Caldari Ultimate Guide
Last Update: Patch 2.2.2
Mam trochę wolnego czasu, to postanowiłem go nie zmarnować i zrobić coś konstruktywnego, co może się kiedyś komuś przydać. Poradnik nie tylko dla początkujących, mam nadzieję, ze innym też pomoże w rozpoznawaniu zagrożenia czy przewidywania sposobu walki wroga. Chętnie przyjmę wszelką krytykę, najlepiej taka konstruktywną. Jeśli myślisz, ze wiesz coś więcej bądź jesteś tego pewny - nie wahaj się, pisz.
Part 1 Missile
Wyrzutnie różnych kolorowych pocisków mają te same zadanie, co działka u innych ras - dać się sfitować na odpowiednie statki oraz pomóc zadawać obrażenia. Twoje wyrzutnie możesz zapełnić dowolnym rodzajem pocisków, dla każdego typu pocisków są one podzielone wg obrażeń (
każdy pocisk zadaje obrażenia od jednego wybranego rodzaju obrażeń, EM, Thermal, Kinetic bądź Explosion) a następnie wg wersji.
Dostępne są: - Zwykle - tanie i często używane, jedyny sensowny wybór na pve,
- Fury - t2*, mogą nazywać się także Rage, większe obrażenia, gorzej trafiają w małe cele, krócej latają,
- Precision - t2*, mogą nazywać się też Javelin, mniejsze obrażenia, ale wiele lepiej trafiają w małe, szybkie cele, krócej latają,
- Faction - dodane w Revelation 2 nowy rodzaj pocisków namieszał trochę w statystykach. Nowe pociski mają identyczne staty jak te t1, prócz obrażen, które zaleznie od rodzaju dostały "malutki" procencik bonusu, odpowiednio: Guristas - 10%, Caldari Navy - 15% lub Dread Guristas - 20%. Coz w tym niezwyklego? Pocisk dg jest lepszy od t2 fury pod każdym względem a CN prawie mu dorównuje, wiele większa szybkośc i lepsze atrybuty dotyczące trafiania w cel spowodowały, że pociski faction właściwie opanowały pvp. O ile jednak DG i G wypadają tylko z ratów, to CN (a paczkach po 5000 sztuk) można kupić w LP Store za ok (zaleznie od rodzaju) 5000 zwykłuch pocisków, 3m ISK i 3m LP.
- FOF - rzadko używane, wymagają dodatkowego skilla, maja zmniejszone obrażenia (skill lvl 5 - zadają tyle samo) za to nie musisz lockować celu, by go trafiać - automatycznie atakują najbliższy cel, używać z głową, bo są rzeczy, w które nie powinno się trafiać; warto wiedzieć, ze fof’ami można trafiać będąc pod działaniem ECM bądź dampenderow, istnieją tylko dla Light Missile, Heavy Missile i Cruise Missile. Po dodatku Revelation 2 na rynku pojawiły się wersje faction FOF'ów. Są to zwykłe fofy ze zwiększonymi obrażeniami, cena i wzrost obrażen analogiczne do zwykłych faction (patrz wyżej).
- Defendery - kontrmissilki, występują tylko w jednym rodzaju, najczęściej używane przez... npc, wystrzeliwane z dowolnej wyrzutni trafiają w zbliżające się pociski wroga zmniejszając ich obrażenia, bardzo rzadko używane.
* Są to pociski specjalistyczne, używa się ich w konkretnym celu wtedy, gdy można na tym sporo zyskać. Mogą być wystrzeliwane tylko z wyrzutni t2, maja odpowiednie kary - fury/rage karę do rechargu capa a Javelin/Precision karę do prędkości, jednak są one ledwo zauważalne.Ogólnie missile są strasznie podobnie do działek, tak jak i one dzielą się wg jakości. Im lepszy tym mniejsze wymagania w fittingu (cpu), rof'em i pojemnością na pociski. No i cena.
Najtańsze/Najsłabsze -> Najdroższe/NajlepszeWersja t1 -> Malkuth -> Limos -> Wersja z cyframi * -> Arbalest -> Wersja t2
* Odpowiednio: Rockets OE-5200, Standard TE-2100, Assault SV-2000, Heavy XR-3200, HAM XT-2800, Cruise XT-9000, Sięge ZW-4100Odpowiednik Small działek - Na statki klasy frigate bądź destroyers:
- Rocket Launchers (pociski Rockets, mały zasięg, mały dmg, duży rof, świetnie trafiają w najmniejsze i najszybsze cele).
