CCP ma dość duży, oddolny wpływ na rynek.
Trzeba zacząć od tego, że CCP ustala nie same ceny, ale zależności cenowe między minsami, komponentami i innymi półproduktami. Jeśli z lootu wypada 100 jednostek czegoś, 50 czegoś innego i 1 trzeciego minsu oraz mamy podobne zależności przy wykopie (100 czegoś jest tak samo trudno zdobyć jak 1 czegoś), to cena za pierwszy mins wyniesie 1, za drugi 50 a za trzeci 100.
Z drugiej strony jest to modyfikowane przez zapotrzebowanie, które też jest ustalane przez CCP. Jeśli mniej więcej wszystkie minsy są zużywane w tym samym stopniu (w stosunku do wydobycia/lootu, a do tego dąży CCP) to na ceny misów będzie miał wpływ popyt na poszczególne produkty (jeśli popularny jest statek, na który idzie więcej minsa 1 to będzie on droższy i tu kolejnym wpływem CCP są wszelkie nefry shipów i modułów).
W takim wypadku następuje reakcja rynku i więcej osób zaczyna kopać mins 1 co wpływa na jego cenę obniżając ją do do nowego, większego niż poprzedni, poziomu.
Do tego dochodzi podaż (również sterowana, choć mniej bezpośrednio, przez CCP) i popyt ISKów itp itp
Od tych podstaw przechodząc dalej można zanalizować cały rynek EvE, bo prawda taka, że zachowania ludzi na rynku da się łatwo przewidzieć przy odpowiedniej ilości danych. A spekulacje rynkowe maja jedynie charakter przejściowy i nie kształtują ceny realnej.
O ekonomi Eve spokojnie można by oprzeć pracę licencjacką