Eve-Centrala

Eve Online => NoobGarten => Poradniki => Wątek zaczęty przez: Voulture w Czerwiec 08, 2007, 14:22:52

Tytuł: Caldari Guide - Launchery / Statki / Tank Shieldem / Fity / ECM
Wiadomość wysłana przez: Voulture w Czerwiec 08, 2007, 14:22:52
Caldari Ultimate Guide
Last Update: Patch 2.2.2

Mam trochę wolnego czasu, to postanowiłem go nie zmarnować i zrobić coś konstruktywnego, co może się kiedyś komuś przydać. Poradnik nie tylko dla początkujących, mam nadzieję, ze innym też pomoże w rozpoznawaniu zagrożenia czy przewidywania sposobu walki wroga. Chętnie przyjmę wszelką krytykę, najlepiej taka konstruktywną. Jeśli myślisz, ze wiesz coś więcej bądź jesteś tego pewny - nie wahaj się, pisz.



Part 1 Missile

Wyrzutnie różnych kolorowych pocisków mają te same zadanie, co działka u innych ras - dać się sfitować na odpowiednie statki oraz pomóc zadawać obrażenia. Twoje wyrzutnie możesz zapełnić dowolnym rodzajem pocisków, dla każdego typu pocisków są one podzielone wg obrażeń (każdy pocisk zadaje obrażenia od jednego wybranego rodzaju obrażeń, EM, Thermal, Kinetic  bądź Explosion) a następnie wg wersji.

Dostępne są:

* Są to pociski specjalistyczne, używa się ich w konkretnym celu wtedy, gdy można na tym sporo zyskać. Mogą być wystrzeliwane tylko z wyrzutni t2, maja odpowiednie kary - fury/rage karę do rechargu capa a Javelin/Precision karę do prędkości, jednak są one ledwo zauważalne.

Ogólnie missile są strasznie podobnie do działek, tak jak i one dzielą się wg jakości. Im lepszy tym mniejsze wymagania w fittingu (cpu), rof'em i pojemnością na pociski. No i cena.

Najtańsze/Najsłabsze -> Najdroższe/Najlepsze

Wersja t1 -> Malkuth -> Limos -> Wersja z cyframi * -> Arbalest -> Wersja t2

* Odpowiednio: Rockets OE-5200, Standard TE-2100, Assault SV-2000, Heavy XR-3200, HAM XT-2800, Cruise XT-9000, Sięge ZW-4100

Odpowiednik Small działek - Na statki klasy frigate bądź destroyers:

Nazwy pocisków: Rockets - Phalanx, Foxfire, Thorn, Gremlin, Light Missils - Sabretooth, Flameburst, Bloodclaw, Piranha

Odpowiednik Medium dzialek - Na Cruzy i Battlecruzy:

Nazwy pocisków: Heavy Missile - Thunderbolt, Widowmaker, Scourge, Havoc, HAM -  Fulmination, Hellfire, Terror, Torrent

Odpowiednik Large działek - Na BS:

Nazwy pocisków: Cruise - Paradise, Cataclysm, Wrath, Devastator, Torpedoes - Mjolnir, Inferno, Juggernaut, Bane

Odpowiednik X-Large dzialek - Na capitale:

Dokładniej na Phoenixy, Naglfary i Leviathany.

Nazwy pocisków: Thor, Purgatory, Rift, Doom. Wszystkie nazwy podawane w kolejności Em/Thermal/Kinetic/Eplo

Część pobocznych skillów NIE działa na Rockets i Torpedo. Większość bonusów z shipow na prędkość i zasięg latania missili nie działa na Rockets i HAM, co wyraźnie zaznaczone jest w opisie statków!