- Standard Launchers (pociski Light Missiles, stosunkowo dobry zasięg, mniejszy dps, także dobrze trafiają w małe cele).
Nazwy pocisków: Rockets - Phalanx, Foxfire, Thorn, Gremlin, Light Missils - Sabretooth, Flameburst, Bloodclaw, PiranhaOdpowiednik Medium dzialek - Na Cruzy i Battlecruzy:- Assault Launchers (wersja na cruzy strzelająca Light Missilami, kosztem wiele większych wymagań niż Standard otrzymują wiele lepszy rof, świetny pomysł na platformy mające za zadanie niszczenie wrogich małych statków).
- Heavy Launchers (pociski Heavy Missile, wiele lepszy zasięg, lepszy dmg, dość dobry rof, jedne z najbardziej popularnych, bardzo uniwersalne, wiele większe wymagania niż Assaulty)
- Heavy Assualt Launchers (pociski Heavy Assault Missiles, takie dziwactwo dodane w Kali, słabszy zasięg, trochę większy dmg przy bardzo dużym rofie, za to trafiają w małe statki wiele gorzej, niż Heavy, maja większe wymagania, wybór wybitnie na close, warto pomyśleć)
Nazwy pocisków: Heavy Missile - Thunderbolt, Widowmaker, Scourge, Havoc, HAM - Fulmination, Hellfire, Terror, TorrentOdpowiednik Large działek - Na BS:- Cruise Launchers (pociski Cruise Missiles, świetny zasięg, niezwykle szybkie - do 8km/s, nawet dobrze trafiają w cruzy i bc, łatwiejsze do sfitowania, niezwykle uniwersalne)
- Sięge Launchers (pociski Torpedoes, nie działają bonusy na prędkość wybuchu, zmniejszanie kary z velocity itd, wiele większy dmg niż Cruisy, ale i wolniejsze i wiele cięższe do sfitowania – np. Ravena na 6x Siege t2 dość ciężko sfitować, używane na raty w 0.0 bądź na wrogie Bsy i Capitale, warto używać przy nich painterow, szczególnie w wersji Rage, z Ravena na sięgach można wyciągnąć nawet 900dps)
Nazwy pocisków: Cruise - Paradise, Cataclysm, Wrath, Devastator, Torpedoes - Mjolnir, Inferno, Juggernaut, BaneOdpowiednik X-Large dzialek - Na capitale:Dokładniej na Phoenixy, Naglfary i Leviathany.
- Citadel Torpedo Launchers (pociski Citadel Torpedoes, jak i w działkach, nie ma namedów ani t2, 4 wersje pocisków, bardzo duże obrażenia (do 15k z pocisku) niski rof, używać tylko w zwebowane i spainterowane Bsy bądź Capitale, zwykły bs z prędkością 100m/s jest właściwie na nie całkowicie odporny, ten porządnie złapany może paść po jednej salwie)
Nazwy pocisków: Thor, Purgatory, Rift, Doom. Wszystkie nazwy podawane w kolejności Em/Thermal/Kinetic/EploCzęść pobocznych skillów NIE działa na Rockets i Torpedo. Większość bonusów z shipow na prędkość i zasięg latania missili nie działa na Rockets i HAM, co wyraźnie zaznaczone jest w opisie statków!
Specjalizacja na missile nie wymaga innych spec jak to jest w działkach. Specjalizacja dodaje Rofa - 2% per level do każdego pocisku wystrzelonego z wyrzutni t2, niezależnie od rodzaju. Warto więc zakładac wyrzutnie t2 nawet gdy stzrelamy pociskami t1 bądź faction. Przy specjalizacji lvl 4 jest to już 8% rofa czyli prawie tyle co założony rig Bay Loading!
