Eve-Centrala
Eve Online => NoobGarten => Wątek zaczęty przez: dzikus w Październik 29, 2004, 17:48:38
-
Wiem, ?e niektórym osobom sprawia nieco problemów zrozumienie jak te wszystkie bonusy sk?adaj? si? w EVE w sumaryczn? warto?? - czy to szybko?ci statku, czy ilo?ci wydobywanych mienra?ów albo odzyskiwanej energii. W zwi?zku z tym poni?ej podstawowe zasady dotycz?ce tego typu oblicze?:
Po pierwsze definicja:
- warto?? bazowa - warto?? bez ?adnych modyfikatorów.
--- Np. warto?? bazowa wydobycia Minera II wynosi 60 m3 na minut?.
--- warto?? bazowa czasu ?adowania baterii (capacitor) w Dominixie wynosi 870 s
--- warto?? bazowa szybko?ci Vigila wynosi 310 m/s
- bonus z umiej?tno?ci - najcz??ciej definiowany jest jako pewna ilo?? procent (%) na poziom umiej?tno?ci. Procenty te SUMUJE si? a nie sk?ada. W zwi?zku z tym poziom 4 umiej?tno?ci daje po prostu bonus 4*ilo?? procent na poziom. Widzia?em ju? dziwne obliczenia na sieci, wi?c wol? to uzgodni? na pocz?tku.
--- bonus do szybko?ci wynikaj?cy z Nawigacji to 5% na poziom. W zwi?zku z tym na 4 poziomie umiej?tno?ci Nawigacja dodaje 20% do szybko??.
- modyfikator ilo?ciowy - nie mam lepszej nazwy na to niestety. Niektóre modu?y daj? bonus który jest sta?? liczb?.
--- Overdrive Injector I dodaje 30 m/s do szybko?ci statku.
A teraz zasady sk?adania bonusów. Ogólny wzór to:
Warto?? ko?cowa = (warto?? bazowa + modyfikator ilo?ciowy) * (1+bonus z umiej?tno?ci 1) * (1+ bonus z umiej?tno?ci ....) * (1+procentowy bonus z modu?u) * (1+procentowy bonus z modu?u .....).
To oczywi?cie wzór uproszczony. A teraz troch? przyk?adów:
Statek Vigil - szybko?? bazowa 310 m/s
2 modu?y Overdrive Injector I - modyfikator ilo?ciowy 30 m/s ka?dy
Umiej?tno?? Frigate poziom 4 - bonus 5% za poziom = 20%
Umiej?tno?? Navigation poziom 3 - bonus 5% za poziom = 15%
Afterburner 1 AB - przyjmijmy dla uproszczenia ?e daje nam dok?adnie 40% do szybko?ci.
Szybko?? Vigila = (310 + 30 + 30)*(1+20%)*(1+15%)*(1+40%)=
370*1,20*1,15*1,40 = 714,84
Mam nadziej?, ?e to by?o proste. Co jednak z bonusami procentowymi, które obni?aj? warto?? bazow?? Zamiast (1+%) robimy z tego (1-%).
Powiedzmy, ?e kto? zak?ada Weba na tego Vigila. Web zmniejsza szybko?? statku o 80%. W zwi?zku z tym aktualna szybko?? Vigila wynosi:
714,84 * (1-80%) = 714,84 * 0,20 = 142,968 m/s
Dobra, teraz ju? bez zb?dnych komentarzy jeszcze kilka przyk?adów.
Czas ?adowania Capacitora:
Dominix bazowo 870 sekund.
Umiej?tno?? Capacitor Systems Operation poziom 5 - 5% krótszy czas ??dowania na poziom = 25%
2 modu?y Capacitor Relay, ka?dy daje 20% krótszy czas ?adowania.
3 modu?y Eutetic Capacitor Recharger, ka?dy daje 18% krótszy czas ?adowania.
870 * 0,75 * 0,80 *0,80 *0,82 *0,82 *0,82 = 230,2478 sekund
Wydobywanie minera?ów:
bazowo Miner II - 60 m3/min
umiej?tno?? Mining poziom 5 - 5% na poziom = 25%
umiej?tno?? Astrogeologia poziom 4 - 5% na poziom = 20%
umiej?tno?? Caldari Cruiser (kopiemy w Ospreyu) poziom 4 - 20% na poziom = 80%.
60 *1.25 *1.20 *1.80 = 90 *1.80 = 162 m3/minut?.
Sk?adanie odporno?ci Hardenerów.
Bazowa warto?? odporno?ci Thermal: 35%
Thermal Hardener I zwi?ksza odporno?? o 50%. Tu sytuacja jest o tyle ciekawa, ?e tak naprawd? Hardener zmniejsza warto?? niebronion? o 50%. W zwi?zku z tym nale?a?oby to policzy? tak:
35 + 50% * (100-35) = 35 + 50% *65 = 35+32,5=67,5 % odporno?ci.
