Niektórzy graj?c w EvE Online, s?owo bro? kojarz? sobie z ró?nego rodzaju hybrydkami, missle'ami czy te? innego rodzaju uzbrojeniem. Niekiedy kto? z was pomy?li s?owo "Statek". Ale ilu skojarzy z broni? takie elementy jak Sensor Dampener, Warp Scrambler, ECM, ECCM? Nieliczni, moi drodzy tylko neliczni. Ale to dobrze, bo tacy jak ja maj? przynajmniej zaj?cie.
Jak rozpoczyna?em gra? w Evk? - na pocz?ku tego roku, zacz??em szuka? informacji o tego rodzaju ekwipunku.
Wszystko co znalaz?em chcia?em zebra? w jeden artyku? (dlatego nazwa Almanach). G?ównym rdzeniem tego artyku?u jest zamieszcony na Batleclinic.com artyku? Jamming101 autorstwa niejakiego Wrayeth, który przet?umaczy?em, poprawi?em b??dy, co nieptrzebne wyrzuci?em a reszt? sam dopisa?em.
Jamming czyli walka elektroniczna.
Jamming jest bardzo siln? form? walki, jendak?e jest to walka defensywna - albo montujemy sprz?t który pomaga jak najszybciej pozby? si? przeciwnika, którego z reszt? pozbywa si? nasz kolega, albo montujemy sprz?t który nie pozwala przeciwnikom pozby? si? nas. Ci??ko jest wypo?rodkowa?, jaki sprz?t mamy zak?ada?. gdy latamy sami, to musimy mie? czym strzela?, chyba ?e nasz? strategi? jest bezpieczne oddalenie si? z miejsca pu?apki.
Na ka?dy modu? walki elektronicznej jest kontrmodu?, który niweluje lub os?abia efekt dzia?ania. Jendak?e z praktyki wiadomo, ?e nie zawsze nam si? to na wiele zda, bo jest tyle mo?liwych fitów, ?e nie zawsze trafimy z odpowiednim ustawieniem.
Wobec powy?szego jamming jest (poza kilkoma wyj?tkami) prawie zawsze skuteczny.
Sensor DampersZaczenimy od
Sensor Dampers, czyli zag?uszacze sygna?u (tak to sobie nazwa?em, ale b?d? u?ywa? oryginalnych nazw)
Montowane w slocie: ?rednim
wymaga aktywacji: tak
czas dzia?ania: ok 30 sekund
zu?ycie energii: 50
Dzia?anie: zmniejszaj? targeting range i scan resolution o 50%.
Przyk?ad:U?yjmy dwóch statków: Gallente Celestis (posiada on bonusy do sensor Dampers, ale w tym przyk?adzie nie b?dziemy ich bra? pod uwag?)
Celstis
Target Range: 65 km
Signature radius 135m
Scan resolution: 250m
B?dzie to nasz statek wyposa?ony w modu?y do jammingu.
Drugim statkiem b?dzie Caldari Raven
Target Range: 75km
Signature radius: 460m
scan resolution 85m
(W naszych przyk?adach nie b?d? opisywa? bonusów ze statków ani ze skilli)
Aby Celestis móg? dzia?a? musi podlecie? na odleg?o?? 65km bo ma taki zasi?g, je?eli zbli?y si? na 75 to Raven mo?e zacz?? go namierza?. Nie mo?e jeszcze strzela?, bo jak wiadomo najpierw trzeba "zalokowa?" cel.
Ogólny wzór na czas namierzenia to: 10000/scan resolution/signature radius celu.