Działania missili i ich atrybutów nie będę opisywał, wszystko jest w poradniku - Missile Guide:
http://www.eve-online.com/guide/en/g27.asp
Part 2 Statki + fity
Podstawowa sprawa związana ze statkami Caldari to raczej dość unikalny sposób tankowania - shieldem. Prócz statków Caldari, mających do tego świetne predyspozycje w postaci bonusów do resów i dużej ilości low slotow tylko jeszcze matarzy otrzymali prezent w postaci ilości odnawianych przez Booster punktów. Boost shieldem jest dość specyficzny, na pierwszy rzut oka wydaje się mniej wydajniejszy od tankowania armorem a na dodatek mniej opłacalny energetycznie. „Wielkości” zaś jest więcej i początkujący gracz może mieć trudności w dojściu co i jak. Warto tez zauważyć, ze w przypadku ładowania shielda punkty są odnawiane na początku cyklu, czyli właściwie z chwila kliknięcia w booster, w armorze zaś trzeba czekać do końca cyklu.
Przede wszystkim trzeba zauważyć, ze w przeciwieństwie do armora zamiast 3 wielkości mamy ich 4, no poza wersja dla capitali. Small - używany na frejkach i destroyerach, medium przystosowany do niektórych frejek i cruzow, large dla niektórych cruzow i bc oraz xlarge, dla bsow i niektórych bc, także tl2. Gracz ma od początku większy wybór w ficie i może go lepiej przystosować do konkretnych działań. Należy pamiętać, ze sam w sobie booster nie tworzy jeszcze w pełni wydajnego systemu i warto używać go w połączeniu z Boost Shield Ampilifierem (niestety na wersje t2 trzeba się dość sporo naskillowac).
Porównajmy wiec wydajności i szybkość naprawiania takich oto kompletów (10 minut walki z tabelka):
Zestaw | Ilość na cykl | Ilość na sek | Koszt na sek. |
| | | |
2x SAR t2 | 360 | 40/sec | 17,7cap/sec |
2x MAR t2 | 640 | 71/sec | 35,5cap/sec |
2x LAR t2 | 1600 | 142/sec | 71,1cap/sec |
| | | |
SSB + Amp t2 | 40,8 | 20,4/sec | 9cap/sec |
MSB + Amp t2 | 122,4 | 40,8/sec | 18cap/sec |
LSB + Amp t2 | 326,4 | 81,6/sec | 36cap/sec |
XLSB + Amp t2 | 816,0 | 163,2/sec | 72cap/sec |
Fittingu nie będę porównywał o ile 2xSAR t2 fituje się o jakieś 90cpu łatwiej niż MSB i Amp t2, to Xl Boostra i Amp t2 i 2xLAR t2 nie ma co porównywać. Nie ma jednoznacznej odpowiedzi co jest lepsze.
Jak można zauważyć, choć z początku wydawało się, ze moduły ładujące shield znajdują się pomiędzy odpowiednikami z Amora, tak naprawdę w połączeniu z amplifierem (2 sloty vs 2 sloty) ilość zużywanego capa przez ekwiwalentne zestawy jest podobna, a boost shieldem jest troszeczkę bardziej opłacalny. Warto też wspomnieć o naturalnej regeneracji shielda, która nieznacznie podnosi jeszcze ilość odzyskiwanego hp/sec. Ale o tym później. Niestety, jeśli o aktywny tank chodzi ccp poskąpiło nam dobrych rigow i na dobrze sfitowanym statku tank armorem może wyjść wiele skuteczniejszy. Na szczęście, dla Caldari to nie jest jedyny sposób przeżycia, drugim bardzo popularnym sposobem tankowania jest tak zwany tank pasywny. Polega on na założeniu odpowiedniej ilość Hardenerow, Shield Rechargerow, Shield Extenderow a na low sloty Shield Power Reley’ów w celu uniezależnienia swojego tanka od capa. Fitujac statek w ten sposób i używając odpowiednich rigow można uzyskać na tyle wysoka wartość shielda i na tyle krotka regeneracje, ze spokojnie można pobić nawet aktywny tank Xl-Boosterem używając zwykłego bc.