Specjalizacja na missile nie wymaga innych spec jak to jest w działkach. Specjalizacja dodaje Rofa - 2% per level do każdego pocisku wystrzelonego z wyrzutni t2, niezależnie od rodzaju. Warto więc zakładac wyrzutnie t2 nawet gdy stzrelamy pociskami t1 bądź faction. Przy specjalizacji lvl 4 jest to już 8% rofa czyli prawie tyle co założony rig Bay Loading!
Działania missili i ich atrybutów nie będę opisywał, wszystko jest w poradniku  - Missile Guide: http://www.eve-online.com/guide/en/g27.asp (http://www.eve-online.com/guide/en/g27.asp)



Part 2 Statki + fity

Podstawowa sprawa związana ze statkami Caldari to raczej dość unikalny sposób tankowania - shieldem. Prócz statków Caldari, mających do tego świetne predyspozycje w postaci bonusów do resów i dużej ilości low slotow tylko jeszcze matarzy otrzymali prezent w postaci ilości odnawianych przez Booster punktów. Boost shieldem jest dość specyficzny, na pierwszy rzut oka wydaje się mniej wydajniejszy od tankowania armorem a na dodatek mniej opłacalny energetycznie. „Wielkości” zaś jest więcej i początkujący gracz może mieć trudności w dojściu co i jak. Warto tez zauważyć, ze w przypadku ładowania shielda punkty są odnawiane na początku cyklu, czyli właściwie z chwila kliknięcia w booster, w armorze zaś trzeba czekać do końca cyklu.

Przede wszystkim trzeba zauważyć, ze w przeciwieństwie do armora zamiast 3 wielkości mamy ich 4, no poza wersja dla capitali. Small - używany na frejkach i destroyerach, medium przystosowany do niektórych frejek i cruzow, large dla niektórych cruzow i bc oraz xlarge, dla bsow i niektórych bc, także tl2. Gracz ma od początku większy wybór w ficie i może go lepiej przystosować do konkretnych działań. Należy pamiętać, ze sam w sobie booster nie tworzy jeszcze w pełni wydajnego systemu i warto używać go w połączeniu z Boost Shield Ampilifierem (niestety na wersje t2 trzeba się dość sporo naskillowac).

Porównajmy wiec wydajności i szybkość naprawiania takich oto kompletów (10 minut walki z tabelka):

Zestaw                 Ilość na cykl      Ilość na sek        Koszt na sek.        
   
2x SAR t2 36040/sec17,7cap/sec
2x MAR t2 64071/sec35,5cap/sec
2x LAR t2 1600142/sec71,1cap/sec
   
SSB + Amp t2  40,8 20,4/sec 9cap/sec
MSB + Amp t2  122,4 40,8/sec 18cap/sec
LSB + Amp t2  326,4 81,6/sec 36cap/sec
XLSB + Amp t2  816,0 163,2/sec 72cap/sec

Fittingu nie będę porównywał o ile 2xSAR t2 fituje się o jakieś 90cpu łatwiej niż MSB i Amp t2, to Xl Boostra i Amp t2 i 2xLAR t2 nie ma co porównywać. Nie ma jednoznacznej odpowiedzi co jest lepsze.

Jak można zauważyć, choć z początku wydawało się, ze moduły ładujące shield znajdują się pomiędzy odpowiednikami z Amora, tak naprawdę w połączeniu z amplifierem (2 sloty vs 2 sloty) ilość zużywanego capa przez ekwiwalentne zestawy jest podobna, a boost shieldem jest troszeczkę bardziej opłacalny. Warto też wspomnieć o naturalnej regeneracji shielda, która nieznacznie podnosi jeszcze ilość odzyskiwanego hp/sec. Ale o tym później. Niestety, jeśli o aktywny tank chodzi ccp poskąpiło nam dobrych rigow i na dobrze sfitowanym statku tank armorem może wyjść wiele skuteczniejszy. Na szczęście, dla Caldari to nie jest jedyny sposób przeżycia, drugim bardzo popularnym sposobem tankowania jest tak zwany tank pasywny. Polega on na założeniu odpowiedniej ilość Hardenerow, Shield Rechargerow, Shield Extenderow a na low sloty Shield Power Reley’ów w celu uniezależnienia swojego tanka od capa. Fitujac statek w ten sposób i używając odpowiednich rigow można uzyskać na tyle wysoka wartość shielda i na tyle krotka regeneracje, ze spokojnie można pobić nawet aktywny tank Xl-Boosterem używając zwykłego bc.