Je?eli do tego dodamy modu? który zwiekszy nam odporno?? powiedzmy o jeszcze 20%, to sumarycznie otrzymamy:
67,5 + 20% * (100-67,5) = 67,5 + 20% * 32,5 = 67,5 + 6,5 = 74%
Mo?na to te? policzy? pro?ciej (i zgodnie z naszymi wzorami).
Bazowa warto?? nieodporno?ci = 65%
65 * (1-50%) *(1-20%) = 65 *0.5 *0.8= 26.
Czyli odporno?? wynosci 100-26 = 74%.
I tak dalej, i tak dalej. Mam nadziej?, ?e to troszeczk? upro?ci?o wam zrozumienie zasad obliczania w EVE.
-
Niestety nadal pozostaje niepewnosc, poniewaz rodzi sie automatycznie pytanie. Napisales, ze bonusy skladaja sie na sumaryczna wartosc, natomiast we wzorze stosujesz iloczyny zamiast sum.
Jesli skill daje +5%, to wedlug podanego przez Ciebie wzoru jest to 5% od wartosci juz powiekszonej, a nie bazowej.
A teraz zasady sk?adania bonusów. Ogólny wzór to:
Warto?? ko?cowa = (warto?? bazowa + modyfikator ilo?ciowy) * (1+bonus z umiej?tno?ci 1) * (1+ bonus z umiej?tno?ci ....) * (1+procentowy bonus z modu?u) * (1+procentowy bonus z modu?u .....).
To oczywi?cie wzór uproszczony. A teraz troch? przyk?adów:
Statek Vigil - szybko?? bazowa 310 m/s
2 modu?y Overdrive Injector I - modyfikator ilo?ciowy 30 m/s ka?dy
Umiej?tno?? Frigate poziom 4 - bonus 5% za poziom = 20%
Umiej?tno?? Navigation poziom 3 - bonus 5% za poziom = 15%
Afterburner 1 AB - przyjmijmy dla uproszczenia ?e daje nam dok?adnie 40% do szybko?ci.
Szybko?? Vigila = (310 + 30 + 30)*(1+20%)*(1+15%)*(1+40%)=
370*1,20*1,15*1,40 = 714,84
(310+30+30)*(1+20%)=444 - teraz, jesli pomnozysz to przez (1+15%) to nie bedzie to bonus od wartosci bazowej, ale od wartosci juz powiekszonej - w tym wypadku o 20%, czyli de facto wzrost wzgledem wartosci bazowej bedzie wynosil (1+18%), lub tez (1+38%) dla calosci.
Mnozenie jest oczywiscie przemienne, ale nie jest to juz bonus od wartosci bazowej. Inna watpliwosc to: czy 'modyfikatory ilosciowe' maja priorytet nad bonyusami procentowymi? Tak wynika z podanego przez Ciebie wzoru....
Teoria nr 2:
Jesli bonusy mialy by dotyczyc wartosci bazowej i skladac sie sumarycznie na wartosc koncowa, to powyzsze obliczenie wygladalo by nastepujaco:
Statek Vigil - szybko?? bazowa 310 m/s
2 modu?y Overdrive Injector I - modyfikator ilo?ciowy 30 m/s ka?dy
Umiej?tno?? Frigate poziom 4 - bonus 5% za poziom = 20% (czyli 310*0,20=62 m/s)
Umiej?tno?? Navigation poziom 3 - bonus 5% za poziom = 15% (czyli 310*0,15=46,5 m/s)
Afterburner 1 AB - przyjmijmy dla uproszczenia ?e daje nam dok?adnie 40% do szybko?ci. (czyli 310*0,4=124 m/s)
A wiec wzor wygladal by nastepujaco:
Warto?? ko?cowa = warto?? bazowa + modyfikator ilo?ciowy + (wartosc bazowa*bonus z umiej?tno?ci) + (wartosc bazowa*bonus z umiej?tno?ci) + (wartosc bazowa*procentowy bonus z modu?u) .....
Szybko?? Vigila = 310 + 30 + 30 + (310*0,20) + (310*0,15) + (310*0,40)= 370 + 62 + 46,5 + 124 = 602,5 m/s
A wiec jak to jest?......
-
Najpro?ciej mówi?c - sprawd? swoj? teori?. Bo moja odpowiada rzeczywisto?ci EVE.
Tym niemniej twoje ko?cowe wyliczenia nie s? prawdziwe. Je?eli masz sta?y modyfikator do umiej?tno?ci (+30 do szybko?ci) to modyfikuje on po prostu warto?? bazow?. Wszystkie nast?pne procentowe modyfikatory mno?? si? przez siebie. Dlatego na przyk?ad je?eli masz dwie umiej?tno?ci (Mining i Astrogeologia na przyk?ad) dodaj?ce odpowiednio 25% i 20% to sumaryczny bonus to 1.25*1.20 = 1.50 a nie 1.20 +1.25 = 1.45.