Czyli 10000/85(scan resolution Ravena)/135(signature radius Celestisa) = 0.87 podstawowego czasu namierzania
(niestety nie doszed?em ile to jest 'podstawowy czas namierzania' )
Dla porównania szybko?? namierzenia Ravena przez Celestisa wynosi 0.087 czyli ok 10 x szybciej
Gdy Celestis podleci na odleg?o?? 65 km, mo?e uruchomi? swój Sensor Dampener
Co si? dzieje:
Raven ma zasi?g teraz tylko 37,5km wi?c traci cel, jednocze?nie gdy kto? pojawi mu si? w zasi?gu, jego scan resolution b?dzie wynosi? 43m, czyli czas namierzania si? wyd?u?y (1,72 w przypadku namierzania Celestisa)
No ale Celestis mo?e mie? jeszcze kilka sensor damperów:
- odpala drugi Raven ju? ma: 19km targeting range, 22 scan res (3.3 czas namierzania)
- odpala trzeci : 9,5km target range, 11 scan res (6,7 czas namierzania)
- czwarty: 4,3km target range, 6 scan res (12,35 czas namierzania)
- pi?ty: 2,2km 3 scan resolution czyli ok 25x wolniej namierza ni? normalnie.
I w tym momencie Raven, mo?e co? zrobi? ale tylkko do odleg?o?ci 2,2 km, bo jak co? jest dalej to nie namierzy. Jedynym ratunkiem s? tutaj rakiety F.o.F lub drony, które nie potrzebuj? namierzania, ale trudno jest liczy? tylko na los. Bo nie mamy wp?ywu na to co zostanie zaatakowane.
Jak ju? wspomnia?em, k?dy z modu?ów walki elektronicznej ma swój kontrmodu?.
Sensor Damper ma dwa: Sensor Booster i Signal Amplifier.
Sensor BoosterMontowane slocie: ?redni
wymaga aktywacji: tak
czas dzia?ania: ok
zu?ycie energii:
Sensor Booster jest dok?adnym przeciwie?stwem Sensor Dampnera, efektem jego dzia?ania jest bonus 50% do Targeting range i scan resolution. Uruchamiaj?c jeden taki modu? nagujemy jeden sensor dampener.
Wracaj?c do powy?szego przyk?adu, aby Raven mia? dzia?a? normalnie, to musia?by uruchomi? 5 sensor boosterów u siebie.
Wielkim problemem jest to ?e wykorzystuj?c wszystkie mid-sloty na sensor dampenery nie ma ju? miejsca na sensor boostery wi?c mo?emy sta? si? ofiar? takiego dzia?ania.
Drugim modulem jest Signal Amplifier
Singal AmplifierMontowane slocie: dolny
wymaga aktywacji: nie
Signal Amplifier jest montowany na dolnych slotach i nie wymaga aktywacji. Co za tym idzie oszcz?dza naszego capa. Nie jest jednak tak mocny jak Sensor Booster. Wzmacnia target Range o 15% a scan resolution o 10%, wi?c nie jestesmy w stanie przeciwwa?y? sygna? Sensor Dampenera, ale tylko zmniejszy? jego skutki.
Podsumowanie:
Sensor Dampers
-50% targeting range
-50% scan resolution
Sensor Boosters
+50% targeting range
+50% scan resolution
Signal Amplifiers
+15% targeting range
+15 scan resolution
Electronic Counter Measure - ECMNast?pna grupa jest podobna do poprzedniej, tak?e blokowany jest sensor przeciwnika. Jednak nie ogranicza zasi?gu, tylko go blokuje ca?kowicie.
Jest to oparte na zasadze wszystko albo nic. Je?eli uda si? u?y? modu?u na przeciwniku, to ten nie mo?e nic targetowa?. W przeciwnym razie dzia?a normalnie. Dzia?a to na zasadzie porównania: si?a ECM jest porównywana z si?? sensorów statku, je?eli si?a jammera jest równa lub wy?sza, to przeciwnik nie mo?e zalockowa? ?adnego celu.
Niby wszystko ?adnie, ale jest pewne utrudnienie.Ka?da rasa u?ywa czego innego do namierzania przeciwnika.