Skoro Caldari poświęca na swój tank same med sloty - co w takim razie upchnąć w low? Przede wszystkim - dmg mody - w przypadku missili są to Ballistic Control System (w skrócie BCU, kiedyś zamiast system było unit) zwiększające rof i dmg a w przypadku Hybrid Turrets Magnetic Field Stabilizery (zwane magstab'ami). Kolejnym, właściwie obowiązkowym modułem jest Damage Control, który podnosi nam wszystkie resy - shielda, armora i struktury nie zużywając na to właściwie nic capa. Ostatni pomysł to uniwersalne Power Diagnostic System (w skrócie PDU bądź ostatnio PDS, tak jak i w przypadku BCU zamieniono Unit na System) zwiększające ilość i recharge shielda oraz ilość i recharge capa, niestety bardzo lekko. W przypadku pasywnego tanka problemu właściwie nie ma i low sloty zapychamy Shield Power Releyami (SPR).

Statki Caldari można podzielić na 2 rodzaje - posiadające bonusy do prędkości i zasięgu latania bądź obrażeń wszystkich łatających pocisków oraz na takie, posiadające bonusy do optimala Hybrid Turrets. Uniwersalnym bonusem jest bonus do resów na shielda, niezwykle przydatny i warty podciągania skilli.

Missile Shipy warte adnotacji:

Tytuł: Odp: Caldari Guide
Wiadomość wysłana przez: Voulture w Czerwiec 08, 2007, 17:54:37
Caldari Ultimate Guide
Last Update - Patch 2.2.2

Mam trochę wolnego czasu, to postanowiłem go nie zmarnować i zrobić coś konstruktywnego, co może się kiedyś komuś przydać. Poradnik nie tylko dla początkujących, mam nadzieje, ze innym tez pomoże w rozpoznawaniu zagrożenia czy przewidywania sposobu walki. Chętnie przyjmuje wszelka krytykę, najlepiej taka konstruktywna. Jeśli myślisz, ze wiesz cos więcej bądź jesteś tego pewny - nie wahaj się, pisz.



Part 3 ECM i Elektronika


Caldari prócz statków przeznaczonych do walki missilkami posiada także linie dość dobrych snajperów i statków używających hybrid turrets oraz świetne statki do walki elektronicznej. ECM,’y, które są caldaryjska wersja Electronics Warfare są specyficzne i dość wyjątkowe. O ile inne rasy dostały bonusy do2 wybranych rodzajów EW statki Caldari dostały potężne bonusy do jednej. Czy to lepiej? Sami oceńcie.

Ecm'y pozwalają na wyłączenie na jakiś czas sensorów innym statkom przez co nie mogą one lockować innych statków a dotychczasowe zalockowane statki znikają. Dobry ECM ship potrafi permanentnie wyłączyć 2-3 wrogie statki wysokiej klasy. Niestety nie jest tak pięknie ze włączy się moduł i ma się spokój. Każda rasa ma inny rodzaj sensorów a nam dano do wyboru 4 rodzaje zaklócaczy ukierunkowanych przeciw konkretnemu rodzajowi sensorów oraz jeden uniwersalny, za to gorszy. Tabelka poniżej (kolejne 10 minut z życia) ilustruje te zależności:

Rasa:             Rodzaj sensorów:     Rodzaj ECM:                 Kolor:        
CaldariGravimetricSpatial DestabilizerNiebieski
GallenteMagnometricIon Field ProjectorZielony
AmarrRadarWhite NoiseŻółty
MinmatarLadarPhase InverterCzerwony
UniwersalnyMultispectralMultispectral JammerBialy

Czym się więc tak naprawdę różnią?

Multispectral ma taka samą sile sensorów wobec każdej rasy ale za to zmniejszony zasięg działania (optimal i falloff) i zwiększony pobór energii. Alternatywa są ecmy rasowe - każdy z nich ma największa wartość zakłócania ku wybranej rasie (o polowe więcej względem multi) a zmniejszony ku innym rasom (tez o polowe) a dodatkowo zmniejszony pobór energii i wiele większy zasięg działania. Biorąc pod uwagę, ze statki używające elektroniki swoje sloty podporządkowują właśnie walce elektronicznej o tanku można właściwie zapomnieć. Ich przewagą powinien być zasięg, są to statki suportu i tak powinny być traktowane. Z dobrze wyskillowanego i sfitowanego statku można zakłócać wrogów i ze 150km, czego nie da się osiągnąć innym rodzajem elektroniki.