Skoro Caldari poświęca na swój tank same med sloty - co w takim razie upchnąć w low? Przede wszystkim - dmg mody - w przypadku missili są to Ballistic Control System (w skrócie BCU, kiedyś zamiast system było unit) zwiększające rof i dmg a w przypadku Hybrid Turrets Magnetic Field Stabilizery (zwane magstab'ami). Kolejnym, właściwie obowiązkowym modułem jest Damage Control, który podnosi nam wszystkie resy - shielda, armora i struktury nie zużywając na to właściwie nic capa. Ostatni pomysł to uniwersalne Power Diagnostic System (w skrócie PDU bądź ostatnio PDS, tak jak i w przypadku BCU zamieniono Unit na System) zwiększające ilość i recharge shielda oraz ilość i recharge capa, niestety bardzo lekko. W przypadku pasywnego tanka problemu właściwie nie ma i low sloty zapychamy Shield Power Releyami (SPR).
Statki Caldari można podzielić na 2 rodzaje - posiadające bonusy do prędkości i zasięgu latania bądź obrażeń wszystkich łatających pocisków oraz na takie, posiadające bonusy do optimala Hybrid Turrets. Uniwersalnym bonusem jest bonus do resów na shielda, niezwykle przydatny i warty podciągania skilli.
Missile Shipy warte adnotacji: - Kestrel - Fregata - Jeden z pierwszych i dość tanich statków Caldari wyspecjalizowanych w zarzucaniu wroga dużymi ilościami Rockets i Light Missili. Niestety, szczególnie na początku ciężko go sfitowac. Świetna platforma dla początkujących do robienia misji lvl 1, w dalszej gry często używany jako suicide cyno maker ;]
Polecany fit na pve to Rocket Launchers + AB + odrobinka tank na medy, w low co wejdzie albo próba upchnięcia Standardow i walka na dystans. Koszt około 300k.
- Hawk - Fregata t2 - Caldaryjski af o nawet przyzwoitym tanku i sympatycznych bonusach. Nie nadaje się zupełnie do pvp za to na raty owszem. Osobiście uważam, że zmarnowałem na niego 10d robiąc fregatę na 5, ale to moja wybitnie sugestywna ocena. Dużo osób używa ich do misji bądź pleksów i wydają się być zadowoleni. Koszt to ok. 25m.
- Caracal - Cruiser t1 - Jeden z najbrzydszych statków Caldari, posiadający 5 slotów na wyrzutnie pocisków oraz tyle samo na próbę stworzenia dobrego tanka. O ile upchniecie 5 Heavy missilek, co polecam, nie powinno być problemem z tankiem jest trochę gorzej. Warto tez pomyśleć o Assaultach i Sensor Boostach - gdyby nie niska prędkość prawdopodobne byłby najlepsza platformą do zabijania frejek t2 przeciwników. Można tez do gangu pomyśleć o założeniu MWD, Sensor Boosota i 3 Dampenderow, ze względu na swoja cenę wydaje się bardzo wartościową opcja. Świetny pomyśl także na miejsce lvl 2. Koszt około 4m.
- Cerberus - Hac - Kiedyś perfidnie drogi i wypychany faction fitem hac, który dziś został zdegradowany przez pojawienie się Drake'a. Świetne bonusy do wyrzutni, dużo pg i cpu na upchniecie tanka, jednak chyba nie warty do końca swojej ceny. Do gangu przydatny, choć dużo osób używa go do pve. W tej chwili można go dostać za około 80-90m.
- Drake - Battlecruiser - Jeden z najlepszych i najbardziej uniwersalnych statków Caldari. 7 slotów na heavy missile bądź Ham'y, 6 slotów na tank i 4 low sloty pozwalają stworzyć na nim niesamowity, pasywny tank ciężki do przebicia jakimkolwiek innym statkiem. Świetny pomysł na misje lvl 3, można już myśleć o poważniejszym pvp. Dużo osób uważa, ze statek powinien zostać znerfowany, co chyba najlepiej dowodzi jego przydatności. Jakiś ewenement ;P Koszt ok. 35m
- Nighthawk - Field Command Ship - Najdroższy cbc, ciężki do dobrego sfitowani i mocno niedoceniany. Można na nim wyciągnąć dps Ravena (około 600) a tank o połowę lepszy z resami powyżej 80%. Często fitowany na passive tank ze względu na 5 med i low slotów, jednak na aktywnym tekże wydaje się bardzo sympatyczny. Od kiedy mój się zepsuł przestałem się nim interesować . Polecam wszystkich spróbować, bo statek jest rewelacyjny, niestety, straszliwie drogi. Dość ciekawy do pvp w małych gangach, idealny mission runner i plex runner. Koszt to ok. 220m.
