?dnych komentarzy jeszcze kilka przyk?adów.
Czas ?adowania Capacitora:
Dominix bazowo 870 sekund.
Umiej?tno?? Capacitor Systems Operation poziom 5 - 5% krótszy czas ??dowania na poziom = 25%
2 modu?y Capacitor Relay, ka?dy daje 20% krótszy czas ?adowania.
3 modu?y Eutetic Capacitor Recharger, ka?dy daje 18% krótszy czas ?adowania.
870 * 0,75 * 0,80 *0,80 *0,82 *0,82 *0,82 = 230,2478 sekund

Wydobywanie minera?ów:
bazowo Miner II - 60 m3/min
umiej?tno?? Mining poziom 5 - 5% na poziom = 25%
umiej?tno?? Astrogeologia poziom 4 - 5% na poziom = 20%
umiej?tno?? Caldari Cruiser (kopiemy w Ospreyu) poziom 4 - 20% na poziom = 80%.
60 *1.25 *1.20 *1.80 = 90 *1.80 = 162 m3/minut?.

Sk?adanie odporno?ci Hardenerów.
Bazowa warto?? odporno?ci Thermal: 35%
Thermal Hardener I zwi?ksza odporno?? o 50%. Tu sytuacja jest o tyle ciekawa, ?e tak naprawd? Hardener zmniejsza warto?? niebronion? o 50%. W zwi?zku z tym nale?a?oby to policzy? tak:
35 + 50% * (100-35) = 35 + 50% *65 = 35+32,5=67,5 % odporno?ci.
Je?eli do tego dodamy modu? który zwiekszy nam odporno?? powiedzmy o jeszcze 20%, to sumarycznie otrzymamy:
67,5 + 20% * (100-67,5) = 67,5 + 20% * 32,5 = 67,5 + 6,5 = 74%
Mo?na to te? policzy? pro?ciej (i zgodnie z naszymi wzorami).
Bazowa warto?? nieodporno?ci = 65%
65 * (1-50%) *(1-20%) = 65 *0.5 *0.8= 26.
Czyli odporno?? wynosci 100-26 = 74%.

I tak dalej, i tak dalej. Mam nadziej?, ?e to troszeczk? upro?ci?o wam zrozumienie zasad obliczania w EVE.

YANNICK

  • Gość
Matematyka w EVE
« Odpowiedź #1 dnia: Październik 29, 2004, 20:41:56 »
Niestety nadal pozostaje niepewnosc, poniewaz rodzi sie automatycznie pytanie. Napisales, ze bonusy skladaja sie na sumaryczna wartosc, natomiast we wzorze stosujesz iloczyny zamiast sum.

Jesli skill daje +5%, to wedlug podanego przez Ciebie wzoru jest to 5% od wartosci juz powiekszonej, a nie bazowej.

Cytuj
A teraz zasady sk?adania bonusów. Ogólny wzór to:

Warto?? ko?cowa = (warto?? bazowa + modyfikator ilo?ciowy) * (1+bonus z umiej?tno?ci 1) * (1+ bonus z umiej?tno?ci ....) * (1+procentowy bonus z modu?u) * (1+procentowy bonus z modu?u .....).

To oczywi?cie wzór uproszczony. A teraz troch? przyk?adów:
Statek Vigil - szybko?? bazowa 310 m/s
2 modu?y Overdrive Injector I - modyfikator ilo?ciowy 30 m/s ka?dy
Umiej?tno?? Frigate poziom 4 - bonus 5% za poziom = 20%
Umiej?tno?? Navigation poziom 3 - bonus 5% za poziom = 15%
Afterburner 1 AB - przyjmijmy dla uproszczenia ?e daje nam dok?adnie 40% do szybko?ci.

Szybko?? Vigila = (310 + 30 + 30)*(1+20%)*(1+15%)*(1+40%)=
370*1,20*1,15*1,40 = 714,84


(310+30+30)*(1+20%)=444 - teraz, jesli pomnozysz to przez (1+15%) to nie bedzie to bonus od wartosci bazowej, ale od wartosci juz powiekszonej - w tym wypadku o 20%, czyli de facto wzrost wzgledem wartosci bazowej bedzie wynosil (1+18%), lub tez (1+38%) dla calosci.