Amarr u?ywa Radar sensors
Caldari - Gravimetric sensors
Gallente - Magnetronic sensors
Minmatar - Ladar sensors.W zwi?zku z powy?szym jammery wyst?puj? w kilku wariantach, a dok?adnie w pi?ciu, po jednym na ka?dy rodzaj sensorów, oraz jeden wspólny
Ten wspólny nazywa si? Multispectral Sensor Jammer i ma moc 4 przeciw ka?demu rodzajowi czujników.
przeciw Magnetronic(Gallente) u?ywa si? Ion Field Disruptor
przeciw Ladar (Minmatar) u?ywa si? Phase Inveters
przeciw Gravimetric (Caldari) u?ywa si? Spatial Destabilizers
przeciw Radar (Amarr) u?ywa si? Noise Generators
Powy?sze cztery urz?dzania charakteryzuj? si?, ?e maj? moc 6 przeciw jednemu rodzajowi sensorów, a 2 przeciw trzem pozosta?ym.
Niestety modu?y te s? bardzo capo?erne wi?c trzeba uwa?a? aby zbyt szybko si? tego capa nie pozby?
nale?y wspomnie? tak?e o module ECM Burst, dzia?a na takiej samej zasadzie jak ECM Multispectral, z t? róznic?, ?e ma si?e 6 przeciw wszystkim rodzajom czujników, ale dzia?a na WSZYSTKIE STATKI W ZASI?GU DZIA?ANIA. nie uruchamia si? go na pojedy?czy cel. Wad? jest jego ogromna capo?erno??.
Kontrmod?u?em na ECM jest Electronic Counter Counter Measure ( ECCM) lub Backup Array
ECCMECCM wyst?puj? w czterech odmianach po ka?dym z rodzajów sensorów i po prostu
wzmacniaj? ich si??.Montuje je si? na ?rodkowych slotach i wymagaj? aktywacji.
Drugim rodzajem rodzajem jest Backup Array
Backup ArrayTe modu?y tak?e wyst?puj? w czterech rodzajach dla ka?dego z sensorów, ale montuje si? je na dolnym slocie i nie wymagaj? aktywacji. Daj? te? mniejszy bonus.
Ostatnim rodzajem kontrmodu?u jest montowany na ?rodkowym slocie ECCM Projector. Daje bonus wszystkim rodzajom sensorów, ale bonus otrzymuj? wszystkie statki sprzymierzone, które s? w zasi?gu dzia?ania modu?u.
Przyk?ad:
Wykorzystamy do tego celu znowu Ravena i Celestisa.
Raven ma 22 Gravimetric sensor strength
Celstis dla porównania Celestis ma 18 magnetometric sensor strength
Aby pozbawi? Ravena mo?liwo?ci targetowania musimy zamontowa? jammery o sile conajmniej 22 przeciw Gravimetric sensors.
Mo?e by? tak:
1 Multispectral
3 Spatial Destabilizers
i mamy 22 przeciw Gravimetric oraz 10 na pozosta?e, mamy tak?e wykorzystane 4 z 5 medium slotów
To daje nam jednak przewag? jedynie przeciw statkom Caldari, oraz ma?ymi statkami innych ras.
Je?eli wykorzystamy wszystkie pi?c slotów montuj?c
4 Multispactral
1 Spatial Destabilizer
tak?e uzyskamy 22 si?y przeciw Gravimetric, ale b?dziemy mieli po 18 na ka?dy inny typ sensorów, a to pozwala nam blokowa? skutecznie nawet Cruisery.
Wystarczy jednak aby nasz przeciwnik mia? chocia?by najs?abszy ECCM i ju? mu nic nie zrobimy. Prywatnie uwa?am, ?e twórcy gry nie zachowali równowagi pomi?dzy ECM a ECCM i nie ma sensu tegu u?ywa? na szersz? skal?. Mo?emy montowa? ECM'y jednynie wtedy gdy wiemy z kim walczymy ( z jakim statkiem lub ras?) i to w przypadku gdy tych statków nie ma za wiele. Ale to tylko moja prywatna uwaga.
Propulsion JammingModu?y Propolsion Jamming wp?ywaj? na zdolno?ci ruchowe przeciwnika.
W tej grupie rozró?niamy modu?y:
Warp Scrambles
Warp Disruptors
Statis WebifiersPierwsze dwa blokuja mo?liwo?? Warpowania, przez naszego przeciwnika.
