To wcale nie jest tak.
Zeby efektywnie zarabiac na innej dzialalnosci niz handel, naprzyklad misjach lvl 3, 4, gornictwie etc, trzeba miec troche skilli. Zupelnie poczatkujaca postac niezle zarobi na handlu zaczynajac od inwestycji rzedu 1-2 milionow, na podstawowego industriala i pierwszy maly zakup. Pierwsze loty z tanimi rzeczami beda przynosic po 100-500k na przelot, co jest na tym etapie (frigate 3, industrial 1 - ile to bedzie, godzina od poczatku gry?) bardzo ladnym zarobkiem. Jedynie ten pierwszy milion trzeba jakos z bolem przepykac na misjach kurierskich.
Na poczatku maksymalizujemy zysk "na metroskok" czyli staramy sie zarobic jak najwiecej na metrze objetosci statku na jak najkrotszych statkach. W ciagu kilku dni dochodzi sie do tych 10-20 milionow ktore spokojnie pozwalaja zapelnic ladownie sredniego indyka towarami dajacymi dochod okolo 100-200 za metr.
Pracujac nad maksymalizacja indyka, ma sie z tego stabilne choc malo ciekawe zrodo dochodu. Bez zadnych szczegolnie drogich extenderow mozna sobie wyciagnac objetosc tegoz do jakichs 12-20k, czyli 1-5 milionow na przelocie. Tak dorabiamy sie pierwszych 100m i mozemy szukac ciekawszych towarow na rynku player to player. Po poczatkowej euforii ("lece tylko 2 stacje a zarabiam 40k na metrze ladowni"), przestajemy liczyc isk na metroskok, (w sumie przestaje robic duza roznice czy skoczymy sobie 30 systemow czy 3, bo robimy to dla danego rynku np raz na miesiac) a zaczynamy liczyc takie parametry jak
-procentowy zwrot inwestycji (np inwestujac 200 milionow sprzedajesz za 260 - 30%). Jesli masz duzo kasy i nigdzie Ci sie nie spieszy a w miedzyczasie spokojnie chcesz sobie porobic misje, jest to najwazniejszy parametr.
-wielkosc rynku (przecietna dzienna sprzedaz, np choc zwrot jest 400%, dziennie z tego rynku naplywa jedynie kolo 5 milionow). Od tego zalezy na jak dlugi czas beda zamrozone Twoje pieniadze oraz czy wogole warto zajmowac sie danym segmentem. Jesli masz duzo opcji inwestycyjnych i ciagle brakuje gotowki na kolejne, jest to najwazniejszy parametr.
-ryzyko inwestycyjne (sa dwa - ze nikt nie kupi i pieniadze beda zamrozone przez dluzszy czas badz trzeba bedzie zanizyc czene, oraz ze ustrzela nas piraci.). Jesli chcesz w handlu troche adrenalinki albo jej nie chcesz, jest to najwazniejszy parametr.
-upierdliwosc (tj - czy musisz codziennie skakac shutlem z amarr do jita zeby poprawic cene bo konkurencja depcze po pietach, czy tez nie musisz i "samo sie sprzedaje"). Jesli czujesz, ze po przejsciu w rynek player 2 player latasz wiecej shutlem niz kiedys indykiem i Cie to denerwuje, jest to najwazniejszy parametr
Tak czy siak, naprawde mozna zaczac od miliona, co wiecej - warto zaczac od miliona, bo dzieki temu stopniowo i powolutku poznaje sie rynki a nie wskakuje w nowy temat z miliardem w reku.
Z drugiej strony warto tez robic rozne inne rzeczy - od misji, poprzez mining i produkcje po pvp, albo przynajmniej znac ludzi ktorzy sie tym zajmuja - wiemy wtedy czego ludzie potrzebuja, ile, ile moga za to zaplacic i gdzie, a gdzie znowu wplywa w rynek duzo lootu i jakiego, jakie komponenty sa naprawde uzywane i lubiane, a jakie sa tak naprawde do bani.