Jak można zauważyć każdy moduł ECM posiada konkretne wartości siły zakłócania - doliczając do tego skille i bonusy za statku otrzymujemy realna sile sensora. Cala sztuczka polega na tym, ze szansa zakłócenia sensorów wroga jest procentowa. Skuteczność ecm'ów oblicza się następująco:

Szansa na zakłócenie = (Ostateczna Siła Zakłócenia / Ostateczna Siła sensorów statku) * 100%.

Liczona osobno dla każdego włączonego modułu. Sile sensorów statku można sprawdzić w atrybutach statku. Łatwo też zauważyć, że jeżeli siła z jednego Echa będzie większa lub równa sile sensorów statku zostanie on zjammowany ze 100% skutecznością - czyli tzw. permajam * :). Trzymając wtedy włączony cały czas jeden moduł eliminujemy całkowicie z walki jeden statek. Warto o tym pamiętać, gdyż frejki i deski t2 oraz większość cruzow t2 ma na tyle niskie siły sensorów, ze da się je skutecznie eliminować z walki.

* - no dobra nie do końca. tego samego określenia wzywa się także przy zmasowanym użyciu kilku modułów ECM na jednym celu. Nie trzeba mieć wtedy 100% skuteczność by uniemożliwić wrogowi zalockowanie kogokolwiek. Moduły ECM maja swój cykl działania i w udany jam właśnie na tyle sekund wyłącza sensory przeciwnikowi. Gdy się nie uda, na początku kolejnego cyklu próba zostanie ponowiona. Z tego tez powodu używając kilku ECM'ow na jednym wrogu zazwyczaj nie używa się ich na raz, lecz kolejne odpala z kilkusekundowym opóźnieniem. Pamiętajcie też, ze jeżeli przeciwnik zdąży wysłać na kogoś drony zanim zostanie zjamowany, dronki dalej będą strzelać.

Pamiętajcie też, że jeżeli przeciwnik was zjammuje lub zdampuje zanim wy to zdążycie zrobić to cały wasz potencjał jako suportu Ew zostaje zmarnowany. Z tego tez powodu często fituje się moduły wspomagające własne sensory bądź zasięg i szybkość lockowania - tzn. Sensor boostery (+do szybkości i zasięgu lockowania) oraz ECCM'y (pasywne lub aktywne moduły zwiększające siłę sensorów, kiedyś często fitowane na wszelkiego rodzaju statki do walki, straciły swoje znaczenie po meganerfie ECM'ów).

Czym wspomagać siłę swoich ECM'ów?

Przede wszystkim skillami, zarówno tymi odnoszącymi się do statku z bonusami, który pilotujemy, jak i skillami podnoszącymi atrybuty samych modułów.

Od Kali istnieją też Signal Disortion Amplifiery - moduły pakowane w low sloty zwiększające siłę wszystkich zaklócaczy nawet  do 20%. Pojawiły się też rigi z bonusami do zasięgu siły czy zużycia capa przez ECM'y. Warto o nich pomyśleć, bo choć są drogie bardzo poprawiają zdolności do zakłócania wrogów. Niestety, wszystko kosztem ilości shielda, przez co łatwiej was zabić.

Zostały też do opisania ECM Burst'y - moduły całkowicie zepsute w Kali, można odpalać tylko jeden na raz. Zakłócają one sensory wszystkich znajdujących się dookoła statków. Działają na nie wszystkie bonusy ze statków, także do zasięgu. Dużo większa siła ale niestety krotki zasięg czynią je właściwie nieprzydatnymi. Czasami fitowane na indyki przebijające się przez kampy - pozwalają zjamowac wszystkie znajduje się statki, które mogłyby go złapać i uciec. Niestety, działa to bardzo rzadko.

Statki z bonusami do elektroniki warte adnotacji:

Tytuł: Odp: Caldari Guide - Launchery / Statki / Tank Shieldem / Fity/ECM
Wiadomość wysłana przez: Voulture w Czerwiec 09, 2007, 14:24:10
NIestety, wiecej sie do pierwszego postanie zmiescilo i pzrerzucilem to do drugiego. Rezerwuje tam miejsce na ostatnia zcesc poradnika ktora moze sie pojawi a moze nie.

Chcialem w tym momencie podziekowac kolegom za pomoc w napisaniu trzeciej czesci - Lord Dide'owi i Mario'wi delTorres"owi. Scassil za celne uwagi.

...