Warp Scrambler ma zasi?g 6 km oraz dzia?a z si?? 2.
Warp Disruptor ma zasi?g 20 km oraz dzia?a z si?? 1.
Natopmiast Statis Webifier zmniejsza pr?dko?? przeciwnika o ok 80% i dzia?aj? w odleg?o?ci 10 km.
Wszystkie z tych modu?ów montujemy na ?rodkowym slocie.
Nale?y równie? zwróci? uwag? na fakt ?e ani Warp Scrambler ani Warp Disruptor nie wp?ywaj? na dzia?anie Microwarpdrive.
Kontrmodu?y
Warp Core Stabilizer neguje dzia?anie Warp Scramble i Warp Disruptor zmniejszaj?c ich si?? dzia?ania o 1 pkt.
Czyli aby znegowa? dzia?anie Warp Scramblera potrzeba mie? zamontowane dwa Warp Core Stabilizer.
Weapon Disruption - czyli zak?ócanie broni
Te modu?y s? do?? rzadko stosowane. Ich zadaniem jest zmniejszenie zasi?gu broni oraz pr?dko?ci obraciania dzia?ek (tracking speed). Montowane s? na ?rodkowych slotach i wymagaj? aktywacji.
Kontromu?
Modu?y z dzidziny weapon Upgrades, zwi?kszaj?ce zasi?g broni i pr?dko?? obracania dzia?ek, niektóre tak?e obra?enia.Modu?y montowane na ?rodkowych lub dolnych slotach.
Ostatnim modu?em który znajduje si? w grupie Electronic Warfare jest Target Painter
Target PainterMontowany jest na ?rodkowym slocie i wymaga aktywacji, nie potrzebuje du?o energii.
Efekt. Zwi?ksza Signature Radius przeciwnika o ok 25%.
Co za tym idzie lepiej si? przeciwnika trafia, i dostaje wi?cej obra?e? (w przypadku Missle)
PODSUMOWANIE
Je?eli chcemy zbudowa? statek, który b?dzie nastawiony typowo na walk? elektroniczn? nie mo?emy zapomnie? o najwa?nieszym. Znale?? sposób na jak najszybsze ?adowanie akumulatora.
Wi?kszo?? modu?ów montowana jest na ?rodkowych slotach i po?eraj? du?e ilo?ci energii. Je?eli Cap nam si? wyczerpie stajemy si? praktycznie bezbronni. Dlatego trzeba o tym pomy?le?.
Mo?emy zamontowac sobie jaki? cap booster, który co prawda zabiera sporo miejsca w ?adowni ale jest do? skutecznym sposobem. Inn? metod? jest u?ycie Nosferatu, nie do?? ?e nam si? polepsza zapas energetyczny, to przeciwnikowi si? szybciej zu?ywa. Mo?na tak?e montowa? cap rechargery albo inne teg typu modu?y. Najwa?niejsze jest tak dopasowa? fit, aby spe?nia? swoj? rol?, nie tylko przez kilka sekund.
Je?eli natomiast chcemy zbudowa? statek tak aby broni? si? przed ró?nego rodzaju jammingiem, to dajcie spokój. Jest taka ró?norodno?? w modu?ach, ?e zawsze mo?emy by? zaatakowani innym rodzajem ni? ten, na który sie przygotowali?my.
Jak to ucza w Akademii: Najlepszym sposobem na unikni?cie jamminu jest pierwszemu zjammowa? przeciwnika.
KONIEC
Mam nadziej?, ?e ten miniporadnik troch? przybli?y? temat walki elektronicznej. Dla graczy z d?u?szym sta?em zapewne to nic nowego, ale dla pocz?tkuj?cych powinno si? przyda?. Niektóre materia?y, z których korzysta?em by?y ju? wiekowe wi?c by?y wnich pewne nie?cis?o?ci - stara?em si? je poprawi?, ale mo?e nie wszystko wy?apa?em. W zwi?zku z tym prosz? o wypisanie wszelkich uwag - b?dziemy poprawia?.