Mnozenie jest oczywiscie przemienne, ale nie jest to juz bonus od wartosci bazowej. Inna watpliwosc to: czy 'modyfikatory ilosciowe' maja priorytet nad bonyusami procentowymi? Tak wynika z podanego przez Ciebie wzoru....

Teoria nr 2:

Jesli bonusy mialy by dotyczyc wartosci bazowej i skladac sie sumarycznie na wartosc koncowa, to powyzsze obliczenie wygladalo by nastepujaco:

Statek Vigil - szybko?? bazowa 310 m/s
2 modu?y Overdrive Injector I - modyfikator ilo?ciowy 30 m/s ka?dy
Umiej?tno?? Frigate poziom 4 - bonus 5% za poziom = 20%  (czyli 310*0,20=62 m/s)
Umiej?tno?? Navigation poziom 3 - bonus 5% za poziom = 15% (czyli 310*0,15=46,5 m/s)
Afterburner 1 AB - przyjmijmy dla uproszczenia ?e daje nam dok?adnie 40% do szybko?ci.  (czyli 310*0,4=124 m/s)

A wiec wzor wygladal by nastepujaco:

Warto?? ko?cowa = warto?? bazowa + modyfikator ilo?ciowy + (wartosc bazowa*bonus z umiej?tno?ci) + (wartosc bazowa*bonus z umiej?tno?ci) + (wartosc bazowa*procentowy bonus z modu?u) .....

Szybko?? Vigila = 310 + 30 + 30 + (310*0,20) + (310*0,15) + (310*0,40)= 370 + 62 + 46,5 + 124 = 602,5 m/s



A wiec jak to jest?......

dzikus

  • Gość
Matematyka w EVE
« Odpowiedź #2 dnia: Październik 30, 2004, 08:38:33 »
Najpro?ciej mówi?c - sprawd? swoj? teori?. Bo moja odpowiada rzeczywisto?ci EVE.
Tym niemniej twoje ko?cowe wyliczenia nie s? prawdziwe. Je?eli masz sta?y modyfikator do umiej?tno?ci (+30  do szybko?ci) to modyfikuje on po prostu warto?? bazow?. Wszystkie nast?pne procentowe modyfikatory mno?? si? przez siebie. Dlatego na przyk?ad je?eli masz dwie umiej?tno?ci (Mining i Astrogeologia na przyk?ad) dodaj?ce odpowiednio 25% i 20% to sumaryczny bonus to 1.25*1.20 = 1.50 a nie 1.20 +1.25 = 1.45.
W sam raz takie liczby ?atwo sprawdzi?. I zapewniam, ?e dok?adnie tak jest.

Poza tym nigdzie nie napisa?em, ?e procenty modyfikuj? warto?? bazow?. Za to poda?em wzór. Mo?na by go dok?adniej zapisa? matematycznie ale mi si? ju? nie chcia?o przekombinowywa?.

kosto

  • Gość
Matematyka w EVE
« Odpowiedź #3 dnia: Październik 30, 2004, 08:55:57 »
prof. dr mgr inz. matematycznego podejscia do eve Dziukus przedstawia "Ojczyzna Atrybutczyzna"...

YANNICK

  • Gość
Matematyka w EVE
« Odpowiedź #4 dnia: Październik 30, 2004, 09:31:48 »
Dzikus, przeciez ja wcale nie podwazam twoich obliczen, wiec nie musisz sie tak bronic. Przedstawilem jedynie wersje, ktora przyszla mi do glowy po przeczytaniu twego posta i zapytalem o sprawdzenie. Moze nie tylko ja jestem taki glupi, ze nie zrozumialem twojej wypowiedzi odrazu bedac pewnym na 100%. Moze sie jeszcze ktos taki trafi - wtedy bedzie mial wszystko juz na talerzu.

Zostalo mi jeszcze jedno pytanie: z podanego przez ciebie wzoru wynika, ze 'modyfikator ilosciowy' ma priorytet nad bonusem procentowym. Czyli bonus procentowy liczony jest od wartosci bazowej juz powiekszonej o modyfikator ilosciowy. Tak jest?

dzikus

  • Gość
Matematyka w EVE
« Odpowiedź #5 dnia: Październik 30, 2004, 10:07:35 »
Zgadza si?.