- Raven - Battleship - Jedyny bs z bonusami do wyrzutni pocisków. 8/6/5 z 6 slotami na wyrzutnie pozwala zbudować na nim znośny tank i wyciągnąć całkiem niezły dmg. Znany jako uber ship na misje lvl 4 i dość uniwersalny statek na raty w 0.0 . Bardzo ciężko go jednak sfitować na Siegach t2, można wyciągnąć ponad 800dps niestety bez painterow i webów się nie obejdzie. Na Cruisach wydaje się już wiele ciekawszy, z szybko i daleko łatającymi pociskami przyda się wszędzie (prócz snajperskich flot ;P ) a przy okazji można założyć 2 Heavy Nosy i bardzo dobry tank. Mocno niedoceniany. Niektórzy fitują go na Dampenderach i Sensor Boostach, taki sposób fitowania tego statku rozpowszechnił Burn Eden, jeden z corpów należących kiedyś do Goonsów. Koszt około 90m.
- Rokh - Battleship - czasem, choć rzadko używany jako missilship, ze względu na inne bonusy. Fitowany wtedy przewaznie jako nossship ze świetnym tankiem. 4 Cruisy/Torpedy + 4 nosy (ewentualnie 3 nnosy i jeden neutralizer) mwd i świetny aktywny tank. W celu zwiekszenia mizernego dośc dps'a czasami montuje się w low 3xbcu.
- Khanid Mk2 - Tak, wiem, to poradnik dotyczący Caldari, lecz niektóre informacje musza się tu znaleźć*. Dodatek Revalation 2 przyniósł sporo zmian w statkach Amarr. Wprowadzono zmiany do statków Khanid mk2 zmieniając je w konkurujące z Caldari Missile-Boaty. Wiąże się to z historią Khanid, która zawsze znajdowała sie blisko Caldari. Statków tych jednak nie będę opisywał - rozkład slotów i bonusy zmuszają je do tankowania armorem (bądź speedem), wolne med sloty mozna pzreznaczyć na konieczne na pvp mody (mwd, injector, scr, web) a bonusy dotycza pzrewaznie wyrzutni o dośc krótkim zasięgu działania - Rockets i HAM.
* - Dla osoby kończącej swoja przygodę z Caldari, bądź chcącej urozmaicić sobie zakres statków, dotychczas naturalnym wyborem było skilowanie Gallente (pokrewieństwo hybrydek, ale koniecznośc ruszenia armor tanka i dronek) bądź Minmatar (sporo statów tankujących shieldem, ale ruszenie projectili i nawigacji, względnie armor tanka). Dodatek Revelation 2 ułatwił graczom pzrerzucenie się na rasę Amarr, umożliwiając im odpuszczenie sobie skillowaia laserów. Niestety, dalej zostają skille do tankowania pancerzem.
Warto dodać, że większość z tych statków a dokładniej Caracal/Drake/Raven są tak zwanymi noobshipami w swojej kategorii. Można w nie wsiąść bardzo szybko i dość skutecznie używać. Z tego powodu rasa Caldari jest wybierana coraz częściej i większość z tych okrętów pilotowana jest przez noobków. Osoby używające zaś tych statków do pvp cieszą się - w 90% są niedoceniani. Pamiętać jednak trzeba, że Caldari nie jest rasa do pvp solo, tank bądź ew, do którego przejdę dalej, wymaga poświęcania med slotów, na których muszą się pojawić moduły służące przytrzymaniu przeciwnika - scramble i web. Doliczając do tego perfekcyjny na pvp cap booster i mwd do szybkiego podlatywania do wroga na tank zostają zazwyczaj... 2 sloty. Cóż, coś za coś - statki Caldari za to dobrze spisują się w gangu gdzie można na nich zrobić albo świetny tank i dobry dmg albo świetny dmg i napakować jeszcze statek elektroniką.
Więcej danych o statkach znajdziecie tutaj - http://www.eve-online.com/itemdatabase/EN/ships/default.asp .
Co do fitów - polecam poszukać w tym temacie - http://myeve.eve-online.com/ingameboard.asp?a=topic&threadID=333309 wyrobić sobie opinie i fitować tak, jak sami uważacie, że będzie najlepiej.
tbc.