W sam raz takie liczby ?atwo sprawdzi?. I zapewniam, ?e dok?adnie tak jest.
Poza tym nigdzie nie napisa?em, ?e procenty modyfikuj? warto?? bazow?. Za to poda?em wzór. Mo?na by go dok?adniej zapisa? matematycznie ale mi si? ju? nie chcia?o przekombinowywa?.
-
prof. dr mgr inz. matematycznego podejscia do eve Dziukus przedstawia "Ojczyzna Atrybutczyzna"...
-
Dzikus, przeciez ja wcale nie podwazam twoich obliczen, wiec nie musisz sie tak bronic. Przedstawilem jedynie wersje, ktora przyszla mi do glowy po przeczytaniu twego posta i zapytalem o sprawdzenie. Moze nie tylko ja jestem taki glupi, ze nie zrozumialem twojej wypowiedzi odrazu bedac pewnym na 100%. Moze sie jeszcze ktos taki trafi - wtedy bedzie mial wszystko juz na talerzu.
Zostalo mi jeszcze jedno pytanie: z podanego przez ciebie wzoru wynika, ze 'modyfikator ilosciowy' ma priorytet nad bonusem procentowym. Czyli bonus procentowy liczony jest od wartosci bazowej juz powiekszonej o modyfikator ilosciowy. Tak jest?
-
Zgadza si?.
Z ciekawostek warto te? zauwa?y?, ?e je?eli mamy sprz?tu o "przeciwnym" dzia?aniu to niestety te os?abiaj?ce s? niejako "silniejsze".
Przyk?ad:
Sensor Booster zwi?ksza zasi?g namierzania o 50%
Sensor Dampener zmniejsza zasi?g namierzania o 50%
Je?eli zasi?g namierzania wynosi bazowo powiedzmy 100 (km), to:
100 *1.50 *0.50 = 75
W dodatku efekt ro?nie je?eli ro?nie z i ilo?? sprz?tów:
100 *1.50 *1.50 *0.50 *0.50 = 56,25
Yannick - staram si? nie broni? tylko "upewni?" czytaj?cych w tym co napisa?em na starcie. Nie chcia?bym, ?eby im si? pomiesza?o. Nothing personal 8)
-
eh a tak BTW to matmy w szkole nigdy nie mielsicie czy jak ? i teraz wam brakuje ? co tak naprawde te obliczenia daja ? :D co bedziecie teraz siedziec pol godziny i liczyc 1 000 roznych konfiguracji sprzetu eby jak najbardziej zoptymalizowac np. predkosc statku o 1 czy 2 % :D lllooolll a i dodam jeszcze ze szybkosc minera II to nie jest 60m3/sek bo w takim wypadku wydobywalbym giant secure container bedac noobem w przeciagu okolo 30 sekund xD
-
1) Matmy nigdy do?? :) Zw?aszcza, ?e liczby to jedna z niewielu obiektywnych rzeczy w tym wszech?wiecie.
2) Poprawi?em Minera II - dzi?ki za uwag? :)
3) A co do wylicze? - jak kiedy? zajmiesz si? PvP to sam zaczniesz liczy?. Bo si? mo?e okaza?, ?e wa?ne jest ile ?rednio obra?e? na sekund? zadajesz, jak du?o jeste? w stanie zregenerowa? i ile PowerGrida b?dziesz mia? jak do?o?ysz dany modu?. 8) Dopóki strzelasz do NPC, czy generalnie zajmujesz sie PvE (Payer vs. Environment), to nie ma to wielkiego znaczenia.
-
Przyk?ad:
Sensor Booster zwi?ksza zasi?g namierzania o 50%
Sensor Dampener zmniejsza zasi?g namierzania o 50%
Je?eli zasi?g namierzania wynosi bazowo powiedzmy 100 (km), to:
100 *1.50 *0.50 = 75
W dodatku efekt ro?nie je?eli ro?nie z i ilo?? sprz?tów:
100 *1.50 *1.50 *0.50 *0.50 = 56,25
Ale musisz pami?ta?, ?e w przypadku niektórych modu?ów:
Penality: Using more than one type of this module or similar modules that affect the same attribute on the ship will be penalized.
-
o wlasnie Hall dobrze ze zwrociles uwage ,ma ktos pojecie o tym ? czy to oznacza ze dwa podobnej klasy moduly niweluja jeden z nich ? i jesli tak to jak bardzo ...
-
wedlug mnie jak dwa podobne urzadzenia daja po 50% to nie masz w sumie 100% tylko 75% bo 0.5 z jednego a z drugiego
0,5 * 0,5 = 0,25
w sumie 0.5 + 0.25 = 0.75 = 75%