No i wszystkim tym ktorzy komentujac powyzszy artykul pomogli mi w robocie wynajdujac setki bedow i niedomowien a takze wspierali mnie w pracy wciaz upewniajac mnie w przekonaniu ze to wszystko ma sens. Takze tym, ktorzydocenili, ze staram sie pomoc w rozwijaniu centrali. Dziekuje.

Ktos to w ogole czytal?
Tytuł: Odp: Caldari Guide - Launchery / Statki / Tank Shieldem / Fity/ECM
Wiadomość wysłana przez: Gregorius w Czerwiec 09, 2007, 16:29:23
ja  :smitten:
Tytuł: Odp: Caldari Guide - Launchery / Statki / Tank Shieldem / Fity/ECM
Wiadomość wysłana przez: Blutbart w Czerwiec 09, 2007, 18:55:20
Jeszcze chwila i nad drugim accountem zacznę sie zastanawiać... Wprawdzie Caldari to nie Matari, no ale...

GJ
Tytuł: Odp: Caldari Guide - Launchery / Statki / Tank Shieldem / Fity/ECM
Wiadomość wysłana przez: Xarthias w Czerwiec 12, 2007, 23:25:54
Voult - dobra robota. Jakbyś jeszcze pl literki powstawiał to by było akurat do wklejenia na główną stronę.
Tytuł: Odp: Caldari Guide - Launchery / Statki / Tank Shieldem / Fity/ECM
Wiadomość wysłana przez: Voulture w Czerwiec 12, 2007, 23:29:07
Strasznie dużo roboty z tymi literkami a ludzie i tak to mają gdzies - po co więc się starać? ;]
Tytuł: Odp: Caldari Guide - Launchery / Statki / Tank Shieldem / Fity/ECM
Wiadomość wysłana przez: Xarthias w Czerwiec 12, 2007, 23:31:52
Nie to nie, ale zapewniam, że nie wszyscy mają gdzieś...
Tytuł: Odp: Caldari Guide - Launchery / Statki / Tank Shieldem / Fity/ECM
Wiadomość wysłana przez: future w Czerwiec 13, 2007, 00:12:26
Kawał dobrej, ciężkiej pracy - przynajmniej ktoś wytlumaczył czym są Caldari  O0
Tytuł: Odp: Caldari Guide - Launchery / Statki / Tank Shieldem / Fity/ECM
Wiadomość wysłana przez: Albion w Czerwiec 13, 2007, 02:05:24
Nie no Voult kawal swietnej roboty ludzie nie maja gdzies uwiez mi :D
Zreszta kto wie moze jak znajde czas w wakacje bedzie mozna to wykorzystac odrobine bardziej oficjalnie.
Tytuł: Odp: Caldari Guide - Launchery / Statki / Tank Shieldem / Fity/ECM
Wiadomość wysłana przez: Voulture w Czerwiec 15, 2007, 00:02:15
Polskie fonty zostały dodane  ::)
Tytuł: Odp: Caldari Guide - Launchery / Statki / Tank Shieldem / Fity/ECM
Wiadomość wysłana przez: MightyBaz w Czerwiec 15, 2007, 08:41:52
gratz, dobrze napisana i skondensowana wiedza, brakuje tylko nowego bs
Tytuł: Odp: Caldari Guide - Launchery / Statki / Tank Shieldem / Fity/ECM
Wiadomość wysłana przez: Ezachiel w Czerwiec 22, 2007, 09:52:53
Super info, dzieki ~!
Tytuł: Odp: Caldari Guide - Launchery / Statki / Tank Shieldem / Fity / ECM
Wiadomość wysłana przez: Voulture w Październik 12, 2007, 19:49:10
Update Rev 2.2.2.

Swoja droga natrafilem na stary, ale dosc ciekawy poradnik po ang: http://evefiles.mysterious-mysteries.com/caldari_ships.html Podstawy, ale moze sie komus przyda.
Tytuł: Odp: Caldari Guide - Launchery / Statki / Tank Shieldem / Fity / ECM
Wiadomość wysłana przez: misao w Grudzień 08, 2007, 08:26:50
Update do ECMow. wraz z trinity pozmienialy ie bonusy statkow oraz doszla t2 wersja griffina, Electronic Attack Frigate o wdziecznej nazwie Kitsune (z jap. Lis)