Z ciekawostek warto te? zauwa?y?, ?e je?eli mamy sprz?tu o "przeciwnym" dzia?aniu to niestety te os?abiaj?ce s? niejako "silniejsze".
Przyk?ad:
Sensor Booster zwi?ksza zasi?g namierzania o 50%
Sensor Dampener zmniejsza zasi?g namierzania o 50%
Je?eli zasi?g namierzania wynosi bazowo powiedzmy 100 (km), to:
100 *1.50 *0.50 = 75

W dodatku efekt ro?nie je?eli ro?nie z i ilo?? sprz?tów:
100 *1.50 *1.50 *0.50 *0.50 = 56,25

Yannick - staram si? nie broni? tylko "upewni?" czytaj?cych w tym co napisa?em na starcie. Nie chcia?bym, ?eby im si? pomiesza?o. Nothing personal 8)

marc_in

  • Gość
Matematyka w EVE
« Odpowiedź #6 dnia: Październik 30, 2004, 11:39:13 »
eh a tak BTW to matmy w szkole nigdy nie mielsicie czy jak ? i teraz wam brakuje ? co tak naprawde te obliczenia daja ? :D co bedziecie teraz siedziec pol godziny i liczyc 1 000 roznych konfiguracji sprzetu eby jak najbardziej zoptymalizowac np. predkosc statku o 1 czy 2 % :D  lllooolll   a i dodam jeszcze ze szybkosc minera II to nie jest 60m3/sek bo w takim wypadku wydobywalbym giant secure container bedac noobem w przeciagu okolo 30 sekund  xD

dzikus

  • Gość
Matematyka w EVE
« Odpowiedź #7 dnia: Październik 30, 2004, 12:35:51 »
1) Matmy nigdy do?? :) Zw?aszcza, ?e liczby to jedna z niewielu obiektywnych rzeczy w tym wszech?wiecie.
2) Poprawi?em Minera II - dzi?ki za uwag? :)
3) A co do wylicze? - jak kiedy? zajmiesz si? PvP to sam zaczniesz liczy?. Bo si? mo?e okaza?, ?e wa?ne jest ile ?rednio obra?e? na sekund? zadajesz, jak du?o jeste? w stanie zregenerowa? i ile PowerGrida b?dziesz mia? jak do?o?ysz dany modu?. 8) Dopóki strzelasz do NPC, czy generalnie zajmujesz sie PvE (Payer vs. Environment), to nie ma to wielkiego znaczenia.

Hall Underley

  • Gość
Matematyka w EVE
« Odpowiedź #8 dnia: Październik 30, 2004, 13:33:14 »
Cytat: "Dzikus"

Przyk?ad:
Sensor Booster zwi?ksza zasi?g namierzania o 50%
Sensor Dampener zmniejsza zasi?g namierzania o 50%
Je?eli zasi?g namierzania wynosi bazowo powiedzmy 100 (km), to:
100 *1.50 *0.50 = 75

W dodatku efekt ro?nie je?eli ro?nie z i ilo?? sprz?tów:
100 *1.50 *1.50 *0.50 *0.50 = 56,25


Ale musisz pami?ta?, ?e w przypadku niektórych modu?ów:

Cytuj
Penality: Using more than one type of this module or similar modules that affect the same attribute on the ship will be penalized.

marc_in

  • Gość
Matematyka w EVE
« Odpowiedź #9 dnia: Październik 30, 2004, 18:13:17 »
o wlasnie Hall dobrze ze zwrociles uwage ,ma ktos pojecie o tym ? czy to oznacza ze dwa podobnej klasy moduly niweluja jeden z nich ? i jesli tak to jak bardzo ...

Borg

  • Gość
Matematyka w EVE
« Odpowiedź #10 dnia: Październik 30, 2004, 19:30:11 »
wedlug mnie jak dwa podobne urzadzenia daja po 50% to nie masz w sumie 100% tylko 75% bo 0.5 z jednego a z drugiego
0,5 * 0,5 = 0,25

w sumie 0.5 + 0.25 = 0.75 = 75%